ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Solum, Reidar  (läst 597 gånger)

2002-09-04, 15:21
läst 597 gånger

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag vänder mig i första hand till våra norska vänner med denna efterlysning:
 
Reidar Solum(1899-1958)var bl a Norges ambassadör i Buenos Aires, Argentina, under några efterkrigsår. Han var gift med Ida Augusta Wilhemina Levin (1907-?), dotter till den till Brasilien utvandrade svensken August Levin - tidigare kapt?n i den egyptiska arm?n.
 
Nu undrar jag var man i norska arkiv snabbt söker fakta om Reidar o. Ida Solum och deras eventuella ättlingar. Går det att göra via Internet? Annars finns ju det norska släktforskarförbundet...
 
Jag antar att namnet Solum är mycket vanligt i Norge, både som familjenamn och som geografiskt namn. Kan någon Solum-expert upplysa en okunnig svensk om detta? Tack på förhand!
 
Vänliga hälsningar  
Ulf Ståhlberg

2002-09-04, 15:49
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ulf Ståhlberg,
Inte för att jag är någon Solum-expert, men om Du söker i Digitalarkivet och i Folketellinga för år 1900 (välj 1900 och Etternavn, - fyll i Solum, och tryck på Hald fram), så kommer Du att se att det finns 237 personer med familjenamnet Solum på olika platser i Norge.
 
Finner dock en som kan passa. Kanske visste Du redan detta:
Sigurd Solum Privat praktiserende l?ge, på Gr?nland 16, Kristiania, född 1869 gift med Augusta (Solum), född 1869 i Gudbr.dalen
dottern Astrid född 1898
sonen Reidar född 17.10.1899
 
Några ättlingar till sonen Reidar kan jag inte bidra med.
Mvh,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-05, 13:39
Svar #2

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack, Olle Elm, för Ditt snabba svar på min efterlysning! Det vill jag kalla service!
 
Med hjälp av de angivna webbadresserna kan jag nu gräva vidare i norska arkiv.
 
MVH
Ulf Ståhlberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna