ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmberg Herman *1890 utv fr Älvsbyn till Kanada 1920-talet vad hände honom i Canada?  (läst 594 gånger)

2008-11-04, 17:37
läst 594 gånger

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Hej! Jag försäker hjälpa en väninna att hitta uppgifter om en släkting till henne. Han utvandrade förmodligen på 20-talet till Canada. Det finns en bit av ett brev som han skrev hem till Sverige där hans adress finns.  
Han hette August Herman Holmberg, var född 12/7 1890, i Teugerträsk, Älvsby församling, Norrbotten.  
Finns några uppgifter att finna om denne Herman är hon och jag väldigt tacksamma för all hjälp. Detta är hans adress (vid någon tidpunkt). Lite svårt att tyda vad där står:


 
 
Tycker det står:
helsa Axel and hans anhöriga änd alla runt.
H Holmberg
385 Cornwoll ave
Por?ard hur
Canada ont (Ontario)
 
Vänliga hälsningar
Margaretha

2008-11-04, 18:17
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I februari 1911 kommer med m/s Lusitania (som senare torpederades under kriget) en Herman Holmberg på väg till Canada, Winnipeg i Manitoba där han tänker jobba på bondgård. Han är 20 år och alltså född 1890. Det är dock inte alls säkert att detta är rätt person. Men han finns i folkräkningen 1911 för Canada, i Winnipeg och är född i juli 1890 och immigrerade 1911 så det verkar som det kan vara samme man, som redan tidigare varit i Canada. Han står som smed.
 
Den senaste resan skulle så vara denna: August Herman finns i emigrantregistret för Trondheim, född 1890 i Älvsbyn, Norrbotten, reser med Cunard till Canada 4 juni 1923.
 
Sekretessen i Canada är lång så det är svårt att få fram mer om honom.

2008-11-04, 21:34
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Och jag tipsar då som alltid om bouppteckningar efter hans föräldrar, och andra i släktkretsen där han går in som arvinge dvs. syskon och föäldrars syskon som avlider barnlösa.
 
Hälsningar,
Eva

2008-11-07, 00:37
Svar #3

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Tack Chris och Eva!
Jag ska vidarebefodra uppgifterna om Herman Holmberg till min väninna.  
När det gäller bouppteckningar om ev släktingar där Herman kan ha funnits med så finns det inga sådana möjligheter att spåra honom.
Tack för er hjälp! Vet att Canada är svårt att forska i.
Hälsningar
Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna