ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmes Charles f1873 Helleberga. Utv fr USA 1894 till Sydney ?  (läst 411 gånger)

2015-05-14, 19:40
läst 411 gånger

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag har i många år förgäves försökt finna min mans farmorsfar Karl Mauritz Holm, född den 27 maj 1873 i Helleberga, Småland. Föräldrar: F. sjukvårdssoldaten Karl Alfred Holm och hans hustru Gustava Abrahamsdotter. Familjen bosatte sig sedermera i Annelund, Skårebo, Kristvalla församling, Kalmar län. Mauritz utvandrade därifrån i februari 1889 från Göteborg och bosatte sig först i Minneapolis. I USA kallade han sig Charles M. Holmes. Senast avhörd 1893, då han bodde i Euclid, Minnesota och arbetade som bokhållare på ett spannmålsföretag. Det är omöjligt att finna honom vidare i vare sig Canada eller USA.
 
En tanke kunde ju vara att han begav sig till Australien. Det finns en man noterad som svensken Chas Holmes, 21 år, som i februari 1894 beger sig från New York till Sydney, New South Wales (källa Ancestry). Kan någon ge tips hur man söker i australiska källor efter denne man för att utröna om det inte alls är vår man eller om det finns någon möjlighet att det är han? Jag har sökt på National Archives Australia on-line utan att hitta något.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna