ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cajanus_  (läst 1064 gånger)

2007-01-04, 10:43
läst 1064 gånger

Christoffer Hornborg

Hej,
Jag söker information om en Margareta Cajanus (född 1708 Paldamo, död 1741 Valkeasaari) som enligt genealogia sursilliana äktade Bogislaus Hornborg ca 1728 och hade flera barn med honom. Nu har jag i kyrkböckerna stött på följande:  
 
Kivinebb - Kivennapa - vigda
 
  28.12.1729  
Walkiasaari evangelii ministri Bogislai Hornborg  
Lindula          piga Martha Jörans Teppoin  
 
Dvs. Bogislaus Hornborg äktade en piga vid namn Martha Teppoin år 1729. Jag misstänker nu att Margareta Cajanus kan ha dött ganska direkt efter bröllopet, att Bogislaus gifte om sig med pigan Teppoin och att då den sistnämnda skulle vara mor till barnen. Suck.. hur går man vidare??
 
Mvh
Christoffer

2007-01-04, 11:20
Svar #1

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det kan ju iofs vara som du säger att hon dött tidig, men det finns även fel på andra ställen i Genealogia Sursilliana (åtminstone den äldre utgåvan) så det är inte helt enkelt att veta mer utifrån det.  
 
Men det verkar även som Bogislaus Hornborg blev gift en tredje (eller endast andra) gång också  
Viborgs svenska förs - Viipurin ruotsalainen srk - vigda 11.4.1742        
Kyrckioherden vid Biörcköö Församl: Bogislaus Hornborg  
Jungf: Handelsm: sal: Hi[ Sa?hls Barbara Saehls  
(enligt sökning på  HiSKi )
 
Jag har med en Margareta Cajanus i min släktforskning, hon var gift med Isak Hansson Sinius och dog 1734, dotter till kyrkoherden i Paltamo Johannes Cajanus o hhu Anna Mathesius. Dessa kan du även se på den här länken  Ylioppilasmatrikkeli 1640-1852 Där går också att klicka vidare på personerna och information om deras studiegång och även familjesituationer m.m.

2007-01-04, 11:58
Svar #2

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Hej!
Det är fullt möjligt att HisKi har en bristfällig anteckning.  Evangelii ministri Bogislai Hornborg är ett minst sagt konstigt uttryck om med det avses brudgummen. Både ministri och Bogislai är nämligen genitivformer,  och stället heter på klumpig svenska Evangeliets tjänares Bogislaus' Hornborg, dvs prästen Bogislaus Hornborgs.  Det är att misstänka att uttrycket gäller bruden,  som alltså är prästen B.H:s piga och brudgummens namn har helt enkelt fallit bort.  Saken borde i alla fall kollas;  HisKi innehåller flera liknande missförstånd och felaktiga avskrivningar.
 
Ett gott 2007!  
Mvh Samppa

2007-01-05, 09:17
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Christoffer,
Samppa har säkert rätt i att det är frågan om en feltolkning i HisKi.  
Från Matthias Akiander: Herdaminnet för fordna Wiborgs och nuvarande Borgå stift, del I (1868), s. 263:
Bogislaus Hornborg, f. 1700, kapellan i Toksowa i Ingermanland till 1730, då han blef pastor i Walkeasaari, pastor i Björkö 1740 och pastor här (Jaakimvaara) 18. nov. 1748, kotraktsprost i Öfre karelska prosteriet. Död 22 aug. 1764. Han var en allvarlig och duglig pastor.
Gift 1:o med Margareta Cajanus, dotter till pastorn i Paldamo sedermera i Kimito Erik Cajanus och 2:o med Barbara Saehls, handelsmansdotter från Wiborg. Af första giftet hade han 8 och af det senare 4 barn.
Mvh KE

2007-01-10, 22:17
Svar #4

Christoffer Hornborg

Hej igen,
Tack så jättemycket för era synpunkter! Det du skrev Samppa är mycket intressant. Men hur kollar man upp såna här saker? Finns originalkällorna på mikrofilm? Det hade ju varit spännande att hitta denna Martha Jörans Teppoin och läsa vidare om hennes livsöden. Jag läste någonstans att släkten Teppoin ska ha funnits i Viborgs län redan på 1500-talet.  
 
Hursomhelst stod Martha Teppoin under brud i HisKi och evangelii ministri Bogislai Hornborg under brudgum så man kan ju inte utesluta att äktenskapet rör honom. När det gäller herdaminnet vet man aldrig hur pålitligt detta är. Födelseåret 1700 finns i sursilliana men året torde istället vara 1708. Bröllopet mellan Hornborg och Cajanus(ca 1728) har jag inte funnit någon urkund för. Är inte det märkligt då det borde finnas i Åbos kyrkoböcker?  
 
Mvh
Christoffer
 
P.S. Hittar ni några ledtrådar om detta är ni välkommna att maila mig!

2008-01-06, 10:07
Svar #5

Kirsti Ervola

Hej Christoffer,
 
fast det är nu redan ett år sedan ämnet sist var framme, tänkte jag att det kanske inte är sent att rätta till den slutsats om Bogislaus Hornborgs äktenskap Du hade dragit av den felaktiga tolkningen som förekommer i HisKi. Den som har matat in uppgifterna där har inte förstått den sex rader långa originaltexten i års 1729 kyrkbok. Här är innehållet:
 
Brudgummen . . . . . . . . . . . . . if. Capl.giället Walkiasaari. Bruden Pijgan Martha Jörndotter Teppoin if Lindula och Kiwinäbb Sochn. Sponsus framtadd DH. Bogislai Hornborgs, Evangelii Ministri in Walkiasaari, Attest om des Christlige förhållanden.
 
Brudgummens namn fattas helt enkelt; av någon anledning har prästen i Kivinebb inte skrivit namnet ned med detsamma, utan har lämnat en lucka i texten och uppenbarligen glömt att fylla in senare. Men brudgummen har uppvisat ett prästbetyg från sin hemförsamling, skrivet av Hornborg.
 
Mvh KE

2020-11-03, 20:56
Svar #6

Utloggad Christoffer Hornborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 15:15
    • Visa profil
Hej Kirsti,

Fastän jag såg detta först nu TOLV år senare (!) vill jag ändå tacka och bekräfta att jag sett ditt inlägg. Det klargör ju saken och problemet är således löst.

Vänliga hälsningar
/C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna