ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hagel  (läst 2647 gånger)

2000-03-21, 19:57
läst 2647 gånger

Hans Hagel

Min farfar Kristian Hagel flyttade 1914 med sin familj från Skouger i Norge till Finland, oklart dock var.  
Min far talade om att de bodde vid en forsande ålv i en by som hette Skinnarvik. Hans äldre bror minns älven, men sade att det var i närheten av Hamina. En yngre bror är enligt uppgift född i Viborg.
Kan någon ge ett tips på en församling som täcker ovan nämnda tre finska orter så att jag kan söka vidare.
Med hälsning
Hans Hagel

2000-03-22, 18:58
Svar #1

Eddie Bjärrenholt

Hej
Jag har en bok som gavs ut för ett par år sedan innehållande kartor över hela Karelska näset
och Viborg i skala 1:50000
under andra världskriget
men jag kan inte hitta någon av de orter  
du anger i din efterlysning.
 
Mvh
 
// Eddie Bjärrenholt

2000-03-23, 11:22
Svar #2

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Det finnes et sted som heter Skinnarvik i Dragsfjärd kommun i nærheten av Åbo. Vet du hva din farfar arbeidet med? Det lå et gammelt jernbruk der,Dalsbruk. Det er jo langt både fra Hamina og Viborg, men kanskje de flyttet litt rundt.  
 
mvh.
Anne Minken

2000-03-23, 12:01
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En liten upplysning:  
 
Hamina har, som så många andra finländska orter, också ett svenskt namn: Fredrikshamn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-03-25, 19:09
Svar #4

Hans Hagel

Tack Anne, Eddie och Jörgen för Er hjälp!
 
Farfar Kristian var glasblåsare till yrket liksom hans far. Jag nämnde inte ovan att familjen flyttade från sin bostadsort i Finland till Älghult i Småland, Sverige år 1918 inför det kommande inbördeskriget i Finland.  
 
Tänk om man ändå hade varit mera frågvis medan alla levde----.
 
Jag söker nu vidare på de uppslag jag fått av Er.
 
Med hälsning
 
Hans Hagel

2000-09-25, 22:55
Svar #5

Ulla Gustafsson

Hej Hans Hagel!
Jag har ett häfte som heter Emigranter från Älghult.Där hittade jag anfångare Johan Julius Hagel född 1886-04-02, arbetade på Hovgård glasbruk och flyttade till Finland 1911-09-25,med en man och två kvinnor.
Även glasblåsaren Anders Peter Hagel född 1862 med hustrun Sofia Hagel född 1852,Hovgård, till Finland 1916-05-03.
Samt glasblåsaren Jonas Richard Eilert Hagel född 1885 med hustru och barn, fyra män och tre kvinnor, Hofgård till Norge 1916-07-12.
Min morfar var glasblåsare och hette Artur Dorsch,och som barn kom jag ihåg att familjen
Hagel som bodde i Älghult umgicks med mina morföräldrar.
Hälsningar Ulla Gustafsson

2000-09-27, 20:41
Svar #6

Hans Hagel (Hansg)

Hej Ulla!
Ett stort tack för Dina uppgifter ur Emigranter från Älghult.
AP och Sofia Hagel var min farfar Kristians föräldrar och Jonas Richard Eilert H. hans bror. Ytterligare ett par glasbröder fanns - Oskar och Sigurd.
Alla var de vad tyskarna kallade Streifarbeiter som ofta flyttade runt mellan olika glashyttor och -verk i Norden. Efter tiden i Finland slutade flera av dem sina strövtåg i Älghult i svenska Småland.
Jag försöker längs olika vägar att kartlägga dessa mina förfäders arbetsvandringar. I samband härmed stöter jag ofta på andra glasarbetares namn som återkommer från plats till plats i Finland, Norge och Sverige. Ibland önskar jag att det fanns något slags gemensamt vandringsregister för dessa glasarbetares flyttningar mellan olika hyttor och glasverk.
Känner Du till om den av Dig åberopade boken Emigranter från Älghult finns att köpa någonstans?
Med hälsning
Hans Hagel

2000-09-28, 21:04
Svar #7

Kirsti Ervola

Hej Hans, det fanns ca. 17 glasfabriker och -hytter i Finland vid första världkrigets början. Ortsnamnen du ger, pekar på tre elle fyra olika glasbruk; dina förfäder antagligen bytte arbetsgivare emellanåt.
Skinnarvik glasfabrik låg i Dragsfjärd kommun, ca. 40 km söder om Åbo. Där producerades både fönsterglas och flaskor. Vad jag vet, finns det ingen fors där.
 
Rokkala glasfabrik låg i Johannes' kommun, ca. 20 km söder om Viborg. Fabriken var anlagd vid Rokkalaforsen. Vid sekelskiftet var Rokkala glas-industri-aktiebolag  den största fönster- och spegelglasproducenten i Norden. Nuförtiden hör Johannes till Ryssland.
 
Ristiniemi fönsterglasfabrik låg i Hamina (Fredrikshamn), söder om stadskärnan - ingen fors där.
 
Kalliokoski fönsterglasfabrik låg i nuvarande Miehikkälä kommun, ca. 30 km öster om Hamina. Fabriken var anlagd vid en fors; namnet betyder just Hällfors.
 
M.v.h. Kirsti Ervola

2000-10-07, 18:46
Svar #8

Ulla Gustafsson

Hej Hans.
Jag köpte boken Emigranter från Älghult på ett antikvariat för några år sedan i Kalmar. Boken är utgiven av Älghults sockens hembygdsförening 1967.Kanske dom har några kvar.Jag har ytterligare en bok som jag skaffat genom en kusin i Finland den heter på engelska Glass research VII (1993) och handlar om glasblåsare i Finland från 1748 till 1917, skriven av Aimo Löfberg.Där hittar jag Anders Sigurd Hagel född 1893 och hans hustru Singhild Evelina Klang född 1897, som arbetar i Skinnarvik 1917, enl. uppgift är hustrun glasblåsardotter.
Hittar Du uppgifter om Dorsch glasblåsarsläkt vore jag tacksam att Du hörde av Dig.
Den finska boken köptes hos: Suomen Lasimuseo,
Tehtaankatu 23, 11910 Riihimäki, Finland.
MVH Ulla.

2000-10-09, 21:15
Svar #9

Hans Hagel (Hansg)

Hej Kirsti och Ulla!
 
Kirsti, jag tackar för Din sammanställning av möjliga platser där forsande älvar ligger i närheten av (tidigare)glasbruk i södra Finland. Jag antar att det är förenat med vissa svårigheter att forska i Johannes? Jag kommer i alla fall att leta adresser till de av Dig angivna församlingarna.
 
Ulla, tack för Dina upplysningar om boken  Emigranter från Älghultoch den andra nämnda boken. Anders Sigurd Hagel och hans hustru Signhild Evelina Klang var min pappas farbror och faster. Jag besökte dem i Älghult i mitten av förra århundradet men var då för ung för att lägga alla berättelser från Finlandsvistelsen på minnet. Jag lovar att vara vaken om jag stöter på glasblåsare Dorsch.
 
Hälsning Hans Hagel

2000-10-09, 22:28
Svar #10

Kirsti Ervola

Hej Hans, det är väl enklast att skriftligen be om en utredning från pastorskansliet i Dragsfjärd församling. Du vet ju med säkerhet, att din farfar arbetade i Skinnarvik. På så sätt kan du få ledtrådar till andra orter. Alla nuvarande församlingars postadresser finner du i //www.genealogia.fi under Finlands församlingar.
Kyrkoböcker av de församlingar som avträddes från Finland efter II världskriget förvaras i landsarkivet i StMichel. Du kan lika väl beställa en utredning från landsarkivet, men du vet ju inte ännu säkert om din farfar vistades i Johannes. E-post till landsarkivet i StMichel är: mikkeli@narc.fi
 
Lycka till! KE

2000-10-14, 20:35
Svar #11

Hans Hagel (Hansg)

Hej Kirsti!
Tänk vad det sitter skönt med handgripliga, raka råd som Ditt, när man ibland som jag fumlar bland sökvägarna.
Jag är ganska övertygad om att flera svenskar med Viborgsanknytning är tacksamma för Ditt senaste
inlägg. Troligtvis även Per Nilsson som inledde denna diskussion.
 
Tack Kirsti!
Hans Hagel

2000-10-15, 22:28
Svar #12

Kirsti Ervola

Tack Hans, det är roligt att kunna hjälpa till - men en liten förhandsvarning: enligt boken över glasblåsare i Finland (som Ulla nämnde, ISBN 951-8952-20-5) var de utländska glasblåsarna så pass rörliga, att i några församlingar betraktades de som bara tillfälligt bosatta; och därför lät man bli att registrera dem som församlingsmedlemmar.  Så det är inte helt säkert, att man kan hitta dem i kyrkoböckerna. Men att försöka duger väl alltid!
M.v.h. KE

2002-03-20, 18:26
Svar #13

Kalle Lamminen

Kanske det här är försent, att svara till Hans Hagel, som frågade efter orten som heter Skinnarvik. Jag jobbar där och där har varit glasfabrik, som slutades 1934. Där tillverkades  först flaskor och sen fönsterglas med blosningsmetod. Fackarbetarna var mest sveska men det fanns oxå norska, tyska och polska. Där finns oxå en forssande ganska stor bäck. Platsen ligger i Dragsfärds kommun cirna 9 mil från Åbo i Kimitoön.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna