ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kukkus / Kuckus  (läst 3225 gånger)

2009-09-04, 20:42
läst 3225 gånger

Utloggad Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2009-11-21, 21:23
    • Visa profil
Förfäder till mig kom till Sundsvall, Sverige och dom hette Kukkus Johansson, från hemmanet Kukkus i Vörå, Finland. Önskar veta om det finns några upplysningar om ryskt ursprung. Vet ej om det fanns fler familjer på Kukkus i Vörå eller om alla härstammar från en och samma person. Mvh Christina Larsson, Timrå

2009-09-05, 09:41
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
När kom han till Sundsvall? Vet du något mer om honom. Blir lite nyfiken då jag själv forskar i Finland och har en ryss som hette Naumanen. Han kom till Paltamo socken runt 1760, konverterade till den kristna läran från Ortodoxa. Han blev så småningom soldat i Kajaani kompani.  
Vet inte om du har funnit kyrkoböckerna på nätet som är gratis, möjligen kan du finna mer där.
 
MvH Sari Wilhelmsson

2009-09-05, 10:38
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen Christina, vad jag märkt när jag forskat i Finland, är att om dom flyttat till en annan gård så har dom fått efternamnet efter den gård. T.ex. har jag en man född 1702, levde som Hijtola i Pyhäjoki, död i Oulainen som Nuha. Hans son hette när han gifte sig Nuha och bodde senare på gården Jussila och fick därefter namnet Jussila när han dog. Detta verkar inte helt ovanlig, då jag så sent som i 1850-1870 talet har en man som gör ett liknande namnskifte. Även han i Pyhäjoki. De kan bli lite bökigt, kan man lätt säga.  
 
Vet inte om detta är någon skillnad på vilken del i Finland man levde. Men det verkar som att på min fars sida, i den mer östra delen av Österbotten inte verkar lika vanligt. Medan jag forskat på min mors sida i Västra delen av Finland, typ Oulainen och Pyhäjoki, verkar mer vanligt. Bara en reflektion.  
 
Dock verkar släkten Naumanen ha behållit sitt efternamn var dom än levt. Från ryssen Pavali till min far har dom haft samma efternamn.  
 
MvH Sari

2009-09-05, 12:00
Svar #3

Utloggad Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2009-11-21, 21:23
    • Visa profil
Min farfars mor hette Anna Johansson, f 1884-06-27 i Sundsvall an helfinska föräldrar. Fadern hette Jacob Johansson, f 1849-12-22 i Vörå, Finland (och enl en äldre släktings redan gjorda släktforskning, på hammanet Kukkus)och efter en snabb titt i Genline hittar jag på 1880-talet ytterligare Johansson Kukkus i Sundsvall, vilket får mig att tro att Jacob också  då hette Kukkus i efternamn. Hur som helst vet jag att Kukkus är en plats i Samara, Volga så kanske familjen kommit därifrån ursprungligen. Vore intressant om någon har upplysningar om hemmanet Kukkus i Finland eller ännu bättre om eventuellt ryskt ursprung.
Mvh Christina

2009-09-05, 12:22
Svar #4

Utloggad Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2009-11-21, 21:23
    • Visa profil
Jo, jag hann se igår att det finns något liknande anbytarforumet i Finland, kan ingen finska, men svar kanske kan komma på svenska, jag ska prova den vägen.  
Mvh Christina

2009-09-05, 14:54
Svar #5

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej
 
Försök med Westside. Där finns flera duktiga Vöråforskare som säkert kan berätta varifrån namnet Kukkus kommer.
 
 
http://www.malax.org/westside/forum/
 
Bengt

2009-09-05, 15:15
Svar #6

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej igen
 
Din farfars far hette väl Johan Johansson Kuckus f. 29.12.1849 i Kimo, Oravais. Hans föräldrar var Johan Jakobsson Kuckus och Maja Greta Simonsdr Björklund. Föräldrarna var från Kimo. De vigdes 4.1.1849 vid Kimo Bruk, Oravais. Antagligen fanns det en gård i Kimo med namnet Kuckus. Bäst att fråga Westside.
Bengt

2009-09-05, 15:28
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, har du sökt någon gång på databasen HisKi. Först gjorde jag en sökning i Finland på namnet Kukkus fick ingen träff på födda. Ville kolla spridningen av namnet Kukkus i Finland.  
Sedan gjorde jag  en sökning på födda i Vörå. Finns en Jacob Johansson född i Vörå, Kimo by 1849-12-29, döpt 1850-01. Fadern Johan Jacobsson Kuckus modern Maja Greta Simondotter 23 år gammal. Det kan ju stämma med din Jacob Johansson. Observera stavningen. Sök med stavningen Kuckus om du söker själv i Hiski. För en väg att hitta din ryska anknytning kan ju vara att söka bakåt i kyrkoböckerna i Finland för att vart du hamnar.
 
Kuckus släkten verkar ha funnits i Vörå från 1760. Sedan verkar dom inte finnas på så många ställen till i Finland. Oravais och Sordavala landsförsamling hittar jag namnet Kuckus i. Sedan finns det Kuckus gård i Vampula socken 1690- talet bl.a. Och i Oravais finns både ett Kimo by och Kuckus gård. Vet inte om Oravais och Vörå ligger nära varandra.  
 
Att din ana har ursprung i Ryssland är ju inte alls omöjligt.
Hoppas jag inte varit för framfusig. Har för lite att göra nu. Så nu blev det långt igen.
 
Alla kyrkoböckerna är inte färdiga än i Hiski tyvärr.  
 
ett par värdefulla länkar för den som forskar i Finland. http://hiski.genealogia.fi/historia/indexr.htm
och http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm
 
MvH Sari

2009-09-05, 16:58
Svar #8

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej
 
Kolla bifogande fil. Kuckus hörde till Oravais kommun men befolkningen hörde under Vörå församling.
Kuckus
 (78.3 k)

 
Documentet Kuckus är svårt att öppna. Det finns som bild !
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland 10.04.2011

2009-09-05, 18:04
Svar #9

Utloggad Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2009-11-21, 21:23
    • Visa profil
Tusen tack för all hjälp! Jo, min farfars morfars far hette Johan Jacobsson, f 1825-08-25.Att han hade namnet Kuckus också har min äldre släkting, vars släktforskning som jag har här i min hand, inte skrivit. Prästen här i Sundsvall har skrivit Kukkus med K (på Jacobs bror, har ej genline längre) så därför trodde jag att det skulle vara så. Det var min äldre släkting som pratade om en eventuell rysk anknytning men jag ska titta länkarna som jag fått så kanske jag hittar något. Betyder Kuckus något på finska? Tack för filen, har tyvärr inte kunnat öppna den än men jag jobbar på det, datorer har tydligen ett alldeles eget liv.
Christina

2009-09-05, 18:51
Svar #10

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej
 
Kukkus har ingen finsk betydelse. Om du har intresse att forska i namnet, bör du vända dig till Westside.
 
Filen hade jag själv problem att öppna. Datorn kanske inte känner igen filformatet, men om du har Word installerad, skall du bara bestäma att filen öppnas med Microsoft Word eller motsvarande program.  
Jag kanske gjorde något fel när jag kopplade filen eller så har anbytarforumet en sämre dag.
 
Märkligt att man inte kan bifoga en skärmdump. Om nån kunde berätta hur man gör i så fall.

2009-09-05, 19:31
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Christina, förstår absolut det här med stavningen. Det ser man ofta i böckerna...olika stavning på samma namn. Sedan i Finland har dom ju olika ändelser på namn. T.ex brukade kvinnliga ändelser på efternamn vara -tär eller tar. Naumanen skulle alltså bli Naumatär eller Naumatar, om det var en kvinna det gällde. Något att tänka på...
 
Det som jag tycker är så bra med dom finska kyrkoböckerna är att det är gratis. Och prästerna skrev på svenska...så där är det inte svårare än i Sverige. Dessvärre verkar inte det som att SSHY (Finska kyrkoböcker på nätet) har scannat in något ännu från Vörå, däremot såg jag att det finns det mesta från Oravais.
 
Lycka till med forskningen. Hör av dig om du behöver hjälp.  
 
MvH Sari

2009-09-05, 19:32
Svar #12

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Kukkus/Kuckus kan vara en svensk variant av antingen Kukkonen/Kukkola eller Kokkonen/Kokkola - i stil med t.ex. Mickos. Kukko betyder tupp, kokko är ett gammalt finskt ord för örn; numera talar man om kotka. Någon rysk bakgrund har namnet knappast.  F.ö. är alla ortodoxa som kommer från området bakom ryska gränsen ingalunda ryssar;  i synnerhet sådana som har ett finskt efternamn, men också flera som har ett ryskt namn är snarare äkta karelare.

2009-09-05, 20:40
Svar #13

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Samppa, intressant att höra. Anledningen att jag kallar min Pavilo Naumanen Ryss är att han i Rippikirja (SSHY - Paltamo , Rippikirja, 1761-1766 - Kuva 233)står kommen från Ryssland, därför Ryss. Däremot har jag ingen aning om varifrån han kommer ifrån. Finns vad jag tror är en bror till honom vid samma tid han kallas också ryss i en födelsebok. (SSHY - Paltamo , Syntyneet-vihityt-kuolleet, 1767-1781 - Kuva 118)
Kan säga att det inte verkar finnas så många Naumnen i Finland för den tiden. Dom finns vad jag vet i Liperi och Tuutari (Ingermanland) Jag har sökt i över 10 år nu...pust.
 
Har du någon aning om hur det kan vara med namnet Naumanen? Tror du att det är finskt eller ryskt?
 
MvH Sari

2009-09-06, 10:44
Svar #14

Utloggad Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2009-11-21, 21:23
    • Visa profil
jo, enligt Westside så har namnet Kuckus ingen annan betydelse att det är den by som dom kommer ifrån och att den ibland har hört till Vörå och ibland hört till Oravais. Det tycks inte finnas någon rysk koppling, min äldre släkting gjorde säkert samma misstag som jag och blandade ihop det hela med det ryska namnet. Återstår alltså att kolla bakåt lite i de finska kyrkböckerna. Lycka till Sari, med att hitta din ryss. (Det enda jag hört om Jacob är att han och hans familj rodde över kvarken från Finland, skröna eller ej..)
MvH Christina

2009-09-06, 11:01
Svar #15

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Christina det lär behövas tur...att hitta den ryska anknytningen. Min pappas släktskröna är att två bröder som var någon typ av handelsmän (finns tydligen något som kallas ränselryssar ) kom till Finland från Ryssland. Så lite verkar ju stämma med dessa skrönor.
 
Lycka till med din forskning också.
 
MvH Sari

2009-09-06, 11:31
Svar #16

Henrik Mangs

Det var vandrande handelsmän som kallades för Laukkuryssät eller som du har det översatt Ränselryssar Många av dem var Tatarer-
MVH
Henrik Mangs

2009-09-06, 14:02
Svar #17

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Laukkuryssät, ränselryssarna torde mestadels ha varit just östkarelare.  Men eftersom de kom från ryska området och hade skaffat sina varot i St Petersburg samt kunde ryska så var det orsak nog att kalla dem ryssar.  Och när de skrevs in i kyrkböckerna så var det lätt att kalla dem ganska summariskt på samma sätt.  Om några av dem var tatarer, vet jag inte - kanhända, men inte heller den benämningen behöver vara exakt:  nästan vem som helst som var främling på sätt eller annat kan ha kallats t.ex. tattare.  Ofta kallades också zigenarna så.  I Sibbo lär man ibland ha sagt vid regnväder: Gud låte det regna vallbåna till hägnad, tattarbåna ti bör' skrika...  
 
Vad namnet Naumanen beträffar så är det faktiskt av karelskt ursprung. Det bibliska, hebreiska profetnamnet Nahum har i Ryssland blivit ett rätt allmänt förnamn Naum, och den karelsk-finska varianten har fått en vokal i slutet - alltså Nauma. Ändelsen -nen ller -inen kan i finskan betyda en diminutivform (tyttö/tyttönen = flicka / liten flicka) eller något man har eller på något sätt hör ihop med (lika/likainen = smuts/smutsig) och kan i efternamn ungefär motsvara det svenska af, tyska von eller franska de, utom att den inte på något sätt antyder någon adlighet.  Namnet Naumanen har alltså ursprungligen ha betytt någon form av samhörighet eller släktskap med någon som har hetat Naum(a).
 
Mvh Samppa
 
(Meddelandet ändrat av Samppa 2009-09-06 14:51)

2009-09-06, 14:54
Svar #18

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej och tack för era svar.  
Att min anfader är ränsleryss är inget jag vet med säkerhet, en skröna som gått i släkten. Pavilo var ju bara 21 år gammal i Rippi. ovan. Men om Michael är en äldre bror, så kan det ju vara så att han hängde med så att säga. Men lite sanning kan ju ligga i skrönan.  
Kanske kan jag nu rikta mina blickar mot Östkarelen, äh vilken del av världen ligger det nu. Är det runt sjön Ladoga? Jag har tidigare hört att det finns Naumanen där, men runt 1940 talet.
 
Tusen tack för hjälpen ännu en gång. Risken är ju nu att min utredning ligger på helt fel ställe. Har ju inte så mycket med släkten Kukku att göra. Så kan det bli.  
 
MvH Sari

2009-09-09, 19:49
Svar #19

Utloggad Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2009-11-21, 21:23
    • Visa profil
Jag har fått ytterligare information och släktforskning i mina händer, för länge sedan gjord av min farfars kusin och det var som så att Jacobs fru Maria Mårtensdotter hade syskon som emigrerat både till Petersburg och Amerika, förutom Sverige. Forskningen är gjord även på plats i Vörå och med hjälp av avlägsna släktingar. En mycket intressant samling ark, något ålderdomligt skrivet,  med finsk historia och släktens historia, som jag gärna delar med mig om någon annan undersöker släkten Kuckus.  
MvH Christina Larsson

2011-04-10, 13:12
Svar #20

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Denna bild hör till  postat lördagen 05 september 2009 - 16:58 av Bengt Kålax.
Den ursprungliga länkade filen var ej läsbar.
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Finland
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna