ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domböcker  (läst 3983 gånger)

2012-04-09, 23:10
läst 3983 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Domböcker i Finland?
Hur söker man efter dessa?
Vad heter dombok/domböcker på finska?
Och indelningen, år det härader som gäller även i Finland?
Vad heter härad/härader på finska?
(T.ex. vad hette rätten som på 1600-talet dömde lokalt i Saarijärvi kommun med närmare omnejd och var hittar man denna rätts handlingar från denna tid?)

2012-04-10, 09:26
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Via Finska Riksarkivets hemsida www.narc.fi kan du söka information på svenska.
 
Arkiveringspricipen är densamma som i Sverige, nyare domböcker i landsarkiven, äldre och renoverade i Riksarkivet. Digitaliserat i viss utsträckning, möjligen tillgängligt endast på Riksarkivet, eljest rullfilm.
 
Lycka till!

2012-04-10, 15:12
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1338
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:29
    • Visa profil
Tyvärr har Riksarkivet nyligen sänt iväg sin arenoverade exemplar till landsarkiven.

2012-04-10, 22:13
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Har Riksarkivet sänt både originalet (själva domboken) och mikrofilmen till landsarkivet, Håkan?

2012-04-12, 12:09
Svar #4

Utloggad Ann Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 07:59
    • Visa profil
Hej Marcus!  
 
Du kan söka i domböcker eller som vi kaller dem till kommunionböcker (på finska rippikirja).  
 
På denna sida hittar du under kyrkoböcker olika platser i Finland
 
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm  
 
Du sökte efter Saarijärvi som har kommunionböcker 1726-1880 och sedan finns barnböcker, flyttningsböcker, födda-, vigda- och dödaböcker....
 
Trevliga släktforsknings stunder!  
 
Ann Nyman

2012-04-12, 13:58
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ann! Den sida du hänvisar till rör - just det! - kyrkoböcker. Frågan här gällde domböcker, vilket är en viss skillnad. Det ena finns att söka i kyrkoarkiv - det andra i domstolsarkiv.

2012-04-12, 17:08
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, SSHY verkar ännu inte digitaliserat Domböckerna Saarijärvi, vet dock inte vilken domsaga (Tuomioseurakunta)Saarijärvi tillhör, detta kanske någon annan vet? Dombok heter Tuomiokirja på finska, Bouppteckning heter Perukirja.
 
Saarijärvi tillhör Laukas härad. Laukas härad är ett före detta härad i Vasa län, därefter i Mellersta Finlands (Keski Suomi)län. I Wikipedia finns mer information.
Hoppas detta hjälpte.
MvH Sari
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2012-04-12 17:11)

2012-04-12, 17:44
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen, var inne och sökte på SSHY åter. Faktum verkar som att de trots allt har en del domböcker digitaliserade vad gäller Saarijärvi. Man måste dock betala medlemsskap för att komma åt sidorna ca. 200 kr om året tror jag.
Första åren som finns digitaliserade är 1696-1699.
 
MvH Sari

2012-04-12, 19:41
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Vad är SSHY? Det är väl bättre att ange en förkortning på svenska eftersom AF är en svensk sajt och Finlands Släkthistoriska Förening förkortas FSHF på deras egen sida.
 
Dessutom står följande i ingressen:
 
Ett projekt att digitalisera arkiverat material  
 
Finlands släkthistoriska förening (FSHF) grundades år 2004. Vi har frivilliga som skannar in kommunionböcker (husföhörslängder). Det kostar ingenting att använda vårt digitala bildarkiv! Om ni vill understöda föreningen så bli medlem.
 
Där står ingenting om domböcker.
 
Men längre ner står följande:
 
Samarbete med RAHAD-projektet (11.10.2008)
 
RAHAD är ett projekt där man digitaliserar svårt tillgängligt material till släktforskare och vetenskaplig forskning. Projektet koncentrerar sig på material från 1500-1700-talen huvudsakligen i Tavastehuslän och Satakunta området. FSHF publiserar domboksmaterialet på sina sidor. Det här materialet är gratis för alla och det kan forskas här.  
 
Där nämns att det publiserar domboksmaterialet på sina sidor, hittills (2008-10-11) från Tavastehus län och Satakunta området.  
 
Så var har du hittat domboksmaterialet från Saarijärvi, Sari? Och varför skulle det kosta 200 kr/året? Det kostar ju inget att använda bildarkivet...!
 
Sedan gäller detta digitaliserat domboksmaterial. Det skulle således vara intressant att veta vad som hänt originaldomböckerna och renovationerna, både i tryck och på mikrofilm. Håkan nämnder att renovationerna har sänt till landsarkiven. Det skulle betyda att de finns vid Jyväskylä landsarkiv. Men jag har svårt att tänka mig att riksarkivet skulle sända även mikrofilmerna av domböckerna till landarkivet, och inte ha kvar dessa själva. Det går dock att  fjärrlåna mikrofilm - således även från Jyväskylä - till arkiv och bibliotek i Norden. På  Arkivverkets hemsida finns f ö några sökbara databaser som kanske kan ge besked om domstolsarkiv och härader.
 
Mvh
/Leif

2012-04-12, 20:21
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Leif, nu har du missat något. Jag har ingen anledning att fara med osanning. Här har du en länk till sidan jag pratar om. http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm, på sidan finns en länk som heter Jäsensivut alltså medlemssidan på svenska. Via den kan man sedan hitta domböcker och en hel del annat som inte är tillgängligt för icke betalande.  
Sedan kan du gå in på länken Bli medlem.
 
Varför bli medlem?
 
Eftersom bildsidorna är fria för alla, har vi en medlemsavgift för personer som vill stödja oss. Pengarna kommer att användas till att betala föreningens kostnader och materialförvärven.  
 
Medlemmar kan också använda en sökdatabas för bilderna och de har tillträde till extra material (länsräkenskaper).
 
Anslutningsavgift 10?  
Medlemsavgift för 2012 17?  
Understödsmedlemsavgift 50?/år  
Fyll i formuläret och inbetalningskort för medlemsavgiften skickas via e-post. Du kommer att få ett inbetalningskort för anslutnings- och medlemsavgift. Efter att du har betalat det kommer du att erhålla användarnamnet och lösenordet till medlemssidan.
 
Vad gäller förkortningen SSHY, känns det bara för mig helt naturligt att välja den finska förkortningen. Ett fritt val anser jag. Sedan att det inte helt klart framgår vilka förmåner man får som betalande på sidan, kan inte jag hjälpa.
 
Allt detta nedan har man tillgång till som medlem.
 

 
MvH Sari}

2012-04-12, 20:27
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Leif, här har du början på listan av domböckerna över Saarijärvi.
 
Hoppas du Leif och framförallt Marcus blivit hjälpt av detta. Vilket var anledningen till att jag svarade.
 
MvH Sari

2012-04-12, 20:28
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Glömde länken till senaste klippet. http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?tkid=Saarijärvi
 
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2012-04-12 20:47)
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2012-04-12 20:49)

2012-04-12, 20:38
Svar #12

Utloggad Ann Nyman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 07:59
    • Visa profil
Tack Leif för informationen!  
 
Mvh Ann

2012-04-12, 20:58
Svar #13

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
En liten påpekan angående SSHY's fördelar framför FSHF är detta. http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm och detta
http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm. En jämförelse angående informationen man får. Om man kan läsa finska vill säga.
 
Vi får snart lägga detta under avdelningen Finland här på forumet. Tror jag hjälpt med vad jag kan.
 
MvH Sari

2012-04-12, 23:22
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har inte påstått att du far med osanning, Sari!  
 
Menar bara att informationen som ges på FSHF:s svenska sida inte riktigt överenstämmer med vad som faktiskt finns - om man kan läsa finska. Så har vi inte rätt karta pratar vi förbi varandra.
 
Så de frågor jag ställer är:
 
1. Varför finns ingen information på svenska om att det erbjuds domboksmaterial - men bara om man är medlem?  
 
2. Varför finns det mer information på finska som kanske gör att man som svensk missar något av vikt?
 
Andledningen till att jag frågar är att Anbytarforum är ett svenskt forum och drivs av Sveriges Släktforskarförbund som i första hand har till uppgift att ge service till svenskar (eller svensktalande/engelsktalande världsmedborgare) som vill forska i Finland.  
 
Då måste det vara viktigt för en förening i Finland, som gärna vill ha fler stödjande medlemmar, att se till att översättningen mellan finska, svenska och engelska överestämmer så att inte information går förlorad och t ex svenskar, som inte kan finska, missar att digitaliserat domboksmaterial faktiskt finns tillgängligt hos FSHF eller SSHY - vi ska väl inte ställa föreningarna emot varandra? - om man är stödjande medlem.
 
Mvh
Leif

2012-04-12, 23:42
Svar #15

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Dessa frågor borde ställas direkt till FSHF.
 
med vänliga hälsningar  
Moderator Finland

2012-04-13, 14:58
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Sagt och gjort! Frågorna har ställt direkt till FSHF. Mvh / L G Nygård.

2012-04-13, 15:49
Svar #17

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Leif, kan erkänna att osanning var starkt utryckt av mig. Ifrågasättande kanske stämmer bättre. Uppfattade det lite som att jag försökte lura på någon ett medlemsskap. Ber om ursäkt för detta. Visst är det trist att de inte tagit tag i översättningarna. Sedan brister det även tycker jag, angående informationen om vad man får som betalande medlem.  
Som jag förstått det hela får man som betalande medlem tillgång till Länsräkenskaperna, Domböckerna och Soldatrullorna. Bouppteckningarna vet jag faktiskt inte om du som ickebetalande får tillgång till?
Lite taskig marknadsföring kanske man kan kalla det.
 
MvH Sari

2012-04-17, 13:07
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Nu har jag fått svar på mina två frågor till FSHF ovan:
 
Tyvärr den svenskspråkiga delen av vår hemsida är bristfällig och saknar bl.a. den informationen du nämnde. Vi skall komplettera och uppdatera sidorna inom de följande veckorna. Efter det skall det finnas noggrannare information t.ex. om medlemsförmånerna.  
 
Med vänlig hälsning,
 
Kari-Matti Piilahti
Verksamhetsledare
Finlands Släkthistoriska Förening

 
Så det ska uppenbarligen bli ändring till det bättre, vilket är glädjande.
 
Det är onekligen ett gott arbete som görs av frivilliga krafter för att t ex vi i Sverige med lätthet ska komma i åtnjutande av finskt arkivmaterial, vilket det finns all anledning att stödja med ett medlemskap.
 
/Leif G:son Nygård

2012-04-17, 15:33
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, fick samma svar. Bra att de fixar det hela så snabbt. Det lönar sig tydligen att skriva och be om förändringar. trodde inte det var så lätt. I år kostade mitt medlemsskap 152.20 i svenska kronor (i januari d.v.s.). 17 euro kostar det iallafall.  
 
MvH Sari

2014-06-06, 08:48
Svar #20

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
http://digihakemisto.appspot.com/http://digihakemisto.appspot.com/
 
Ett register över diverse källor, kyrkböcker, militärarkiv, renoverade domböcker m m - endast på finska.
 
Fet stil - sökning kan göras. Tunn stil - ännu inget innehåll.

2014-06-08, 07:59
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ritva, länken funkar inte. Låter som något intressant.

2014-06-08, 09:44
Svar #22

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Sari! Försök kopiera länken till ny söksida. Du får upp Digihakemisto. Två altenativ ges, ett av dem fungerar för mig. Eller googla Digihakemisto.
Där finns mycket av intresse för den som vill forska i Finland.
 
(Meddelandet ändrat av Ritva Winter 2014-06-08 09:46)

2014-06-08, 22:18
Svar #23

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Länken råkade ju bli dubblerad...
 
http://digihakemisto.appspot.com/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna