ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frantsila / Rantsila  (läst 669 gånger)

2004-10-26, 22:50
läst 669 gånger

Lottie Eriksson

Hej,
 
Jag letar uppgifter om Johannes Rantapelkonen och hans fru  
Johanna. De fick en son Veino Edvard Rantapelkonen f 1890 men  
det är allt jag vet. Hoppas på tur.
 
Varmt tack på förhand!

2006-02-25, 14:57
Svar #1

Lottie Eriksson

Hej igen,
 
ingen har svarat så jag prövar en ny fråga: Kan någon berätta var Rantsila ligger? Om det finns någon större ort i närheten som man kan hitta på kartan? Eller var man kan leta för att hitta information om finska byar...jag har letat på ett flertal finska genealogi-sidor på nätet, men inte hittat något att gå vidare på.  
 
Johannes (Juha) Rantapelkonen var min sons farmors farfar. Kanske någon vet något om efternamnet, om det är vanligt på någon särskild plats eller vad det betyder?
 
All information mottages tacksamt!

2006-02-25, 15:45
Svar #2

Timo Rosengren

Hej Lottie,
 
Rantsila socken ligger i norra Finland, söder om
staden Uleåborg (Oulu). www.infokartta.fi/rantsila
Timo
Helsingfors

2006-02-25, 16:00
Svar #3

Kerstin Thölix

Kan inte det Rantsila du söker vara det som ligger i norra österbotten i Uleåborgs län? Det heter också Frantsila och ligger sydöst om Uleåborg enligt min karta.
 
Sökte på Hiski efter namnet Rantapelkonen men hittade inget. Däremot vid sökning på Google hittade jag några personer med det namnet.
 
MVH Kerstin

2006-02-25, 16:12
Svar #4

Kerstin Thölix

Hej igen!
 
Om det var från Rantsila som Johannes Rantapelkonen kom så kan du ta kontakt med församlingen där. Adressen är
 
Rantsilan seurakunta
PB 10
90501 Rantsila
Finland
 
MVH Kerstin

2006-02-25, 19:58
Svar #5

Timo Rosengren

Hej igen,
Närmare sagt ligger Rantsila kommun sex svenska
mil söder om Uleåborg. Namnet Rantapelkonen har
troligen varit ett gårdnamn, och familjen har se-
nare tagit släktnamnet efter gården.
mvh Timo

2006-02-28, 18:47
Svar #6

Lottie Eriksson

Hej och tack för hjälpen allihopa!
 
Nu vet jag var det ligger! Ska skriva till församlingen och hoppas på napp. Testade också att googla...kan ju ingen finska, men namnet lever kvar iaf. Hittade Rantsilas egen hemsida (http://www.rantsila.fi/ för dig som kan finska och ev är intresserad!)
 
Nu är jag en bit på väg...Tack för hjälpen!
mvh/Lottie

2006-06-24, 00:47
Svar #7

Marita Tihinen

Min mormor Ksenia Maria f.Väyrynen och morfar Heikki Tihinen Rantsila Österbottens län och deras dotter Tuulikki Kaarina f. 1931 d. 1993. Söker släktningar till min mor och morföräldrar, eller någon som har upplysningar om släkten.

2006-06-24, 08:11
Svar #8

timo.rosengren@luukku.com

Hej Marita
 
Kontakta Släktföreningen Väyrynens ordförande
Juhani Väyrynen i Tammerfors. E-postadressen är
juhava@kolumbus.fi. Juhani tycks vara pensionerad
läkare, jag tror att han kan svenska.  
Timo
Helsingfors

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna