ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finska inbördeskriget  (läst 2199 gånger)

2004-02-23, 21:09
läst 2199 gånger

Bengt Wikström

Äger en välbekant (?) bok om fånglägret i Ekenäs där min farfar satt inspärrad , intresserade får gärna ta kontakt , tyvärr är boken på finska , men innehåller bl.a. namnförteckningar på fångarna . Boken heter Tammisaari 1918 och är utgiven 1988. Turligt nog klarade sig farfar levande ur lägret och dog en naturlig död på 1980-talet .
 
M.v.h. Bengt W.

2004-02-24, 19:29
Svar #1

Utloggad Raija Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-06-28, 14:22
    • Visa profil
Hej Bengt,
Min farfar, Juho Soininen, satt fängslad en kort period 1918 men jag vet inte var. Han bodde i Hiitola, Karelen. Men Ekenäs kanske ligger för långt ifrån?

2004-02-24, 19:49
Svar #2

Bengt Wikström

Finns två avrättade Soininen i boken ,Matti och Taavetti S. Mattis hemort sägs vara  Kuusjärvi och Taavetti från Valkeasaari . Fanns säkert fångläger närmare Karelen ? Här finns förstås födelsedatumar och dödsdatum också , flera hundra namn allt som allt . Skrämmande historier som jag hört av släkten bekräftas i denna bok , många av de avrättade hade inte ens fyllt 20 ...
 
Bengt W.

2006-02-21, 17:53
Svar #3

Gun Karlsson

Hej, jag är också intresserad av inbördeskrigsåren, eftersom min Far tillhörde de röda satt inne på Wasa fängelse 1918 hur lång tid han satt där eller om han vidare blev fängslad vet jag ej han kom till Sverige illegalt via en kolbåt c:a 1921-23. kan jag få uppgifter från Vasa fängelse tro eller hur går jag vidare,har nyligen börjat släktforska. hoppas på svar i någon riktning Gun i Nyköp.Sverige

2006-02-21, 20:10
Svar #4

Kirsti Ervola

Hej Gun,
förhörsprotokoller, dombeslut o.a. handlingar berträffande tillfångatagna rödgardister förvaras i Riksarkivet i Helsingfors. Personuppgifter - namn, födelsedatum, hemort - behövs för att hitta dossien från registret. Kontakta Riksarkivet; Du kan beställa fotokopior av dokumenten om Din far.  
Mvh KE

2013-01-20, 17:48
Svar #5

Utloggad Laila Bergmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-01-20, 17:48
    • Visa profil
Hej
Min farfar fängslades 1918 satt troligen i Ekenäs.
Han dom blev 10 år och jag undrar om han verkligen
satt så länge eller om han blev frigiven tidigare.
Han hette Juha Arturi Elomaa.Han överlevde.
MVH
Laila Bergmark

2016-01-09, 23:43
Svar #6

Utloggad Peter Romanov

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-06-13, 12:58
    • Visa profil
Hej, jag försöker att finna ut information om fångläger som fanns i karelen. Lieksa, Joensuu, Repola m.m.
Någon som vet något?

2016-01-10, 11:19
Svar #7

Kirsti Ervola

Det finns hyllmetervis av litteratur om Finska inbördeskriget 1918, för det mesta på finska. En lista av fånglägren har du här: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sis%C3%A4llissodan_vankileirit
 
De flesta lägren fanns i södra och västra Finland. Mer eller mindre tillfälliga läger i Karelen: Viborg, Sordavala, Kexholm, Imatra och Outokumpu.

2016-01-10, 11:29
Svar #8

Utloggad Peter Romanov

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-06-13, 12:58
    • Visa profil
Tack Kirsti,
jag letar i första hand efter läger som hade ryska krigsfångar och var belägna i östra Finland eller till och med fram till Petrozadovsk under den tiden när finska armen hade trängt så långt in i Ryssland och tagit kontroll.
 
mvh
Peter

2016-01-10, 12:19
Svar #9

Kirsti Ervola

O.K., din fråga gällde alltså 2. världskriget, inte alls Finska inbördeskriget såsom rubriken lät förstå.
 
Litteratur finns det rikligt också om detta ämne. En bra handbok om fånglägren 1939 - 1945, både läger av krigsfångar och interneringsläger av civilbefolkningen, samt tyskarnas fångläger finns i PDF här:  
http://www.arkisto.fi/uploads/Palvelut/Julkaisut/Vankileirien_kasikirja_web.pdf
 
Läger för krigsfångar under Vinterkriget 1939-40, från s. 11 -
Läger för krigsfångar under Fortsättningskriget 1941-1945, med 2 kartor, från s. 30 -
Interneringsläger för civilbefolkningen, med en karta, från s. 234 -
Tyskarnas fångläger, från s. 267 -  
Sammanfattning på engelska samt en ordlista, från s. 278 -
 
Handboken innehåller basfakta av alla låger, ev. litteraturhänvisningar och om en lägers arkiv har bevarats i Riksarkivet i Helsingfors.

2016-01-10, 12:24
Svar #10

Kirsti Ervola

Ett skrivfel: fånglägren 1941-1945 börjar på s. 39.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna