ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg  (läst 3492 gånger)

2001-02-12, 19:12
läst 3492 gånger

Andreas Snildal

Hei Mikael!
 
Det kan vel ikke være Emil Moe, sønn av sogneprest (kanskje også senere prost?) Carl Adoph Moe og Adelaide Sophie Frost du leter etter?
Denne Emil Moe ble født i 1876, og bor ved folketellingen 1900 med sine foreldre og søsken på prestegården på Ørlandet i Sør-Trøndelag.
(Denne Emil Moe har også en søster ved navn Dagmar)
 
Du kan finne denne familien i 1900 folketellingen ved å søke på Emil Moe på www.rhd.uit.no/folketellinger.html
 
Håper dette hjelper deg!
 
Hilsen Andreas Snildal

2001-02-12, 20:14
Svar #1

Mikael karlsson

Jag tackar för Hjälpen Andreas ..
 
Jag tycker detta verkar stämma har också fått dessa uppgifter du lämnade mig via en landsman till dig på E-mail i går...
 
Men man skulle ju vilja ha det bekräftat att det verkligen är han..
De bör ju ha hettat Hammond Moe i efternamn.
Men kanske näms bara Ena efternamnet ?
Kan också nämna det att Emil Hammond Moe  
Skall enligt min mor ha Gått på nån handelsskola och varit försäjare av något slag antagligen till affärer eller något liknande innan sin död 1914
 
Vänliga hälsningar  
Micke

2001-02-13, 19:49
Svar #2

Andreas Snildal

Hei Mikael!
 
Du har rett i at de burde ha hett Hammond Moe til etternavn, og det kan de hande at de også gjorde, men bare at begge navnene er tatt med i folketellingen. Jeg har selv opplevd at personer med flere etternavn bare har blitt nevnt med ett av etternavnene. Men jeg kan undersøke dette litt nærmere for deg.
 
Mvh. Andreas

2001-02-14, 14:21
Svar #3

Mikael karlsson

Tack Andreas.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få...
Eftersom det är ju långt och så för mig till Norge för att släktforska...
Så alla hjälp som kan få är jag välldigt tacksam för..
Kanske kan jag göra uppslag för dig i Sverige..
 
Hälsningar Micke.

2001-02-14, 17:58
Svar #4

Andreas Snildal

Hei Micke!
 
Nå kan jeg bekrefte at din mormors fars foreldre var sogneprest i Kautokeino og Helgeland og prost til ørlandet, Carl Adolph Moe, f. 1824 sønn av ordfører i Tranøy Kund Nelson Moe 1788-1865 og Kristianne Elisabet Andersen 1791-1881. (C. A. Moe stammer blandt annet fra Mechlenborg slekten)
 
Emil Hammond Moes mor var Adelaide Sophie Frost f. 1840. Hun var datter av Wilhelm Steenbloch Bugge Frost f. 1810 og Adelaide Christiane Margrethe Hammond (her kommer tydligvis Hammond navnet fra) f. 1810
 
Jeg har mottatt en anetavle over Emil Hammond Moe som jeg kan sende deg hvis du er interessert.
 
Med vennlig hilsen,
Andreas

2001-02-14, 20:02
Svar #5

Mikael karlsson

Andreas.
Ja sänd den med en gång innan jag spricker ;-)
Du ska verkligen ha ett stort tack...
 
Hoppas verkligen jag kan återgälda dig en dag för allt detta...
Mechlenborg slekten vad innebär det ?
Min mail
micke28@telia.com
 
Tusen tack i alla fall andreas

2001-02-16, 15:54
Svar #6

Inga-Lill Strandberg

Hej.
Min farmor hette Clara Caspara Dahle
född 1903-05-30 i Oslo.
Hur hittar jag henne i kyrkböckerna,folketellingen tar ju bara upp till 1900.
Kan någon hjälpa mig vore jag mycket tacksam.

2001-02-21, 11:06
Svar #7

Laila Normann Christiansen

Vet du navn på foreldrene?  
Laila

2001-02-21, 19:07
Svar #8

Inga-Lill Strandberg

Det enda jag har hört är att fadern skall eventuellt ha hetat Sjur Dahle och skulle när min faster var liten ha haft en hotellrörelse i Oslo
Han skulle ha varit från Balestrand i Sogn of Fjordarne. Ev.var han även Tunnbindare.
Moderns namn vet jag ej.

2001-02-22, 19:15
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det kanske snart är dags att också dela upp Norge-diskussionen i skilda avdelningar och ämnen, så som nyligen skedde med Danmark? Danmarks-diskussionen hade då 90 inlägg, Norge har nu 250.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-02-24, 11:02
Svar #10

Utloggad Carina Hedström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker en Olof Eek Kristiania Norge. Han fick en oäkta son med Maria Kron i Kristiania som fick namnet Sigurd Hugo Androkles och är född 1893 den 24/3.Olof Eek kan vara född i mitten av 1800 talet. Maria Kron var född 18650208 i Suntaks församling, Tidaholm. Kan någon hjälpa mej var jag skall börja söka. Kan jag söka via Internet eller något annat .
Carina Hedström.

2001-02-24, 12:22
Svar #11

Dag Brodin

Ja, Jörgen, det var en god ide. F.eks  fylkesvis, det ville overenstemme med de norske digitale folketellingene.
 
       Carina - gå til rötter-länkar-länder-norge. Så finner du folketellinger for hele Norge på nettet for 1801-1865-1900.
Det finnes en Olof Eek f. i Sverige 18590226, Bosted; Halden  , yrke; bygningssnekker. Det kann se ut som han er gift med en enke ?  Hvis du trenger oppslag i kirkeböker pleier det väre ganske greit  å få noen til å gjöre det.  Jeg f.eks.
 
mvh Dag brodin

2001-02-24, 14:25
Svar #12

Andreas Snildal

Det var en god idé å dele opp diskusjonen. 
Men er det ikke noe upraktisk å dele opp diskusjoner fylkesvis, fordi mange vet kanskje ikke helt hvor de skal lete, og jeg tror det blir ganske mange diskusjoner med heller få innlegg. 
 
Jeg foreslår at man deler opp diskusjoner etter landsdeler, en for nord-norge, en for midt-norge, en for vestlandet, osv.
 
Noen andre forslag?
 
Mvh. Andreas Snildal

2001-02-24, 18:13
Svar #13

Dag Brodin

Det har jeg ikke noe tro på, da er det ingen klare grenser. Men du har sikkert rett i at  svensker ikke vet  hvor  i landet deres slektninger dro, men man kann ha en rubrikk for hele Norge også. Det fungerer tydelig i Danmark så...
  Samtidig takk til web-master for en fin side !
( Også sånn som den er )

2001-02-24, 21:43
Svar #14

Utloggad Sören Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2010-09-17, 10:47
    • Visa profil
Hej.
 
Jag söker uppgifter om tre syskon Lie som flyttade från Norge till Sverige i slutet på 1800 eller i början på 1900.
De ända uppgifter jag har är namnen Anna Sophia, Maria och Johan Edvard.
Anna Sophia skall enligt svenska kyrkböcker vara född 1878-11-02 i Ofoten.
Jag har letat i folketellingarna men inte kunnat hitta dem.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand
Sören.

2001-02-27, 16:07
Svar #15

Andreas Snildal

Joda Dag, det er sant at skillelinjene mellom landsdelene er noe diffuse, f. eks. tilh?rer Møre og Romsdal vestlandet eller midt-norge?
Man burde kanskje heller lage et etterlysningsforum og ett (eller flere) forum med andre spørsmål og diskusjoner.
Jeg er enig med deg at Anbytarforum er en veldig fin side, så takk til webmaster for fine sider :-)
 
Hilsen Andreas S.

2001-02-27, 19:57
Svar #16

Carina Andersson

Jag har i digitalarkivet 1900-telling hittat en person från min släkt som flyttat till Akershus i Norge. Han hette Johan Washington Österberg, född 18 juni 1877, och bodde med sin familj på gården Solhaug, Aker.  
Är det någon som kan råda mig vad jag gör härnäst? Kan jag låna hem mikrokort från Norge trots att jag bor i Sverige? Jag skulle ju vilja veta om de bodde kvar de närmast följande åren och om de fick fler barn - och naturligtvis om det finns ättlingar kvar i Norge.

2001-02-28, 16:56
Svar #17

Andreas Snildal

Hei Carina!
 
Mesteparten av det som var Aker i Akershus for hundre år siden, tilhører i dag Oslo. 
Du kan sikkert bestille mikrofilmkort til Sverige, slik man kan bestille svenske mikrofilmkort til Riksarkivet i Oslo.
Kanskje du bør ta en titt på www.riksarkivet.no/riksarkivet.html , der finner du kataloger over mikrofilmkort.
 
Mvh. Andreas Snildal, Oslo

2001-02-28, 18:12
Svar #18

Carina Andersson

Tack för tipset Andreas.  
Jag har nu varit in på Riksarkivets hemsida, men de verkar inte låna ut mikrokort utan det finns bara till försäljning. De rekommenderar att man vänder sig till närmaste bibliotek. Jag skall leta vidare...

2001-02-28, 19:31
Svar #19

Utloggad Carina Hedström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Dag Brodin
Hej var snäll och maila till mej ang Olof Eek.
Jag vet inte vad du menar.
Hälsningar Carina

2001-03-01, 09:14
Svar #20

Janne Högdin

Carina Andersson!
Om du vet vilken mikrofilm du vill låna så bör nog ditt bibliotek kunna ordna det åt dig. Mikrokorten är i regel en kopia av mikrofilmen och därför ganska svårlästa. Jag rekommenderar därför filmen.
Jag lånar ofta film från Norge via mitt bibliotek och det fungerar alldeles utmärkt.
Janne Högdin

2001-03-01, 09:21
Svar #21

Carina Andersson

Tack Janne,  
Jag skall genast höra med mitt bibliotek.
Vet du möjligen vad jag skall beställa om jag vill se fortsättningen efter 1900-telling, d v s motsvarande vår husförhörsbok eller församlingsbok för Aker i Akershus?

2001-03-01, 09:52
Svar #22

Dag Brodin

Hei Carina
 
    Gården Solhaug har bruksnr 1, gårdsnr. 128. Dette er T?yen gård iflg. mine oppslagsverk.  Den er idag botanisk museum i Oslo, men tilhørte allerede fra 1812 Universitetet.   
    Kirkelig hørte det til østre Aker sogn, et ganske stort område som først 1948 ble slått sammen med Oslo.
    Din slektning er sveitser ( Tiln. statar  på svensk)   Så det er vel trolig at familien flyttet en del.   
   Hvis målet er å finne etterkommere etter Johan Washington, så skal jeg se på det.
Hilsen Dag

2001-03-01, 18:13
Svar #23

Andreas Snildal

Her Carina!
I Norge har vi ikke noe tilsvarende de svenske husforhörene, og neste folketelling var i 1910, og den vil ikke bli tilgjengliggjort for allmenheten før i 2010, det blir kanskje litt lenge å vente, så kirkebøkene anbefales. 
Jeg har sett i matrikkelen, og Dag Brodin har nok rett. Jeg bor faktisk ikke så langt ifra Tøyen gård :-) 
Botanisk Museum ble bygget i 1913, så jeg vil tro at dine slektninger flyttet derfra før 1913.
 
Hilsen Andreas

2001-03-01, 18:30
Svar #24

Carina Andersson

Tack så mycket Andreas och Dag för upplysningarna.
 
Hälsningar Carina

2001-03-01, 22:59
Svar #25

Utloggad Lars Alldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 14:32
    • Visa profil
Solhaug har bruksnummer 128 under gårdsnummer 1 (Tøyen), inte tvärtom. Det skulle föra för långt att förklara det norska matrikkelsystemet med gårds- och bruksnummer, men det finns alltså ett antal gamla huvudgårdar under vilka det finns många bruksnummer allt eftersom det etableras halvgårdar, torp, villor etc. Redan år 1900 var Aker till stora delar ett villa- och småhusområde, med många bruksnummer.  Tøyen var den främsta gård i Oslo-området, här bodde den danske kungens kansler på 1600-talet, och den har nummer 1, Bygdøy kongsgård har bara nummer 2. I samband med at kung Fredrik VI 1811 grundlade Det kgl. Fredriks Universitet i Christiania gav han T?yen till Universitetet, och 1913 hade det varit universitetets botaniska trädgård i nästan hundra år, och i huvudbyggnaden bodde professorn i botanik, och han hade knappast några kor då. Så Töyen blir ett blindspår. Det är Solhaug du ska leta efter, Carina. Försök låna in mikrofilmad kyrkobok från 1900-talet i Östre Aker. Denna borde ditt bibliotek kunna låna från Oslo stadsbibliotek som heter Deichmanske Bibliotek.
 
ag tittade i årets telefonkatalog för Oslo, och där finns tjugofyra som heter Österberg. Även om Östberg är den vanliga norska namnformen, finns det nog både norsk- och danskättlingar med detta efternamn. Man kan inte utgå från att det är ett särsvenskt namn, så det blir inte lätt att hitta ev ättlingar.
 
Mvh hälsningar Lars i Oslo

2001-03-01, 23:19
Svar #26

Knut Henriksson (Knutte)

Jag söker uppgifter om Jon Eriksen född 1841-06-19 i Ringebo, Norge enligt husförhörslöng i Lit, Jämtland. Han gifte sig 1866 med Märit Olofsdotter i Lit. Han försvann omkring 1872 från Lit, till Norge? Märit skilde sig 1876.
Ringebo kan vara Ringebu.

2001-03-02, 09:37
Svar #27

Dag Brodin

Hei Lars
    Gnr. 1 og 2  i Aker er Bygdøy kongsgård. Beklager!  T?yen  er gnr. 128  bnr.1  De ligger på helt motsatt kant av Oslo   også.  Det står også i folketellingen 1900 for Aker  at Johan Washington ?  bor på dette  nummeret.  Solhaug er ikke noe  gårdsnavn i Aker, men  navnet på huset antagelig.  Det stemmer at Aker var urbanisert i området rundt  Tøyen  allerede 1900.   
   Jeg skal gjøre et oppslag for Carina, det ville ikke være  hensiktsmessig for henne å begynne  å lete i mikrofilm for østre Aker  for noe som ligger så nære i tid. Da finnes det andre kilder,  spes.  adressebøker  for Aker og Kristiania  på Riksarkivet.
   Forøvrig  var målet her å finne etterkommere og ikke å diskutere  lokalhistoriske spørsmål hvis de ikke er relevante for spørsmålet. Men  jeg synes jeg ville korrigere deg her.
Mvh Dag

2001-03-02, 11:32
Svar #28

Ragnhild Brænd

Hei Knut
 
John Eriksen ble født i Ringebu 19.06.1841 av forældre Erik Johnsen Aandstadsveen og Marit Poulsdatter Tofthagen fra Fron. Foreldrene ble gift 17.12.1844 i Ringebu. Kirkeb?ker for Ringebu finner du på http://digitalarkivet.uib.no, videre Kommuner/pgj på kjeldetidspunktet - Oppland - Ringebu.  
mvh Ragnhild

2001-03-02, 14:54
Svar #29

Knut Henriksson (Knutte)

Hej Ragnhild
 
Tack för hjälpen. Jag hittade John i Ringebu.
Vet du om det finns någon sida där man kan se när han flyttade till Sverige och om han kom tillbaka till Norge, när jag letade i Ringebu var han inte där 1900.
 
Mvh Knut

2001-03-02, 18:15
Svar #30

Utloggad Lars Alldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 14:32
    • Visa profil
Solhaug i Aker. Dag Brodin har helt rätt, jag såg fel på en lista jag hade och upptäckte det när jag lette i en annan bok. Då hade jag tyvärr skickat inlägget. Hur som helst ska man nog inte leta på T?yen hovedgård. Om Dag hjälper Carina med att hitta efterkommare efter John Washington Österberg i Östre Aker blir det ju mycket lättare än om hon skulle låna in mikrofilm.  
mvh Lars i Oslo

2001-03-02, 21:59
Svar #31

Per Näsström

Vem känner Edvards?ns i Narvik?
Min mormors bror Erik Petter Persson f 1864-02-09 gift med Ingrid Märta Eriksdotter f 1865-07-27 utvandrade till Norge och blev bosatt i Narvik.
De hade döttrarna Märta Elina född 18/12 1889 samt Beda Viktoria född 27/5 1894. Märta Elina gifte sig med Kristian Edvards?n och fick sonen Kåre och dottern Ingrid som med familjer bodde i Narvik. De hade ytterligare en son som flyttade till södra Norge.  Känner någon till dessa familjer eller vet hur jag skall få uppgifter om dem. Vad hände förresten Beda Viktoria?  
Med vänliga hälsningar Per Näsström

2001-03-03, 11:13
Svar #32

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
DROTTNING SONJAS ANTAVLA
 
För den nya upplagan av Bernadotteättlingar behöver jag ett par små upplysningar beträffande Drottning Sonjas förfäder. Det handlar om hennes mormor och morfar;
 
JOHAN CHRISTIAN ULRICHSEN (*1861) och
BERNTINE MARIE HANSEN )*1868  gifta 1887)
 
Är det någon som vet när och var dessa båda avled?
 
Ted Rosvall

2001-03-04, 15:43
Svar #33

Utloggad Anders Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 17:17
    • Visa profil
ÄTTEBOK
 
Min fru äger en ÄTTEBOK ÖVER IVAR KNUTSON STIGEN.
 
Författare är Ivar A Streitlien, Tynset 1969.
 
-Var kan jag söka information om forskare som  
kan tänkas forska på denna släkt?
 
Vänliga Hälsningar
Anders Nordström  
 
-

2001-03-04, 19:04
Svar #34

Svanhild nemorin

Försök på denna adressen:www.slektsbiblioteket.com

2001-03-05, 17:38
Svar #35

Andreas Snildal

Ted Rosvall:
Jeg mener at det finnes et anetavle over dronning Sojas forfedre på Frank Johansens websider:
http://home.enitel.no/frankjohansen/royalgen
 
Hvis du ikke finner noe der, er det sikkert verd å sende han en e-post.
 
Mvh. Andreas Snildal

2001-03-07, 10:35
Svar #36

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den allmänna och ganska ostrukturerade diskussionen om Norge avslutas härmed. I stället finns det nu möjlighet att skapa olika diskussioner under ämnet Norge. På så vis hoppas jag att ordningen ska bli bättre i denna avdelning samtidigt som möjligheterna till givande diskussioner blir bättre när inte alla inlägg blandas huller om buller. God fortsatt diskussion!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna