ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandman, Albert (Abbe) Gabriel * 1910 Helsingfors_  (läst 229 gånger)

2002-02-14, 13:08
läst 229 gånger

Per Sundgren

Sandman, Albert (Abbe) f. 1. 3. 1910
Var 1938 anställd som fartygstelegrafist av rederi A. J. Zachariasen, Nyland. (fartyg okänt).
 
När min syster och jag gick igenom min moders (som avled 20 januari i år) kvarlåtenskap, fann vi en diktsamling: Vandring med personlig dedikation från författaren till min moder. I boken fanns även några brev från förf. instuckna (Daterade 1938).
Diktsamlingen finns som pliktexemplar på Kungliga Biblioteket, Stockholm och Åbo Akademis Bibliotek.
I diktsamlingen fanns en anteckning Försvunnen på havet 1941, gjord av min moder.
 
Övriga uppgifter om Albert (Abbe) Sandman är tagna från Svenskt författarlexikon 1900-1940 (Sthlm 1942) och där anges endast: F. 1.3.1910. Radiotelegrafist. Helsingfors. Diktsamlingen Vandring är utgiven på eget förlag, Ekenäs, 1935 och är veterligt författarens enda.
 
Jag vore mycket tacksam för upplysningar, som ger lite mer kött på benen om Abbe Sandman.
MVH
Per Sundgren
E-post Arbetet: per.sundgren@riksarkivet.ra.se
E-post Privat: pas.086409125@telia.com

2002-02-20, 14:37
Svar #1

Per Sundgren

FYI. Jag har fått kontakt med några av Abbes släktingar och har haft mycket givande dialoger med dem. När jag har sammanställt de upplysningar jag hoppas att få under närmaste veckorna, så kommer jag att tillställa KB Stockholm, Åbo Akademi och Finska Riksarkivet dessa uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna