ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pekka(i)nen / Peckainen  (läst 1674 gånger)

2005-01-09, 10:58
läst 1674 gånger

Kjell Söderlund

Till Ruovesi flyttade ca 1550 släkten Peckainen, Pekkainen alt Pekkanen. De tog upp Pekkala gård i Ruovesi.
Enl H. Aminoffs uppsats i Finska herrgårdar så kom de från byn Merreslax i N.Savolax.
Enl domhandling från 1647 så kommer de från byn Merres lax i stora Sawo lax.
Enl andra indikationer skall släkten ha funnits utanför Mikkeli, Hirvensalmi, Pollosniemi under 1500-talet. Om nu även det räknades till Savolax, vilket jag tror att det gjorde.
Har du kunskaper eller aningar om något av detta?

2005-03-23, 09:09
Svar #1

Paula Turkki

Merraslahti (lahti=lax) är nuförtiden en lax i Ryökäsvesi-sjön i Hirvensalmi socken, Merrasmäki byn (mäki=backe) i Södra Savolax. Titta på kartan:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?scale=200000&lang=sv-FI&tool=siirra&cx=3494143&cy=6832332&osoite=&nimi=merraslahti&kunta=&action=S%C3%83%C2%B6k
 
Hirvensalmi var på 1500-talet en del av Pellosniemi socken, Halila fjärding. Enligt boken Hirvensalmen historia I fanns det många Pekkanen där: Per Persson, Johan Mattsson, Matts Mattsson, Måns Månsson, Påhl Mattsson och Knut. De bodde just i Merrasmäki och närliggande Lahnaniemi byar (jordebok år 1561).
 
Mvh Paula Turkki, från Tavastehus, Finland, född i Hirvensalmi

2005-03-23, 15:34
Svar #2

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Ja, så är det väl, och nu vet också jag var Merraslahti ligger. Pekkanen-släkten äger inte längre Pekkala gård i Ruovesi utan värdfolket hör till släkterna Hackman och Aminoff.  Men namnet är kvar.  
Nu är det likväl så att vi inte har några laxar i insjöarna - utom siklöjor som är släkt med laxarna.  Men i ortsnamn som är ursprungligen finska har ordet lahti (vik) blivit lax, vilket ibland föranleder lustigheter, som t.ex. byn Kauklahti (förkortning av Kaukolahti = Fjärrviken) som numera heter Köklax på svenska! Det kan också åstadkomma kortslutningar hos folk som inte använder svenskan så ofta.
På Paulas begäran så meddelar jag alltså att det var en vik hon talade om.  Goda fiskar har vi annars nog i sjöarna,  braxnar t.ex., vilket framgår av bynamnet Lahnaniemi,  Braxenudden.
    Mvh Samppa,
    som också tillönskar alla en glad påsk!

2005-11-19, 14:45
Svar #3

Kjell Söderlund

Det var länge sedan Paula och Samppa skrev sina intressanta svar på min fråga om rubricerade!
Tack skall ni ha!  
Samtidigt ber jag om ursäkt för att jag inte uppmärksammat era svar, har helt enkelt inte varit i och tittat sedan dess. Slarvigt av mig!
 
Jag forskar i släkten Pekkanen, Peckainen, Pekkainen och deras förhållanden i Finland.
Enligt H A Aminoff i bokverket Herrgårdar i Finland tog de upp den gård som nu heter Pekkala utanför Ruovesi. Enligt Aminoff blev delar av släkten ansatt av en grannsläkt efter ett dråp som blivit i tvist om fiskevatten och mark. Detta skall ha skett 1605-1610. En del av släkte flyttade pga av det och jag tror mig ha funnit dem i Grannäs, Hälsingland där de får Gustaf II Adolfs tillstånd att ta upp torp.Det är två bröder, Matti och Nuutti som av svenskarna döps om till Knut och Mats med efternamnet Persson.  
Enl. Aminoff kommer släkten från byn Merra(-e)slax, Merraslahti i Savolax.
Det är den byn jag har sökt och här fått svar på var den legat, eller finns den fortfarande kvar?
 
Är du intresserad av hur släkten  
Pekkainen,Pekkanen, tagit sig fram i Sverige ber jag att få bifoga adressen till en Internetsite som bla. beskriver en arkeologisk utgrävning av deras första bostad här, från 1607 - 1612!
De saker vi finner i utgrävningen är troligen en blandning av både svenska och finska former, jag, vi, kanske inte förstår vad som är finskt i vad vi funnit!
http://www.sm3ode.se/grannaes
är Internetadressen.
Har du som läser detta tankar omkring detta eller om byn Merreslahti så vore det trevligt att få ta del av dem!
Vänligen
Kjell Söderlund
 
 
 
Vänliga hälsningar

2005-11-22, 19:55
Svar #4

Kjell Söderlund

Jag har forskat i den finska släkten under många år, eftersom det handlar om tidigt 1600-tal i Sverige och tidigare i Finland är det svårt för mig att veta de finska anorna framåt.
Jag har dem i Ruovesi (bla. Pekkala gård) norr om Tampere samt har jag senaste tiden fått  besked av Paula Turkki att de finns även i Hirvensalmi i närheten av Mikkeli.
Jag har mycket att bidraga med från den svenska sidan till de som eventuellt forskat i släkten på finska sidan.  
Vet du någon som forskar i den släkten?  
Jag känner dem som svedjefinnar från sent 1400-tal. Men det måste finnas finska anor framåt i tiden. Vore spännande att få byta fakta och få ta del av sådan forskning.

2005-11-22, 21:02
Svar #5

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Det finns ett antal Ruovesi-forskare i Genealogiska samfundets i Finland släktforskarkatalog, men ingen av dem har anmält släkten Pekkanen som sitt område. Forskarna hittar du här:
http://www.genealogia.fi/sukututk/frames.php?type=4&kieli=se
Du kan också ta socknen Hirvensalmi eller släkten Pekkanen som sökkriterium men det ser inte ut att vara särskilt lovande...
Mvh Samppa

2005-11-23, 20:12
Svar #6

Kjell Söderlund

Tack Samppa!
Jag har, som du, konstaterat att det inte finns någon som anmält intresse i det Finska genealogiska samfundets sidor om släkten.
Jag finner de sidorna svårnavigerade jämfört med Rötter. Kan vara en fråga om vana men logiken förfaller mig enklare och tydligare på Rötter.
Jag hoppas att någon från Finland finner vägarna hit med släkten Pekkainen, som Du Samppo!
Hälsa Ruovesi söner och döttrar!

2005-11-26, 21:11
Svar #7

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Hej!
 
Tror ni min (troliga) anfader Sigfrid Peckain (Pekkanen?), som var gift med en Maria Laitinen, och som är belagd mellan 1762-1769 som torpare i Makkola, Kangasniemi sn, tillhör den här släkten?
 
Mvh
Bengt

2005-11-27, 08:51
Svar #8

Kjell Söderlund

Bengt!
Peckainen med stavningsvariationer känner jag från Ruovesi samt, sedan sista veckan, även från Hirvensalmi, 20 mil norr Helsinki.Se ovan.
Tyvärr int från Makkola, Kangasniemi. Var ligger det?
Makkolanamnet ligger nära släktnamnet Makkoinen, en släkt som det finns antydningar om att de ligger nära Peckainensläkten. Gottlund skriver om Makkoinen som kommande från samma by och släkt där jag tror mig på goda grunder ha Peckainen här i Sverige; Grannäs i Alfta, Hälsingland.

2005-11-27, 11:35
Svar #9

Kirsti Ervola

Hej Kjell och Bengt,
Pekkanen är ett ganska vanligt släktnamn, som träffas på 1500-talet framför allt i Karelen, Savolax och Kajanaland. Namnet kommer från den folkliga varianten (Pekka) av mansnamet Petrus. Alla som heter Pekkanen behöver alltså inte höra  till en och samma släkt. - Samma gäller släktnamnet Makkonen, som hör till de allmännaste släktnamnen i östra Finland. Det är baserat på grekisk-katolska helgonnamnet Makarios.
Källa: Pirjo Mikkola - Sirkka Paikkala: Sukunimet (Släktnamn), 2000, ISBN 951-1-14036-9, s. 333, 452.
Mvh KE

2005-11-27, 20:03
Svar #10

Kjell Söderlund

Hej Kirsti!
Tack för ditt klargörande!

2005-11-28, 19:28
Svar #11

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Ett annat klargörande. Kangasniemi är enl. HiSKi en grannförsamling till Hirvensalmi.
 
Tack för svaren Kirsti!
 
Mvh
Bengt

2010-12-14, 22:09
Svar #12

Utloggad Mats Nykvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-06-11, 21:17
    • Visa profil
Söker uppgifter på en Alexander Pekkanen F 1909-12-23 död okänt datum och en Maria Pekkanen F 1916-06-26 död okänt datum.Alexander jobba på en Rysktraktorfabrik där han träffade Maria Pekkanen född Grovnikova,hon hade tre syskon
 
 
 
 
Mvh Mats Nykvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna