ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ant(t)ila  (läst 1008 gånger)

2004-12-02, 17:44
läst 1008 gånger

Marie-Louise Holm

Hejsan! Finns det någon som har någon info kring efternamnet Antila?
 
mvh  
Marie-Louise

2004-12-02, 19:00
Svar #1

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Suomalainen Nimikirja (Finska Namnboken) 1984:
Namnet ANDREAS har varit ett av de mest utspridda i hela Finland. Den finska formen ANTTI har brukats redan på 1500-talet, även om ANDERS är också ganska allmänt förekommande.  ANTTILA [Anttis el. Anders? gård] är ett ytterst vanligt gårdsnamn, och därför är det naturligt att det också är ett vanligt efternamn. [Tilläggas bör att denna namnform, där t-ljudet är starkt och långt, ofta har skrivits met ett t, ANTILA, under den tid då kyrkböckerna skrevs på svenska.]  Formen ANTILA [som ofta förr har skrivits ANDILA och som uttalas med ett kort och svagt t-, icke d-ljud] är en variant av samma namn och förekommer mest i sydvästra Finland och Österbotten.  Namnet ANTILA är skyddat sedan 1935.

2004-12-07, 10:24
Svar #2

Leif Persson

Hej Marie-Louise!
Jag har i min släkt personer som är födda på en gård Antila i byn Oijs i Tammela socken (tre generationer på 1700-talet). Det verkar åtminstone finnas gårdar med det namnet i tre olika byar i samma socken. Hur kommer du själv in på det namnet?

2009-11-11, 09:39
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Hildebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 23:29
    • Visa profil
Hej! Jag har nyligen börjat släktforska på släkten i Finland, nu söker jag föräldrar till Mikko Anttila f. 15/11-1936  någonstans i Finland.
Är det någon som kan hjälpa mig med att lösa detta??
Hur forskar man vidare i Finland??
 
MVH
Ann-Britt Hildebrand

2009-11-12, 00:33
Svar #4

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Finland har i sin personskyddslag en gräns på 100 år, så de databaser som finns (Hiski och Katiha. som är gratis) upptar f n uppgifter fram till 1909. De är dessutom under arbete, så även äldre uppgifter saknas. Är någon farfar eller tidigare ana känd?
 
Det man kan göra är att skriva till pastorsämbetet - en kostnad på ca 350:- eller mer. Förutsätter naturligtvis att du känner till varifrån i Finland denna person kom.
 
Ett annat sätt är att registrera sig som användare i Genealogiska Samfundets Suku Forum (Släktforum) och lägga in en fråga där, www.genealogia.fi välj språk På svenska så kan du ta dig vidare till administratören.
 
Någon annan kanske har flera tips?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna