ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration to Alberta 1907/10 (Frohm brothers from Sorsele)  (läst 1094 gånger)

2003-12-26, 00:27
läst 1094 gånger

Erik Holmlund

My great-grandmother had two brothers who emigrated to Alberta, Canada. I don't know much about what happened to them. I'd like to know more about them and if they had any children and if there possibly are living relatives over there.
 
The information I have his this:  
Robert Frohm/From, born 1892, emigrated 1910 to Canada.
his brother Gotthard Frohm/From, born 1895, emigrated 1913, to Alberta, Canada.
I have information saying they both got married and a relative of mine said that Robert Frohm was a trapper in Alberta. That's all I know.
 
I don't know if they left through a swedish port or a norwegian port, but as they lived in northern Sweden not far from the norwegian border, I guess it's a big chance they emigrated  through Norway.
 
I know Alberta is a big state, so more specific info about where they headed would be very useful. However I don't know where to look for further search if I had such information. Perhaps there's any canadian genealogist reading this who could help me get going?
 
Regards
Erik Holmlund, Skellefteå

2003-12-26, 01:11
Svar #1

Evy Risslén

HEJ
OM DU GÅR IN PÅ CANADA 411  (TELEFONKATALOGEN)  
FINNER DU EN HEL LÅNG RAD MED NAMNET FROM I ALBERTA
MVH EVY

2003-12-27, 00:17
Svar #2

Erik Holmlund

Tack Evy,  
Jag hittade en väldig massa From, Frohm och Fromm på olika platser Alberta i telefonkatalogen.  
Men jag antar att det går få reda på information i passagerarlistor och dylikt, om var dom kan ha tagit vägen mer exakt, och ringa in dom lite mer. Jag kollade på Ellis Islands listor som finns på nätet men hittade ingenting. Antar att Kanada-emigranter kanske åkte direkt till Kanada ist.f. till Ellis Island. Nån som vet var man letar Kanada-emigranter?
 
För övrigt skrev jag fel i rubriken ser jag, men rätt i texten. Bröderna stack åren 1910 och 1913, som jag skrev i texten. Eventuellt kan de ha återvänt och vistats i Sverige under 1a världskriget. Osäker muntlig uppgift dock.
mvh
Erik

2003-12-27, 08:04
Svar #3

Utloggad Gunnar Nässén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 11:39
    • Visa profil
Enligt norska digitalarkivet for Oscar Gotthard From f. 1895-01-11 i Sorsele, Västerbotten, från Kristiania 1913-07-09 med  
 
Ship Line V.Raffel
Ship Eskimo
Destination Canada
 
Brodern Robert From/Frohm har jag inte hittat i någon av de norska hamnarna.

2003-12-27, 10:18
Svar #4

Utloggad Werner Otterman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2016-01-14, 18:12
    • Visa profil
Passag.listor Canada:
Bäste Gunnar Nässén, vet Du om det även finns listor för åren omkring 1925? Hur kommer jag in på det norska digitalarkivet?
Werner Otterman

2003-12-27, 11:30
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej Werner
Kommer inte sams med datorn till morron. Men prova om det här funkar. Du bör komma direkt till sökandet
mvh
rune
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&alle=true&filnamn=arkivverket/EMITROND&brukar=&spraak=F

2003-12-27, 11:57
Svar #6

Utloggad Gunnar Nässén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 11:39
    • Visa profil
Hos National Archives of Canada finns uppgifter om immigranter till Kanada för åren 1925-1935.

2003-12-27, 12:02
Svar #7

Utloggad Gunnar Nässén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 11:39
    • Visa profil
Obs att Rune?s länk till Digitalarkivet pekar på emigranter från Trondheim, inte Kristiania som Oscar Gotthard From for från.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna