ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vestergård  (läst 1136 gånger)

2011-08-03, 01:16
läst 1136 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hejsan,
 
min farmor sambo som nu har gått bort hette Vestergård i efternamn och kom från Finland. Jag har hört att detta kommer i från
att han bodde på en gård som låg i väster. Och att det således finns de från samma område som heter Norrgård
etc.  
Någon som vet m det var vanligt i Finland att det var så här?
Var det på flera ställen man gjorde eller hur kan jag hitta vart i Finland han kommer i från?
 
mvh Johanna
 
Kopierat från annat inlägg: (Moderator Finland 05.08.2011)
Min låtsasfarfar hette Gunnar Vestergård född 1927-10-14 i Finland (vet dock inte vart)  
(Han var tidigare gift med Venny Els-Maj 1929-1982)  
 
När man ställer frågor
 
När du ställer frågor på Anbytarforum ska du alltid ange vilket förarbete du gjort. Vilka källor har du redan kontrollerat? Källor som många har tillgång till är de vanliga cd-skivorna. Vet du exempelvis att svaret inte finns där så ange det. Om du inte meddelar vad du redan gjort kan andra i onödan upprepa din forskning i svaret till dig.
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland

2011-08-03, 07:17
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Hej Johanna
 
I Finland gäller en tidgräns på 100 år tillbaka i tiden, man kommer bara åt uppgifter äldre än så. Kanske farmor eller någon annan släkting vet mer?
 
Vill du sedan forska i Finland kan du titta under Ämnen/Länder/Finland/Källor och arkiv här i Anbytarforum.  
 
Jag tittade för din räkning på namnet Vestergård, som för mig låter 'österbottniskt', men det förekommer på många ställen i Finland. Du måste alltså ta reda på någon anfar som är född åtminstone 100 år sedan för att komma vidare.
 
Lycka till!

2011-08-03, 13:58
Svar #2

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Ritva,
 
tack för din hjälp!
Vad dumt att de har 100 års gräns i Finland.
Min farmor har också gått bort så jag kan inte riktigt fråga henne heller hur det ligger till med detta.
Det var svårt detta  
mvh Johanna

2011-08-04, 00:12
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Nu ska du väl inte kasta yxan i sjön bara för det är 100 års sekretess i Finland, Johanna!
 
Eftersom det är en nära släkting till dig kan församlingarna vara medgörliga och lämna ut uppgifter. Under en annan tråd här, , har du en länk till församlingarna i Finland. Man kan skriva till aktuell hemförsamling och fråga. Men det förutsätter förståss att du vet varifrån han kom.
 
Och vet du inte det, får du börja i den svenska församling han först var bosatt och se om det finns någon notis om hans härstamning eller om geografiskt läge kan ge vägledning. Bodde han t ex efter Norrlandskusten, är det mycket troligt att han kom från Österbotten.    
 
Det finns också släktforskarföreningar i Finland, t ex  Vasanejdens Släktforskare som kanske kan bistå med tips och konkreta uppgifter.
 
Så ge inte upp bara för att det ser motigt ut just nu att få fram uppgifter!  
 
Mvh
Leif

2011-08-05, 11:01
Svar #4

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Johanna!
Bästa sättet, inom Anbytarforum, att gå vidare, är som Ritva Winter skriver, studera materialet under , hit har jag försökt samla all denna typ av information.
Sektretessen på 100 år i Finland betyder ej att man inte kan få färskare uppgifter från församlingarna utan att släktforskarna själva ej får forska i materialet (kyrkoböcker) färskare än 100 år. Faktumet är dock att församlingarna har få anställda och släktforskning har låg prioritet. Svar från församlingarna kunde, före detta beslut, räcka tom upp till 6 månader. Beslutet är dessutom en rekommendation och församlingarna är ej tvingade att följa detta, länk till beslutet finns i rubriken under  
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna