ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engman, Johan August & hustru fr Norrbotten 1911 till Kanada  (läst 338 gånger)

2010-12-09, 19:16
läst 338 gånger

Utloggad Leif Engman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2023-08-04, 19:07
    • Visa profil
Är det möjligt att komma sina, under tidigt 1900-tal, emigrerade anförvanter närmare? Var bodde de, vad gjorde de, hur klarade de sig och hur länge, fick de barn???
I det norska Emigrantregisret år 1911 finner jag Johan August Engman f.1879 i Nedertorneå och hustrun Greta Sofia Karlsdotter f.1882 i Gällivare utresta via Trondheim-Hull-Liverpool till Boston, varifrån de tog sig över till Kanada. They became citizens in 1914 och levde tydligen i Battleford, Saskatchewan 1916 enligt uppgift från Family Search. I deras närhet fanns också brodern Nils Jacob Engman f. 1876 i Nedertorneå och hans hustru Katharina Sofia Lindbäck f.1867 i Överkalix(gifta i Nederkalix 1901 och utvandrade härifrån ca 1907). Från Kanada tog de sig över till Marysville, Snohomish, Washington State 1921 och blev Amerikanska medborgare. Dessa sistnämnda dog i respektive Everett 1946 och Marysville 1947. De som blev kvar i Kanada har jag ingen annan information om.  Hur får man mer detaljer kring deras arbete och leverne. Finns det dödsannonser - runor? Och kanske det mest fantastiska - det finns nu levande människor födda under 20- och 30-talet som mött dem. Tänker på ev. släktingar och folk i deras grannskap. För mig svindlar tanken kring min morfars bröder(foton?), som ingen av oss i Sverige sett. Kan man komma vidare med hjälp av lokala forskare eller motsvarande eller har jag någon okänd anförvant som spårat längre än jag själv? Bästa hälsningar och med förhoppningar
Leif Engman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna