ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Säll, Oskar f1881 Köla. Emigr Winnipeg 1927  (läst 1239 gånger)

2012-03-05, 18:25
läst 1239 gånger

Rebecca Jonsson

Hej!
Min mfmf försvann enligt församlingsboken till Winnipeg, Manitoba, Canada 1927 den 9:e Maj.
Hans namn var Oskar Simon Nilsson Säll, född 26 November 1881 i Köla, Värmland.
Hans Fru hette Augusta Säll (Karlsdotter som flicknamn) född 29 Januari 1882 i Svanskog, Värmland, hon finns med i Sveriges dödbok och dog 1954, då står hon inte som änka men som gift enligt datumet dessa två skulle ha gift sig.
 
Kom han tillbaka till Sverige eller stannade han kvar i Canada och hur hittar jag honom?
 
Jag kan inte hitta honom i Dödboken och det finns inga fler Församlingsböcker efter det med att han reste till Canada att läsa i, då dessa är under sekretess.
Kan någon vägleda mig var och hur jag skall leta eller var jag kan hitta information om honom?
 
Jätte tacksam för hjälp!
 
Mvh
Rebecca

2012-04-20, 12:53
Svar #1

Rebecca Jonsson

Hej!
Jag såg att jag postat mitt inlägg fel och det går inte att radera nu då det är för gammalt så jag postar ett nytt inlägg här, på rätt ställe i hopp om att någon kan hjälpa mig på rätt väg.
 
Min mors, farmors, far född 26 nov 1881 i Köla Sverige, emigrerade till Winnipeg, Manitoba, Canada 1927. Enligt dokumenten jag httat på Ancestry har han skaffat sitt pass den 14 Maj 1927 i Karlstad.  
Den 20 Maj 1927 skulle han ha rest till Canada och kommit fram 29 Maj 1927 i Halifax, han fanns inte med på båten enligt ett papper jag har skrivit ut från Ancestrys hemsida.
Istället åkte han, enligt ett annat papper jag skrivit ut, från Göteborg med båten Drottningholm den 11 Juni 1927 med destination Halifax, Canada den 19 Juni 1927. Han var gift och hade 5 barn, varpå den yngsta inte var mer än 6 år gammal när han försvann.
Denna dotter finns fortfarande i livet och är 91 år gammal i år och jag har skrivit ett brev til henne om detta men utan resultat, detta är min morfars moster så vi har aldrig träffats.
 
Oskar S. Säll (som det står på vissa papper som har med emigrationen att göra) var från Köla och arbetade som Farmerlaborer i Sverige och skulle utföra samma yrke i Canada. Hans destinations adress var: Swedish Information Bureau, 470 Main street, Winnipeg, Manitoba och närmsta anhörig är hans fru Augusta Säll som bor kvar i Noreborg, Åmotfors.
Det står även stämplat: Landed på honom så han har kommit fram.
 
Efter detta finns inga spår efter honom så jag undrar hur man får reda på var han tog vägen?
 
Han hade 5 barn, varav en dotter som var född som barn nr 2, Gunborg Axelina Säll född 17 juni 1910 i Eda Sverige som enligt dokument på Ancestry reste till New york den 25 oktober 1927 (samma år som pappan åkte iväg till canada) för att arbeta som husarbet. Bestämmelseorten var Stratford. Enligt ett annat dokument arbetar hon som servant till en John C Ritchie och Julia Ritchie som är Svenskar i Iowa.
 
Vet inte om hon letade efter hennes och min mors farmors pappa, för jag har fått höra av min morfars fd sambo att barnen letade efter sin försvunne far men vet inte när eftersom jag inte får något svar från min morfars moster. Men denna Gunborg dog i Sverige, vimmerby 1978 så hon stannade inte för hela sitt liv i Usa.
 
Hjälp om hur man hittar emigranter och i detta fall som försvunnit i Canada är jätte uppskattat!

2012-04-20, 14:15
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
På Oskar Säll, i passagerarlistan från Drottningholm, som du refererar till, står en anteckning om att han naturaliserats (fått medborgarskap) 9.5.35. Är det amerikansk notering betyder det 5 sept 1935. Jag tycker det borde finnas någon form av register över medborgarskap, men jag kan inte hitta något  nu.
 
I Canada råder stark sekretess, det finns inga folkräkningar på nätet efter 1916.

2012-04-20, 14:26
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2012-04-20, 14:33
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Finner honom inte i listan över Canadian Naturalization 1915-1951 på sajten för Library and Archives Canada.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-04-20, 14:35
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Chris var snabbare. Sall och Sell finns, men ingen med förnamnet Oscar.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-04-20, 14:45
Svar #6

Rebecca Jonsson

Hej, kul att någon tog sig att kolla!
 
Kan nog stämma med -son namn. Han pappa hette Nils Olsson (eller olofsson) Säll och om jag inte minns fel har jag sett honom Heta Oskar Simon Nilsson Säll någonstans men oftast ses han heta endast Säll i husförhören innan han försvann till Canada.
 
Det kan ju hända han hamnat någon helt annan stans och att dottern letade efter honom i Usa (om hon nu ens var där för att göra detta) för familjen trodde det var dit han hade åkt. Vore dock kul att få reda på vart herrn här tog vägen

2012-04-20, 15:01
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Surname: Sall
Given Name: Oscar Simon
Age: 45
Sex: M
Nationality: Swe
Date of Arrival: 1927/06/19 (YYYY/MM/DD)
Port of Arrival: Halifax
Ship: DROTTNINGHOLM, Swedish American
Reference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-b
Volume: 1927 volume 10
Page Number: 110
Microfilm reel: T-14811
Note: Due to the poor legibility of the original indexes, some information in this database may be incorrect and/or incomplete.
Source: FINDI76-25345
[Immigration Records (1925-1935), Library and Archives Canada]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-04-20, 15:24
Svar #8

Utloggad Moderator USA

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är lämpligt att lägga efterlysningar under provinsen om de har en känd koppling dit. Tråden är därför överflyttad hit.  
Den tidigare posten är är flyttad hit för att undvika dubbelpostning och tillför vissa fakta (den tråden är stängd).

2012-04-20, 19:47
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Lite tips på sökväg finns i denna efterlysning

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna