ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Sofia Iversdotter Ulvikand f 1866 Fraskn Norge  (läst 1123 gånger)

2004-11-25, 10:28
läst 1123 gånger

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
Den här uppgiften har jag hämtat ifrån folkräkningen 1900. Kvinnan i rubriken är min svärfars farmor och jag visste att hon var född i Norge men vad är Fraskn? Är det en förkortning? Och är Ulvikand ett släktnamn?
 
Jag har tidigare aldrig släktforskat på Norge förut men var nyfiken på denna kvinna som ska har varit en alldeles speciell dam.
 
Mvh
Britt


2004-11-25, 22:18
Svar #2

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Förlåt, jag var otydlig!
 
Vår Anna bor i Sverige 1900. Jag skulle fortsätta med sonens forskning och det visade sig att han hade fler uppgifter.
 
Rätt ska vara: Anna Sofie Iversdatter Ulviksve f 1866 Frosta, Norge.
 
Men min fråga är, är Ulviksve ett släktnamn? Är det vanligt att man använder både patronymikon och slätknamn i Norge?
En del medlemmarar i den här familjen nämns som t ex Iver Olsen Dalen Ulviksve eller t ex Lorenius Iversen Ulviksve Hojemsås. En del har till och med dubbla patronymikon och dubbla släktnamn.  
 
Jag känner mig lite förvirrad. Bör man ta med alla namnen?

2004-11-25, 23:17
Svar #3

Marianne Solli

Hei Britt.
 
Det både var og er helt vanlig i Norge å anvende både patronymikon og slektsnavn. Doble patronymikon og andre lange etternavn forekommer. I min slektsforsking fra nåtidige norske samboerforhold forekommer kombinasjoner som f.eks. Kristoffersen Olsen, der begge foreldrene gir sine barn sitt etternavn.
 
Fra 1800-tallet finnes kombinasjoner som f.eks. Johnsdatter Iversen.
 
Det er mye som tyder på at både Ulviksve og Dalen er slektsnavn slik det står skrevet der. (Frosta ligger i Nord-Tr?ndelag).  
 
Selv tar jeg med alle disse navnene i programmet mitt.  
 
Hilsen Marianne

2004-11-25, 23:21
Svar #4

Janne Högdin

Ulviksve är ett gårdsnamn eller namn på en plass (torp) eller liknande.
 
Ja, man använde tidigare oftast både patronymikon och gårdsnamn i sitt efternamn. Anna Sofie kan vara född på Ulviksve i Frosta i Nord-Tröndelag eller ha bott där. Iver Olsen kan vara född på Dalen och sedan flyttat till Ulviksve o s v.  
 
Numera har gårdsnamnen blivit släktnamn, patronymikon förekommer inte så ofta längre. Förändringen skedde ungefär samtidigt som i Sverige. Man ärver sin fars efternamn.
 
De gånger jag har sett dubbla patronymikon har fadern haft flera förnamn.  
 
Var inte förvirrad du. Använd alla namn så vet du hur dom har flyttat under sin levnad.

2004-11-26, 03:16
Svar #5

Björn kämpe

Detta bör vara Ann Sofies familj på Ulfviksve i Frosten, Nord-Tr?ndelag enligt 1865 års telling:
Far Iver Larsen, husmand med jord og fisker, 34 år med 4 får, 2 geit, 1/4 bygg (korn), 1/4 havre og 3 poteter (utsäde i tunnor).
Mor Lavina Larsdatter, 35 år.
Bror Larinius, 7 år.
Bror Lars, 3 år.
Alla födda i Frosten/Frosta.
På gården bor dessutom fosterdottern Eveline Andreasdatter, 8 år och logerende Serina Andersdatter, 68 år.
År 1900 finns uppenbarligen den äldste brodern kvar i Frosta, men hans namn stavas nu Lorenius Iversen, Skomakare, f 1859. Han bor nu på gården Hojemsaunet med hustru  och 4 barn.
Du kan själv lätt finna Frosta på
http://www.kvasir.no/kart
en halvö i Trondheimsfjorden.

2004-11-26, 12:22
Svar #6

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Tack för all information!
 
Nu är jag något klokare.
 
En syssling till min man har forskat på Annas släkt så lite uppgifter har jag om hennes föräldrar och syskon. Tydligen har det varit svårare att spåra Annas son som hon fick i Norge endast 17 år gammal. En son som hon lämmnar hos fadern, (hennes egen eller sonens?)när hon flyttar till Sverige.  
Hans namn är Laurits Lie f 1889-08-20 (fast det borde vara 1884) och han har arbetat inom spårvägen.  
Jag har också uppgifter om barn till honom (någon försökte spåra honom på 70-talet också),
Leif Lie f 1915-07-14
Karin Viggen f 1923-01-08
Turit Sörli f 1926-04-22
Åse Hane F 1928-03-26  
 
Så har någon uppgifter om honom och hans familj tar jag gärna emot dem.
 
Till slut undrar jag hur möjligheten att hitta norska släktingar via Internet är? Finns det kyrkböcker och liknade tillgängliga?
 
Mvh
Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna