ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergström / Pagenkoff  (läst 461 gånger)

2013-01-06, 16:14
läst 461 gånger

Utloggad Timo Lähde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:06
    • Visa profil
Hej,
 
Jag undrar om någon har mera uppgifter om landbonden Henrik Bergström, f. 1779 Bjärnå, vigd 26/12 1804 med Maria Elisabeth Pagenkoff, Ingå Bollstad Källarstuga, död 15/4 1828. I Ingå kommunionbok 1799-1804 p. 12 kan man se att Henrik Bergström inflyttat från Vichtis 1804, hans patronym finns även given, det är antingen Hansson eller Henriksson, det hela är i princip oläsligt men det verkar som om Henriksson har rättats till Hansson.
 
I Vichtis kommunionbok 1802-07 p. 67 (Kourla gård) finns antecknat en drängfogde Henric Henrici, född (konfirmerad?) i Bjärnå, f. 1779, inflyttad från Tenala 1802, utflyttad till Ingå 1804. Densamme finns antecknad bland inflyttade i Vichtis 1802 som Nr. 232, dock som drängfogde Henric Hannis, flyttar från Tenala till Kourla gård i Vichtis (detta stämmer ju med rättelsen av Henriksson till Hansson i Ingå kommunionbok). Jag är rätt övertygad om att denne är identisk med landbonden Henrik Bergström i Ingå.
 
Trots ihärdiga ansträngningar har jag inte lyckats spåra Henrik Bergström längre bakåt i tiden. Min lokalkunskap för Tenala eller Bjärnå räcker inte till för att gissa mig till vilket ställe han kunde ha flyttat från. Tenala kunde ju eventuellt även syfta på Bromarv. Finns det någon som eventuellt har utrett detta? Vilka som helst synpunkter är välkomna!
 
Med vänliga hälsningar,
 
        Timo Lähde

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna