ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sinkkonen, Alexander_  (läst 765 gånger)

1999-10-18, 20:20
läst 765 gånger

Monica Edlund

Söker uppg. om Alexander Sinkkonen. han utgav sig för att vara far till min mor,trots att en annan man stod som fader i kyrkoboken.1938 bodde han i Enare 1942 bodde han i Viipuri ,1946 i Ridasjärvi,1949 och1950 i Uleåborg.(uppg. från brev han skrivit till min mor)Han dog februari 1961 ev i Helsingfors.Vet ej var eller när han var född.Hur efterlyser jag honom i HIsKI? Kan man efterlysa släktingar till honom på nätet?                                                       Hälsningar Monica Edlund.

1999-10-22, 02:33
Svar #1

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Monica,
Sinkkonen är ett karelskt släktnamn, det kan man se i HisKi. Då han bodde i Enare, Viborg, Ridasjärvi (Pudasjärvi?), Uleåborg, skulle du väl kontakta kyrkoherdeämbetet åtminstone i Enare, att börja, och fråga om hans uppgifter i inflyttningsregistret - om han finns där. Någonstans är han väl skriven, då hittar du var han var född.  
Man kan efterlysa på www.genealogia.fi - det går, men går det bra? Tror inte. Jaga honom, var han arbetskarl eller guldgrävare i Enare? I Viborg var han ju under krigsåren. Och sedan i norra Finland.  
Addresser till församlingarna hittar du via sidan också - ja, det är nyckeln.  
Lycka till
Antti

2000-03-26, 16:58
Svar #2

Monica Edlund

Hej
Tack för hjälpen Antti
 
Jag efterlyste Alexander Sinkkonen på HiSki och fick napp. Han var från St.Johannes i Viborg. Nu har jag fastnat lite på ett par andra namn i släkten. kanske finns det någon här som vet något? Namnen är Jonae, Näppi ock Kaijain.
 
Monica

2000-03-30, 08:06
Svar #3

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Hej Monica,
Det var ju bra du fick napp på Alexander S.  
Jonae är latiniserad form av Jonasson, vilket sätt några pråster brukade. Patronymikon, alltså. Namnet Näppi är mycket finskt, kanske karelskt. Kaijain kan också skrivas Kaijainen eller Kaijanen.  
Antti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna