ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Digitala arkiv  (läst 1103 gånger)

2014-12-12, 15:31
läst 1103 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag fann ett digitalt arkiv  Digihakemisto, http://digihakemisto.appspot.com/ med bilder av en rad källor från finska församlingar och härader som har sammanställt av Kari Kujansuu.  
 
Detta inmatningsprogram (index) av digitala bilder kan tydligen kan användas av vem som helst för att lagra bilder.
 
Jag översatte ingångssidan med Googles översättningsprogram. Översättningen lämnar en del övrigt att önska men det står i alla fall följande:  
 
Digital Index är ett experiment skulle lyckas på konfessionella boken kataloger etc. Göra principen om samarbete direkt till Internet. Avsikten är att detta kommer att underlätta och påskynda katalogerna att göra mål.  
 
Denna webbplats är och kataloger gör inte kräver några logotyper eller registrering, men är öppen för alla. Välkommen att omedelbart göra katalogerna!  
 
Till vänster ser du en lista på alla Riksarkivet Digitala Arkivet i arkiven. (NB. Således arkiv, inte rekord skapare, t.ex.. Grevskapskonton finns i arkivnamnet, Österbottens län står, Allmänna dokument, etc.).  
 
Genom att välja önskad arkivet kan du ta en titt på serien (t.ex.. De konfessionella böcker) finns etc. I slutändan kan du boka en enskild bekännelse, etc. Dokument (eller egentligen innehållsförteckningen), vilket är en början tom. Genom att klicka på vänstra sidan av numret i telefonboken kan du redigera denna sida (period), den. Samtidigt den visuella visningen av den digitala bildarkivet. Ange eventuella sidnummer och sidan upp på fälten och tryck på Spara -knappen. Beskrivning av programmet sparas i databasen och är omedelbart synlig för alla.  
 
Med Next, kan du gå vidare till nästa bild. Programmet automatiskt kopierar föregående sida, den beskrivning av nästa bild, om det ännu inte har en beskrivning. Denna typ av kopierade texten visas i rött för att indikera att det ännu inte har sparats. Sidnumret ökar automatiskt.  
 
Dessa arkiv, som redan har varit kataloger (minst en rad), redovisas i fetstil. Dessutom Nedan finns en länk till där du kan se de senaste ändringarna.  
 
Den ursprungliga digitala arkivet dokumentets ursprungliga image länkar antingen katalog eller sida för varje sida i tur och ordning. Behållaren-länkens Arkivverket containerservice till figuren.  
 
Som SSHY digitala förvar, så detta kan också . Märken i mellan för att lägga till egna kommentarer, till exempel Nykykielisiä byar namn katalogen. De verkar vara mer dämpad, då skillnaden mellan det faktiska innehållet.  
 
Applikationen är också en enkel sökfunktion.  
 
Naturligtvis kan du också göra korrigeringar och tillägg som gjorts av andra kataloger.  
 
Om du villig att Excel, etc. I form av kataloger, så skicka dem till mig, så jag flytta dem Digi katalogen.  
 
Detta är, därför, avsedd för släktforskare, men arkivlistan är mycket mer än kyrk arkiv. I grund och botten, vad man inte ska göra kataloger. Naturligtvis är inte värt att göra dessa kataloger, som redan finns till exempel. SSHY hemsida. Dessutom kommer Riksarkivets digitala arkiv kataloger (t.ex.. Andan i böckerna, och några av de konfessionella böcker), och programmet ger också en direkt koppling till dem.  
 
Ibland kan programmet få felet Download Fel: Application: 2 eller DeadlineExceededError: Application: 5 timeout osv, om de begärda uppgifterna är mycket i Riksarkivet eller servern är för långsam. Retry kan hjälpa.  
 
Återkoppling: kari.kujansuu at gmail.com eller använd detta formulär för att (insert e-postadress om du vill ha ett svar):

2014-12-12, 21:52
Svar #1

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Instruktionerna är komplicerade, men som jag förstår det kan vem som helst göra ändringar i innehållsförteckningar, t ex lägga till ett gårdsnamn i en by vilket underlättar senare sökningar. Eftersom databasen innehåller scannat material kan originalhandlingen ju inte ändras.
 
Min uppfattning är, att databasen är en utmärkt, samlad databas över material som det eljest är lite komplicerat att hitta, Jag skulle dock undvika att ändra i innehållsförteckningarna, åtminstone tills tydligare instruktioner finns.

2014-12-13, 15:51
Svar #2

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Tack Leif.
 
Otroligt bra bildkvalitet jämfört med SSHY:s sidor. Hoppas att det kommer kompletteringar. SSHY har större material men som sagt dålig bildkvalitet. Jag satte sidan bland mina favoriter.
 
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna