ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filion  (läst 1795 gånger)

2009-08-25, 03:15
läst 1795 gånger

Utloggad Marianne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2020-07-13, 16:43
    • Visa profil
Ulrika Eleonora Filion giftet seg med Johan Michael Resch 26.11. 1767. Hun var eneste barn av hyttemester ved Hurdals glasverk Christian Filion (ca 1708-1789) og hans kone Anna Maria Odilia (Maria Mathilia).
Vem jag är intresserad av är min anfader Christian Filion, vad jag har hört var han född i Tyskland men att han härstammar från Frankrike.  
Jag är nyfiken om hans anor i Frankrike
mvh marianne

2010-02-22, 15:05
Svar #1

Utloggad Marianne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2020-07-13, 16:43
    • Visa profil
Jag söker åter, om någon vet var jag kan finna något om Anthonius Fillion, eller Filion. Hans son var Christian Filion som kom från Tyskland (?) som glasblåsare,Christian var bland annat i Hurdals glasbruk och rekryterade glasblåsare från Tyskland han gift med Anna Maria Odilia. Christians bror hette Johan Antonisen. Frågetecknet är om de var från Frankrike eller Tyskland, familjenamnet tycker jag tyder på Frankrike.I mitt släktträd finns det sedemera 6 olika leder av tyska glasblåsare men att det började med en fransk låter så spännande tycker jag.
m.v.h Marianne

2010-02-22, 18:04
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Marianne:
 
Om de ursprungligen skulle ha kommit från Frankrike, kan det då ha att göra med att de var Hugenotter som flydde alltså under Bartolomei natten? När levde den förste av dig kände Anthonius Fillion/Filion?  
De finns ju en nyutkommen bok om de hugenotter och reformerta (calvinister) från Franrike och (spanska-) Nederländerna som kom till Sverige ganska direkt (Jag kommer inte ihåg titeln just nu, men jag skrev nyligen om den här på anbytarforum men kan inte finna rubriken). Det kan ju vara från Italien också. Var inte de föregångare i glasblåseri och glastillverkning? Bara ett par tankar alltså!
 
MVH Steve

2010-02-22, 19:20
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Fredric Bedoire: Hugenotternas Värld, från religionskrigens Frankrike till Skeppsbroadelns Stockholm. (Albert Bonniers Förlag 2009. ISBN 978-91-0-011536-4).
LOE

2010-02-22, 20:51
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Lars-Olov:
Hur glömsk får man vara...det var ju inte så länge sedan jag läste den boken.  
Marianne, jag tror inte Du hittar Fillion/Filion där men minnet kan ju bedra mig även kring detta! Fast den är bra skriven och väldigt intressant. Jag har själv anfäder nämnda i den boken.
MVH Steve

2010-02-23, 11:29
Svar #5

Utloggad Marianne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2020-07-13, 16:43
    • Visa profil
Hej Steve
Det låter spännande medHugenotterna!
Den förste Filion var Anthonius som jag känner till. Han ska ha varit född 1675. Hans hustru var Maria Gabriel Sanbris 1676, även det efternamnet låter exotiskt.
mvh. Marianne

2010-02-23, 15:58
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Marianne:
 
Jag har två ideer det första är detta googla; boards.rootsweb.com/localities.ceeurope.germany.rheinland... en Maria Sanbris född Landau, 1696 (tror jag vet var, i varje fall 1690-tal) i sydtyskland (möjligen M?nchen) finns på denna sida. Landau kan komma från en ort där? Men Landau blev senare även ett vanligt namn för judiska släkter även invandrade från östereuropa, men också mycket vanligt i Frankrike och många andra västeuropeiska länder (även i Sverige).
 
Det andra är att det i Spanien fanns en adlig ätt som hette (de) Sanbris (Marquess Sanbris/markisinnan Sanbris). namnet kan säkert vara både franskt och spanskt. men skulle kunna uttydas lite olika: t.ex. utan vind (bris) och skulle då kunna vara en fransk ort(?) som jag inte känner till. Men jag får också en känsla av att det på spanska (som jag förövrigt talar obehindrat, men naturligtvis inte känner till alla ord som existerar på detta jätte språket) att det skulle ha att göra med solbränna (solbränd hy/hud).  
Det kanske låter underligt att försöka härleda ordet etymologi eller som ett ortsnamn. Men namn och speciellt efternamn/ätte-namn har ju ofta det ursprunget (jämför t.ex ett svenskt gammalt adelsnamn som Svinhufvud m.fl...)
Jag tror du ska fortsätta söka bland hugenotter och reformerta, jag håller ögonen öppna!
 
mvh Steve

2010-02-23, 21:59
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Maria Gabriel SANBRIS b.abt 1678, Katolisch, Landau, Pfalz, Germany. citat från ovan insatta site. Jag hade fel det var alltså 1678 (inte 1690-tal) och landau måste alltså vara orten inte hennes namn som ogift...Men det verkar ju vara samma dam som Du söker Marianne. Något annat finns inte på Google men Du kan kanske just söka i Pfalz området där Landau verkar ligga. I Tyskland finns massor av genealogiska sajter också för varje område, det man kallar kreis, lägg ut en fråga där.
 
Mvh Steve

2010-02-23, 22:28
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej igen Marianne:
efter lite mer googlande fann jag att Landau är en ganska betydande stad i Pfalz med ett universitet sedan 1990. Tidigare har det också tillhört Frankrike såsom en del av Alsace regionen och det judiska inflytandet var tidigt stor i staden därav att många östjudiska immigranter tog detta namn som släktnamn.  
Förövrigt var denna Maria Gabriel Sanbris katolskt kristen som framgår av nedanstående, alltså där Du säkert kan söka vidare om hennes förmodade franska släktingar. Verkar inte vara hugenotter heller alltså!
 
Authors
Katholische Kirche Sankt Martin (BA. Landau) (Main Author)
Notes
Mikrofilm aufgenommen von Manuskripten im Staatsarchiv, Speyer.
Civil transcript of Roman Catholic parish register baptisms, marriages, deaths, and confirmations of Sankt Martin (BA. Landau), Bavaria, Germany.
Subjects
Germany, Bayern, Sankt Martin (BA. Landau) - Church records
Format
Manuscript (On Film)
Language
German
Publication
Salt Lake City, Utah : Gefilmt durch The Genealogical Society of Utah, 1959
Physical
1 Mikrofilmrolle ; 35 mm.
Film Notes
Note - Location [Film]
Taufen 1671-1753 - FHL INTL Film [ 352002 Item 1 ]
 
Mvh Steve

2010-02-23, 22:53
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Marianne: På www.answer.com som verkar vara en Canadensisk sajt har jag funnit att namnet Filion alternativt stavat Fillion är ett franskt efternamn. Det finns tydligen minst två kända Canadensare idag med det efternamnet; en skådespelare som heter Nathan Fillion och en ishockey spelare med detta namn (ingen av dem har jag någonsin hört om). På sajten finns också statistik hur vanligt detta namn är och mycket annat!
MVH Steve

2010-02-24, 00:07
Svar #10

Utloggad Marianne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2020-07-13, 16:43
    • Visa profil
Hej igen,
Jag hittade namnet i operans värld. i Figaro, där fanns en marquess Sanbris.
I Les Huguenots var det en ST. Bris, Här var det frågan om katolikerna mot protestanter. St.Bris på Katolska sida och Never på Protestanternas sida.
Jag vet inte om det är galematias, men det kanske leder till något intressant, för på tiden hade de oftast en verklig förebild i sina teaterstycken.
mvh marianne
 
(Meddelandet ändrat av marianneb 2010-02-24 01:01)
 
(Meddelandet ändrat av marianneb 2010-02-24 01:05)

2010-02-24, 14:43
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja hej:
 
Ja jag såg även att Dona Anna i Don Juan (fon Giovanni) (även) av W. A. Mozart kallades marquess (markisinnan) San Bris men i Les Huguenots (av den franske kompositören Meyerbeer förmodar jag?) fann jag inte under mitt googlande med det var väl uppdelat Sant (San) Bris! Sännande marianne, en operahjältinna i släkten...och någon galematias tror jag inte att det är!!! Kanske lånade namn liksom jag har, från Shakespears Hamlet, både Gyldenstierne (Guildenstern) och Rosencrantz i bland mina förfäder...(det är alltid kul med lite kulturella och konstnärliga utvikningar!)
 
Mvh Steve

2010-03-11, 22:45
Svar #12

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:05
    • Visa profil
Steve, Nathan Fillion var med i filmen Serenity (sci-fi) och Tv-serien Firefly, som skapades av Joss Whedon som gjorde Buffy the vampire slayer och Angel.  
Ovanstående film och tv-serie är några av mina favoriter!
 
(Meddelandet ändrat av polara 2010-03-11 22:47)
May the Force be with you.

2010-03-12, 22:09
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Anna:
 
Tack för den upplysningen om en kollega. Det kan ju också vara att han är släkt med Mariannes förfäder (se ovan)! Det är inte helt lätt att spåra slätskapen till Nordamerika (jag håller själv på med min mormors bröder just nu::. Inte så svårt att finna dem som utvandrade sjäalva 8och kanske deras barn men sedan... deras ättlingar är betydligt svårare!) Inom teater och film branschen ändrar ju också många sina namn till artistnamn för att underlätta förståelsen och kanske ibland också skapa lite mystik...smiley.
 
MVH Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna