ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wilson, Edna - Morfars halvsyster  (läst 688 gånger)

2011-04-06, 09:37
läst 688 gånger

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Börjar med att be om ursäkt för att jag postat denna fråga i fel tråd först, (metodfrågor). Kontaktar moderatorn så att denna kan ta bort det första...
 
Jag saknar all erfarenhet av emigrantforskning men har som de flesta andra svenskar flera släktingar i min närhet som utvandrat. Här är vad jag vet.
 
Min morfars far, (Hygenius Nyström från Heden Överluleå fs f. 18900111), gjorde en för mig hittils okänd piga på smällen. Denna piga utvandrar sannolikt under sin graviditet till någonstans i Nordamerika och dottern som föds bosätter sig senare i Canada. Dottern heter Edna Wilson och hennes senast kända adress var: 2182 w 19th rd Vancouver, BC, Canada.
 
Edna tar upp kontakten med sin biologiske far och reser tillbaka till Sverige för att hälsa på vid minst två tillfällen.
 
Edna får minst två barn; Ken, (möjligen kennet), och Marilyn.
Marilyn gifter sig med Bob och får en son - John. Med hjälp av ett fotografi bedömer jag att John är född ~1960.
De var/är (?) bosatta i st Barbara California, USA.
 
Jag tror att Ednas man, (mr Wilson?), jobbade som pilot.
Jag tror att Edna är född före 1913.
 
Går det att hitta någon information med dessa knapphändiga uppgifter?
Kan någon hitta en dödsannons efter Edna kanske barnen kunde spåras?
 
All hjälp, stort som smått, mottages mycket tacksamt!
 
med vänliga hälsningar / Niklas

2011-04-07, 04:59
Svar #1

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Niklas,
If it's in Vancouver, the address will read, 2182 W.19th. Ave.
Do you have a date connected to that address? This will help pinpoint the search in Henderson's Directories for Vancouver and environs.
 
Do you have the name of the Emigrant, her date of birth?
When did she emigrate?
 
Best regards, TV.

2011-04-07, 11:54
Svar #2

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Thomas, tack för adressen.
 
Hon bodde definitivt där 1955 men jag tror att hon hade samma adress fram till mitten av 1970-talet.
 
Tyvärr har jag varken namnet på hennes mamma eller några födelseuppgifter.  
Den undre bilden är Ednas dotter Mary med hennes son Brian och kortet är taget 1955.
På baksidan finns även Ednas adress.
 
Det övre kan vara Edna med ett kryss och möjligen hennes mor som håller i barnet, men det är högst osäkert
Jag tror att det övre kortet också är taget 1955, men hur gamla kvinnorna är klarar inte jag av att gissa.
 

 
mvh / Niklas

2011-04-07, 21:59
Svar #3

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
The group photo has a lower Fraser Valley (east of Vancouver) feel to it. Cherry blossoms, cedar siding house, narrow barge boards indicating 2x4 roof rafters for areas of minimal snow loads, type of metal fencing. Vehicle looks like early '50's pickup truck?
 
The Christmas photo is most likely taken in North America. In 1954 those type of springy metal blinds with wide plastic bands came in all kinds of colours. The flowery pattern on the curtains was very English and was pretty well all that was available at the time. (My Mother always claimed.) I cannot decipher the tree----is it hanging from the ceiling out of reach of the busy boy? It's decorated with that icicle strand stuff which is still used here.
 
I'll have a look in the directories this weekend or the next.
TV
 
(Meddelandet ändrat av thomasvikander 2011-04-07 22:17)

2011-04-07, 23:37
Svar #4

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Vilken iaktagelseförmåga Thomas!! Nu känns det som att jag kan vara säker på att korten kommer från Kanada.
Ska bli intressant att höra vad som går att hitta.  
 
Jag hade inte noterat att det verkar som att julgranen faktiskt hänger från taket - smart lösning  
mvh / N

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna