ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Starkman, Alfred Persson f 1858-05-29 i """"Finska Övertorneå""""?  (läst 1195 gånger)

2013-08-09, 12:05
läst 1195 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej!
så verkar det som min släktforskning har tagit mig över gränsen till våra grannar i öster :-)
Det är ett samilsurium av släktnamn, gårdsnamn, bynamn och patronymikon på både svenska och finska.
 
Wilhelmina Johansdotter (Hannukainen?) född 1858-08-04 i Kuivakangas (Övertorneå C:2) gifter sig
1889-07-21 med Alfred Persson Starkman från Finland (Övertorneå EI:1). Hon flyttar till Finland
Övertorneå 1889-11-16 med flyttattest 49 (Övertorneå B:1) till Alfred Starkman antar jag.
 
Alfred Starkman är enligt vigsellängden född 1858-05-29, men jag vet inte var jag ska leta?
Finns han över huvud taget med i de svenska volymerna hos Arkiv Digital eller måste jag
in och leta i Finska arkiv?
 
Jag har några gamla notering om att Alfreds föräldrar eventuellt är:
Fader: Per Olofsson Starkman f 1827 (hans pappa kan i sin tur eventuellt vara Olof Nilsson Sark-Auno f 1787???)
Moder: Brita Maria Esiasdotter Säärelä
 
Vore tacksam om nån kan hjälpa mig både beträffande Wilhelmina och Alfred, jag håller på med en
släktutredning till min svärmor som hon ska få i 70-årspresent i September :-)
 
Tack på förhand från Karin

2014-10-28, 09:16
Svar #1

Utloggad Berit Starkman-Löfström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 10:38
    • Visa profil
Hej!
Så spännande detta verkar. För ungefär tre år sedan lärde jag mig en del om min fars biologiska släkt. Min fars namn är Curt Starkman och han avled i december 2009 nästan 85 år gammal. Han föddes i Övertorneå av Hilma Johanna Starkman. Min far omhändertas vid ett års ålder och placeras på barnhem i Gällivare. Där bor han i åtta år och kommer vid nio års ålder till fosterföräldrar i Östergötland. Här lever sedan Curt resten av sitt liv. Hans biologiska morfar var Alfred Persson Starkman, född i Finland 29 maj 1858 och död i Gällivare 18 april 1943.
 
Hoppas vi kan få kontakt och utbyta information. Jag har lite mer information och även ett fotografi på Alfred Persson Starkman, som för övrigt visar att min far och han är väldigt lika.  
Vänliga hälsningar
Berit Starkman-Löfström

2014-10-28, 10:34
Svar #2

Utloggad Berit Starkman-Löfström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 10:38
    • Visa profil
Hej igen!
Glömde tala om att Alfred Persson Starkmans andra hustru Karolina Hansdotter Palo är min fars biologiska mormor. Alfred var gift tidigare med Wilhelmina Johansdotter Wanhatalo f. 1858. De fick dottern Hilda Onnitar f. 1890. Wilhelmina dör1 feb 1892..
Hälsningar
Berit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna