ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Simensen i Skogn omkring 1800  (läst 351 gånger)

2002-01-08, 20:53
läst 351 gånger

Utloggad Gunnar Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2013-03-06, 18:36
    • Visa profil
Jon Simensen och han hustru Ingeborg Evensdotter finns i Digitalarkivet 1801 på gården Krogstad i  ?rkedal prgj. i Skogn.  
De har 1801 två barn och får 1803 ett tredje, Even (Jonsen). Han är enligt uppgift född i B?rsa.
 
Jag har tidigare efterlyst Even och hans hustru Guru Jonsdatter utan resultat.
 
Jag hoppas att någon träffat på och vet mera om Jon och Ingeborg men givetvis även om Even och Guru.
 
Gunnar Z

2002-01-14, 09:22
Svar #1

Ketil Firing Hanssen

En liten presisering: Skogn er et prestegjeld og kommune i Nord-Trøndelag. Det Skogn du referer til heter i dag Skaun og er en kommune i Sør-Trøndelag. Ørkedal heter i dag Orkdal, og er nabokommunen til Skaun. I 1801 var Skaun et sogn i Orkdal prestegjeld. Børsa er et sogn i Skaun kommune.
 
Mer informasjon om inndelingen kan du få på Riksarkivet web-sider, se http://www.riksarkivet.no/mikrofilm/16webk.S.P..htm#668
 
Gården Krogstad i Skaun skrives i dag Krokstad.

2002-01-15, 10:38
Svar #2

Utloggad Gunnar Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2013-03-06, 18:36
    • Visa profil
Tack Ketil!  
Det Skogn som nämns i Digitalarkivet 1801 är givetvis Skaun i S?r-Tr?ndelag.  
 
Jon finns 1801 på gården Krogstad i ?rkedal prgj. och Skogns sogn.
Hans son Even finns 1865 på gården Krogstadshagen 1 i B?rsen prgj. och Skogns sogn.
 
Innebär det att Even bor kvar på gården?
 
Jag inser nu att jag måste köpa en bra karta över området!
 
Gunnar Z

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna