ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration till Kanada via Ellis Island  (läst 626 gånger)

2006-01-20, 14:27
läst 626 gånger

Kerstin Skarp

Hej!
Jag har en släkting som emigrerade 1912. Jag har hittat honom i passaregerarlista hos Ellis Island.Där stod det att han skulle hälsa på en vän i Winnipeg, Canada. Var kan man få reda på hans resväg från E.Island till Canada. Vilken var den vanligaste? Båt verkar inte så smidigt, eftersom Winnipeg ligger långt från havet. Finns det några register någonstans. Jag har hittat honom i 1930 Census. Då bor han i Minneapolis och där står att han flyttade till US 1919. Så han måste väl rimligen ha bott någon annanstans under 7 år. Finns det någon som vet hur man gör, så vore jag tacksam för detta.
 
MVH Kerstin Skarp

2019-12-17, 21:35
Svar #1

Utloggad Eva Olander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-12-17, 21:36
    • Visa profil
Söker du fortfarande efter Fejen? Jag är också släkt med honom. Jag har fått ta del av en brevsamling (brev skickade från Canada till Orsa) som nämner honom omkring 1914.
MvhEva Olander, Orsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna