ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petander  (läst 700 gånger)

2005-10-04, 18:33
läst 700 gånger

Utloggad Ulla Höglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-02-11, 10:12
    • Visa profil
Råkade se dessa inlägg när jag sökte information om predikanten Petander.
Jag har inget förnamn, men det är högst sannolikt David Petander som är upphov till efternamnet Petander på en familj i Sundom (Vasa).
Otto Petander, tidigare Mitts, (1835-1916), fiskare, båtbyggare och välkänd som spelman i hela Svenskfinland,  hade berättat för sin dotterson, att namnet var taget efter en predikant som rest runt i våra trakter. Det var ju livliga förbindelser mellan Vasatrakten och Sundsvall så det var helt naturligt att svenskar kom över hit. Vi exporterade ju i stället frikyrkopastorn Frank Mangs till Sverige!
Namnet Petander finns fortfarande i Sundom.
Det finns i Finland en annan, stor äldre släkt Petander, men Petander i Sundom har ingenting med dem att göra.
Mvh Ulla Höglund

2005-10-11, 08:59
Svar #1

Utloggad Ulla Höglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-02-11, 10:12
    • Visa profil
Jag måste tyvärr dementera mina tidigare uppgifter: släkten i Sundom kan inte ha tagit namnet Petander efter vandrarprästen Petander, de ändrade sitt namn ungefär vid den tidpunkt som David Petander föddes.
Erfarenheten har lärt mig att berättelser som gått från generation till generation har en benägenhet att ändras, och jag började därför undersöka saken närmare.
Men det är förstås inte omöjligt att gamla Otto Petander hört vandrarprästen predika och uppskattat att de haft samma efternamn!
Ulla Höglund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna