ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlsson Erik *1890 Ljuder. Utv ca 1914 till Kanada ?  (läst 2218 gånger)

2009-06-30, 21:42
läst 2218 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Min pappas äldre kusin Erik Gustaf Henning Karlsson född 1890 7/11 i Backa, Ljuder socken (Kronobergs län, Småland) emigrerade strax innan första världskriget bröt ut. Han och en kamrat ifrån trakten ska ha åkt tillsammans för att slippa kriget som alla befarade skulle komma. Om han reste via USA eller direkt till Kanada vet jag ej. Han arbetade däremot i Kanada som skogshuggare. År 1939 ska han ha bestämt sig för att återvända till Sverige - skeppet han färdades på kom strax utanför Frankrikes kust då det tvingades vända om; andra världskriget hade brutit ut. Han kom aldrig hem. Så säger familjeberättelsen. Han ska ha avlidit på 1970-talet, inneboende utan familj, men enligt ett ovisst påstående ska han haft en son ihop med en indianska, om det nu är sant.  
 
Erik Karlsson var son till hemmansägaren Frans Johan Karlsson (f 1867 2/10 i Virsryd, Linneryd sn) ohh Hilda Gustafsdotter (f 1864 27/1 i Backa, Ljuder sn - dtr t kyrkvärden och hemmansägaren i Backa Gustaf Johansson (f 1822 i Öljemåla, Linneryd sn) ohh Johanna Petersdotter (f 1822 i Backa, Ljuder sn) ).
 
Hur går jag vidare för att finna Eriks öden och eventuella familj?  
Inga av hans syskon har efterlämnat barn så denna släktgren slutar om det inte förhoppningsfullt visar sig att Erik lämnat barn efter sig i Kanada. Går det även att få veta namnet på hans kamrat som han reste tillsammans med?  
 
Minsta lilla tråd att nysta i tas tacksamt emot.
 
Vänligen,
Niclas Rosenbalck

2009-06-30, 23:55
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Niclas, med ett antal barnlösa syskon så kan ju fakta stå i föräldrars såväl som syskons bouppteckningar med detaljer om vistelseort och ev. kända ättlingar - har du undersökt det?  
Man kan ha vetat mer då än vad familjeberättelserna faktiskt säger (i alla fall gäller det för min släkt och några av de emigranterna).
 
Kanada har rätt hårda sekretessregler när det gäller census så den senast tillgängliga är från 1911, för några provinser även 1916. Födda-vigda-döda finns dock för en del av provinserna gratis på webben, andra i betaldatabaser.
 
Hälsningar,
Eva

2009-07-01, 08:55
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Eva. Tyvärr står inget i bouppteckningarna, jag har redan kollat dessa. Någonstans i bakhuvudet, jag var barn då Erik avled på 1970-talet, så vill jag minnas att det nämndes om Calgary i Kanada.  
 
Går det se i Emigranten när Erik Karlsson emigrerade ifrån Ljuder (borde vara ca 1910-14) och vart han hade biljett till? Likaså undrar jag om hans resesällskap som ska ha kommit ifrån samma trakt (Ljuder/Linneryd/Lessebo-Hovmantorpstrakten) går att identifiera till namn?

2009-07-01, 09:22
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Några funderingar
- Om han åkte direkt till Kanada, se om han finns hos Find My Past
- Om han åkte via USA, se Ellis Island.
- Om han blev kanadensisk medborgare (vilket verkar troligt), kanske där står info att finna.
- Om han inte blev kanadensisk medborgare, se UD:s arkiv!? Konsulatarkiv?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-07-01, 09:25
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Även om han blev kanadensisk medborgare kan det finnas info hos UD i samband med arv.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-07-01, 11:53
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Claes-Göran. Har letat i Ellis Islands-databasen men utan resultat. För flera år sedan sökte jag som hastigast i Emigrantinstitutets passagerarlistor (fanns på CD-skiva på stadsbiblioteket då, tror CD:n var utgiven av Släktforskarförbundet?) och då fann jag Erik, men hittar ej noteringen jag då gjorde. Hans emigrering finns alltså, det är jag rätt säker på. Har ej tillgång till denna CD-skiva. Kanske någon av SSF har den tillgänglig?
 
När jag går in på Find My Past blir jag helt vimmelkantig, var exakt och hur ska jag leta? De träffar jag får ska man betala för, och det vill jag ej för uppgifter som inte rör min Erik. Det finns flera tusen träffar men hur vet jag vem som rör den jag letar efter?  Dessa betalsajter känns som ett Moment 22. Sökte även i medborgarsajten du länkat till men utan resultat, det synes enbart vara medborgaransökningar mellan 1915 och 1932 som finns där. Hittar även en beskrivning som heter The National Registration File of 1940, där alla män 16+ ska finnas för Canada - hittar dock inte hur denna går att söka i.

2009-07-01, 12:06
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Find My Past kostar ... Får fram dessa när jag söker på Eric Carlson (med stavningsvarianter), man, född 1890 och emigrerad 1910-1914.
 
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-07-01, 12:24
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tror du kan ha nytta av att veta varifrån han åkte. Följ honom i församlingsböckerna tills han försvinner. Finner ingen Erik Karlsson som åkt från Ljuder. Kan rekommendera denna söksida för Ellis Island - Searching Enhanced Ellis Island Database in One Step!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-07-01, 12:54
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Niclas, bra att du redan kollat bouppteckningarna (framgick ju inte så då tipsar jag automatiskt om det) men bodde han verkligen i Ljuder när han emigrerade? Han kommer inte fram på Emibas för Ljuder som verkar avskrivet för perioden (det är ju långt från alla församlingar som har 1900-talsmaterial där) och han kommer inte fram på födelsedatumet. AD Online har Ljuders flyttböcker till 1915, men inte församlingsböckerna.
 
På Emigranten nr 1 & 2/2001 inte direkt någon träff på Karlsson/Carlsson med de tre förnamnen från Ljuder 1910-tal. Erik Karlsson - med Erik och Erik med någon initial (även andra än G och H) samt med andra andranamn finns det ca 130 st på cd:n under 1910-talet från hela landet. Det är väl troligen någon variant av den databasen du sökt i (det fanns en Emigranten 1996 och finns nu Emigranten 2006, men 2001 är lite lättare att söka i med okända årtal - sålda av SSf men inte utgivna av dem, de har bara givit ut Emibas).
 
Ellis Island är ju tyvärr långt från den enda ankomsthamnen.
 
hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-07-01 13:00)

2009-07-01, 15:43
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Passa på att kolla The Canadian Passenger Lists, 1865-1935 på ancestry.ca som är gratis 29/6 till 3/7 med anledning av Kanadas 142-årsjubileum.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-07-03, 09:33
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack för tipsen. Jag letade på Arkiv Digital som har digitaliserat utflyttningsboken (BII:2) för Ljuder 1895-1915. I denna hittade jag en mängd andra släktingars flyttningar, men inte Erik. Då familjetraditionen är väldigt stark och det inte finns några skäl att betvivla riktigheten att han stack för att slippa värnplikten strax innan första världskriget bröt ut så antar jag att han ej tagit ut flyttningsbetyg och av denna anledning saknas i flyttningslängden (Ljuder BII:2). Återstår nu alltså att beställa mikrofiché på församlingsboken (Ljuder AIIa:1 (1895-1902), AIIa:2 (1902-1915) och AIIa:3 (1902-1915)) för att se vad prästen noterat om Erik. Vidare ska jag eftersöka de brev som möjligen kan finnas ifrån Kanada i anledning av Eriks död.  
 
Claes-Göran Magnussons tips om The Canadian Passenger Lists, 1865-1935  är intressant. Har någon registrerat sig på denna? Jag har själv inte haft tid att kolla denna uppenbarligen intressanta källa och om någon vill göra detta kan jag i gengäld åta mig annan forskning i svenska kyrkböcker som kompensation.    
 
En följdfråga då det var ett tag sedan jag sysslade med emigrantforskning och inte har källäget aktuellt.
Det finns (fanns?) olika databaser. En av dessa innehöll registrerade emigranter ur skeppslistorna (eller var det ur hamnpolismyndighetens i Göteborg listor på emigranter?) - vad heter denna databas ? [det är troligen här jag sett Erik Karlsson !]
 
Databasen Emibas innehåller excerpter ur husförhörslängderna (då fram till omkring 1895), men Emibas saknar excerpter ur församlingsböckerna (perioden efter ca 1895) eftersom dessa vid arbetet saknades på mikrofilm/mikrofiché. I Emibas kan alltså inte Erik Karlsson finnas med. Emibas är dessutom godtyckligt gjord, alla socknar för Sverige finns inte representerade i databasen. Tyvärr redovisas inte dessa blanka geografiska områden om jag minns rätt, vilket borde varit en självklarhet i ett projekt som strävar efter forskningshelhetsbild.
 
Finns det fler Emigrantdatabaser och vad innehåller dessa? På Emigrantinstitutet i Växjö har de tidigare haft olika versioner (med olika innehåll) installerade på olika datorer vilket gav ett kaotiskt intryck då man skulle efterforska emigranter. Denna djungel som uppstått gör även en luttrad släktforskare förbryllad.
Efterlyser en metodisk struktur för dessa emigrantkällor och dess innehåll - kanske finns detta på annat håll i Rötter?
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2009-07-03 10:21)

2009-07-03, 10:25
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Den jag tror du tänker på heter Emigranten - de olika versionerna av cd-skivorna nämns i mitt inlägg ovan.  
 
Registren till hamnlistorna finns även i bokform i Växjö (Emigrantinstitutet) och Göteborg (Landsarkviet) och ev på fler ställen, samt originalen i Göteborg och på de landsarkiv där övriga hamnars poliskammarprotokoll finns.
 
Som jag nämner så har man skrivit av delar av Ljuder på 1900-talet på något sätt till Emibas, man kan ju ha varit på församlingsexpeditionen eller kompletterat i efterhand i projektet Emibas i förbundets regi (det borde väl du veta ser jag av listan ) så de aktuella åren finns där.
 
Hälsningar,
Eva

2009-07-04, 08:37
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Niclas, redan 1910 var han ju 20 år - dvs han var ju ännu äldre några år senare när första världskriget skulle bryta ut - hade han inte redan gjort värnplikten då?  
Var det att bli inkallad i krigstjänstgöring han ville slippa?  
 
Vad står det egentligen i bouppteckningarna efter hans ogifta syskon (på känd adress i Canada utan att adressen står? - jag har sett sådant för mina släktingar, även om lär vistas i, i Amerika och på okänd ort är vanligare bland dem...).
 
Enligt Emigranten nr 1 & 2/2001 så finns det från de svenska utresehamnarna 13 st Erik/Eric Karlsson/Carlsson mfl stavningar från G län på 1910-talet. Endast en från Ljuder, han reser dessutom till Alberta i Kanada, men han uppges heta Erik A Karlsson, han reser 1911 och har då uppgivt sin ålder till 17 år.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Den Erik A som emigrerar 1911 är bör ju då vara denne person från Emibas:
 
Post 255189
Karlsson, Erik Amandus
Hemmason (ogift man)
f. 22/5 1894 i Ljuder, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 5/11 1911
från Hästabäck Södregård, Ljuder, Kronobergs län (Småland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 463
Emibas emigrationsakt: Ljuder G 1911 009
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-07-04 08:39)
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-07-04 08:53)
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-07-04 11:15)

2009-07-04, 08:51
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Calgary ligger i provinsen Alberta, och enligt provinsarkivets webbplats så behöver man veta var en händelse ägde rum (dödsfall för dödscertifikatet eller för probate records som kan vara testatementen och en form av bouppteckning). Orten och tidpunkten behöver lokaliseras.  
 
Men det kan ju hända att Calgary på 1970-talet är tillräckligt för probate records, men de går bara till ca 1975 står det, på provinsnivå, senare material ligger kvar på lokal domstol.
 
På denna sida framgår mer information om beställning av sökningar och att Alberta Vital Statistics records cannot be accessed over the Internet.  
 
 
hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-07-04 09:14)

2009-07-18, 10:41
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Eva för all hjälp. Det uppskattas verkligen - man är ju rätt låst när man inte vet vilka pålitliga källor som kan användas i emigrantforskning. Jag har nu i veckan beställt församlingsböckerna för Ljuder (början av 1900-talet) och ska se vad som står antecknat om Erik. Likaså ska jag se över emigranterna ifrån Ljuder - dessa hade jag helt glömt bort att jag stod som kompletterare för (*skäms*)).   Du påtalade något viktigt, vilket jag faktiskt inte tänkt speciellt mycket kring, och det är om värnplikten och första världskriget. Erik borde ha gjort denna redan omkring 1910 - och då var ju inte världskriget för handen. Det kollektiva minnet har ändrat eller lagt till på anledningen för emigrationen. Återkommer när jag vet mer - med småländsk envishet ska det gå att få veta Eriks öde.
 
vänliga och tacksamma hälsningar,
Niclas

2009-07-23, 08:34
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har nu tittat i Ljuders församlingsbok på mikrofiché ifrån SVAR. Jag bara suckar efter att ha försökt läsa vissa sidor. Våra skattepengar har totalt blivit bortslängda vad gäller projektet att mikrofilma Församlingsböckerna till mikrofiché. Många sidor är så svaga och oläsliga så man undrar vilka ansvariga personer som står bakom projektet - klåpare utan like. Tack och lov att Arkiv Digital finns och omfilmar kyrkböckerna. Nåja, tillbaka till kärndiskussionen - efter att ha letat i de dåliga fichén hittade jag Erik Karlsson i Ljuder AIIa:3, församlingsboken åren 1902 till 1915. Uppgifterna om honom är sparsamma - han anges ha tagit nattvard 1906, dvs konfirmerades detta år, och sedan finns noterat att han gjort värnplikten 1911 ss nr 177 i militärområde 17. Därefter har prästen antecknat honom som obefintlig med datumet 7/11 1914. Det stämmer alltså att han stack i samband med att 1:a världskriget började. Uppgiften att han ska stuckit för att slippa värnplikten stämmer alltså ej. Troligen är det faktiskt jag som misstolkat den traderade uppgiften att han stack för att slippa göra militärtjänstgöring - detta åsyftar troligen att han befarade att han skulle bli inkallad, eller att han faktiskt blev det, i samband med det spända europeiska läget 1914. Hur såg den svenska mobiliseringen ut sensommaren/hösten 1914 ? I ett brev ifrån politikern Carl Hamilton till min farmors far våren 1914 omtalas det att ett världskrig var oundvikligt, så det synes ha varit en spridd åsikt att krig skulle bryta utan (även innan skottet föll i Sarajevo den 28 juni 1914).
 
Frågan som uppstår är om han reste under fingerat namn eller om han kan återfinnas i några skeppslistor 1914 ?
Jag ska leta vidare, om det nu går att läsa på mikrofichén, för att se vilka andra Ljuderpersoner som antecknas i obefintlighetsboken 7/11 1914 - hans kompis som han reste med ska ju också ha kommit ifrån trakten.

2009-07-23, 08:44
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har inte dokumenten här, men min farfars inskrivningsbok från tiden för 1a världskriget (han var född 1884 och hade gjort grundtjänstgöring) visar att han var inkallad flera gånger under ganska lång tid varje gång, den första har jag för mig var 1914, den sista 1917. Han var ändå småbrukare med flera barn som föddes under den prioden så jag har undrat hur de klarade jordbruket när han var borta så långa perioder, mitt i skördetiden t ex. Så rädslan var nog befogad.

2011-06-09, 23:11
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nyfunna brev bland en bunt släktpapper ger nya uppgifter kring min fars kusin Erik Gustaf Henning Karlsson (f 1890). Ett brev daterat Moose Jaw, Sask. (Canada) den 31 maj 1973 ifrån mr & mrs Victor Tornberg (adress 832, 8 ave NW, Moose Jaw Sak, 564 4E9 Canada) till Svea Karlsson, Åkerby (Eriks syster) nämner att Gustav Erik Henning är sjuk och kommit in på lasarettet i Moose Jaw. Paret Tornberg är vänner till Gustav som de kallar honom (inte Erik alltså som syskonen i Sverige tilltalade honom!). I ytterligare ett brev ifrån paret Tornberg daterat Moose Jaw den 26 (månad ej angiven) 1973 nämner de att Gustav Carlson nu är mycket dålig och de frågar när han kom till Amerika och om han var gift och vad hans hustru heter och han säger att han har en son men vet icke var han är. Detta sistnämnda är för mig mycket glädjande och intressanta uppgifter då det ger ett hopp om att min farfars bror Frans-Johan Karlsson faktiskt kan ha levande ättlingar idag (inga av hans fem vuxna barn hade nämligen några kända efterkommande här i Sverige).
 
Kan någon få fram uppgifter om Gustav Carlson i Moose Jaw och när han avled ?  
Går hans son och eventuella giftermål att återfinna i Kanada ?
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2011-06-09 23:11)

2013-10-05, 18:41
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har någon möjlighet att på Ancestry (full access (deluxeabonnemang krävs för att se bilderna) kolla vad som står om en Gustave Carlson, Moose Jaw, Saskatchewan i röstlängder 1935-1980. Även kombinationen G E Carlson  kan vara av intresse. Uppenbarligen har ju Erik kallats Gustaf i Canada.  Det skulle vara mycket trevligt om den försvunne sonen till min pappas kusin gick att återfinna, om han ännu är i livet.

2013-10-06, 18:52
Svar #19

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Tyvärr så står det mycket lite i röstlängderna, men en Gustave Carlsson finns med i Moose Jaw både 1916 och 1935. 1963 och 1965 hittade jag en gift Mr GE Carlson och 1972 både en ensamstående Eric G och en gift Gustave Carlson, det senare finns också med 1975. Konstigt nog hittar jag inga noteringar mellan dessa år, men det kan ju bero på Ancestrys värdelösa söksystem som slänger in alla möjliga resultat och vägrar begränsa sig till Kanada. Är du säker på att han bodde i Moose Jaw hela perioden?
 
Röstlängden för 1916 då Gustave var anställd hos änkan Martha Amanda Andersson ger mest information:
Name:    Gustave Carlson
Gender:    Male
Marital Status:    Single
Age:    23
Est. Birth Year:    1893
Birthplace:    Sweden
Year of Immigration:    1913
Home in 1916:    20, Moose Jaw, Saskatchewan
Address:    19, 29, 2, Marquis Number 191
Racial or Tribal Origin:    Swedish
Sub District Desc.:    Township 19, ranges 28 and 29, and Townships 20, 21 and 22, whole or fractional, ranges 26, 27, 28 and 29, W. 2. M., south of the Qu' Appelle River, including the Village of Keeler
Household Members:    
Martha Amanda Anderson Head, F[emale], W[idow], 47, United states, Lutheran, [invandrad år] 1905, [medborgarskap år] 1908, Swedish, Farmer
Violet Estella Anderson daughter, F, S[ingle], 20, United states, Lutheran, 1905, Swedish
Guy Adolph Anderson    son, Man, S, 18, United states, Lutheran, 1905, Swedish
Pearl Beatrice Anderson daughet, F, S, 15, United states, Lutheran, 1905, Swedish
Loyd Gladstone Anderson son, M, S, 5, Sask, Lutheran, Swedish
Elizabeth Brady    boarder, F, S, 18, Sask, Anglican, English, teacher
Charles Edward Melander employee, M, S, 37, United states, Lutheran, 1909, 1915, Swedish, labourer
Gustave Carlson    employee, M, S, 23, Sweden, Lutheran, 1913, Swedish, labourer
Source Citation: Year: 1916; Census Place: Saskatchewan, Moose Jaw, 20; Roll: T-21941; Page: 2; Family No: 16.
 
1935 ger mycket mindre information, Gustave är den enda Carlsson som står uppskriven i Moose Jaws Rural Polling Division no 57 Brownlee och lyder i fulltext:
19 Carlson, Gustave, labourer, Brownlee
Source Citation: Library and Archives Canada; Ottawa, Ontario, Canada; Voters Lists, Federal Elections, 1935-1980; Reel: M-4762.
 
1963 och 1965 finns en gift GE Carlson med i Moose Jaw-Lake Centres Rural Polling Division No. 197, men hans hustru har tyvärr inget förnamn. I samma samhälle Venn bor också två andra bönder Carlson, varav en är gift med Joan:
20, Carlson, Ken, famer, Venn
21, Carlsson, Mrs Joan, Venn
22, Carlson, G.E., farmer, Venn
23, Carlson, Mrs G.E., Venn
24, Carlson, E.T., farmer, Venn
Source Citation: Library and Archives Canada; Ottawa, Ontario, Canada; Voters Lists, Federal Elections, 1935-1980; Reel: M-5139 och Reel: M-5198
 
I 1972 år röstlängd bodde en ensamstående Eric G Carlson på Fairfield Street West i Moose Jaw Urban Polling Division No. 154:
FAIRFORD STREET WEST
/.../
159, Carlson, Eric G., Retired    5
Source Citation: Library and Archives Canada; Ottawa, Ontario, Canada; Voters Lists, Federal Elections, 1935-1980; Reel: M-6217.
 
Samma år bodde en Gustave Carlson på 954 Hall Street West i Moose Jaw Urban Polling Division No. 194 tillsammans med Agnes Carlson
HALL STREET WEST
/.../
954, Carlson, Agnes   205
954, Carlson, Gustave, retired    206
Source Citation: Library and Archives Canada; Ottawa, Ontario, Canada; Voters Lists, Federal Elections, 1935-1980; Reel: M-6217.
 
I 1974 års röstlängd bodde Gustave och Agnes kvar på samma ställe:
HALL STREET WEST
/.../
954, Carlson, Gustave, Mr, retired    200
954, Carlson, Agnes, Mrs, housewife    201
Source Citation: Library and Archives Canada; Ottawa, Ontario, Canada; Voters Lists, Federal Elections, 1935-1980; Reel: M-6293.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna