ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandberg, Jonas soldat_  (läst 668 gånger)

2004-09-10, 22:15
läst 668 gånger

Laila Lindqvist

Hej.
 
Undrar om någon kan hjälpa mig att finna en  soldatJonas Sandberg. Ev när och var han är  född. Han var gift med Caisa Matsdotter och hade bland annat barnen:Gabriel född: 1784 07 22, Catharina född: 1786 09 26. De vigdes i Taivalmäki 1780 03 05.
 
Tack för all hjälp
Laila

2004-09-10, 23:21
Svar #1

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Hej Laila!
 
Jag tog en hastig titt på den finska SukuRaitti (www.sukujutut.fi/haku)där flera forskare har lagt sitt material till allmänt beskådande, samt på HisKi-databasen, för ortsnamnet Taivalmäki verkade på något sätt bekant. En socken med det namnet existerar dock inte, men en sådan by eller gård finns i Jalasjärvi. Och mycket riktigt har soldaten Jonas och änkan Caisa vigts den 5 mars 1780 i Jalasjärvi, och Caisa var från Taivalmäki. De fick allt som allt minst sex barn åren 1781-97. Olyckligtvis har Jonas inget patronymikon.  De forskare på SukuRaitti som jag hann kolla känner inte heller Jonas, men ett par av barnen nämns på något ställe. Andra Sandbergs förekommer rätt ofta. Jag misstänker att Jonas och Caisa på något sått tangerar min släkt, men är inte säker.  När jag har bättre tid så ska jag försöka rota mer och kanske fråga ett par Jalasjärviexperter. Men titta själv på?SukuRaitti, där finns ganska många som forskar i Jalasjärvi.  
 
Hälsn.  Samppa

2004-09-11, 08:18
Svar #2

Utloggad Karl-Olof Reinlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-07-25, 10:08
    • Visa profil
Soldaten Jonas Sandberg född 1.4.1760 i Jalasjärvi död 18.8.1841 på Harjunpää gård i Jalasjärvi. Jonas Sandberg torde vara Mickel Juwois och Maria Jacobsdotters son.  
Gift med (hennes andra äktenskap) Caisa Mattsdotter född 25.7.1756 i Jalasjärvi föräldrar drängen Matts Påhlsson och Margeta Mattsdotter.  
Caisa Mattsdotter var gift första gången 6.10.1776 med Johan Mattsson Taivalmäki som dog den 16.5.1778 23 år gammal.

2004-09-11, 20:26
Svar #3

Laila Lindqvist

Hej på Er.
 
Tack så mycket för detta! Jag blir verkligen glad då jag ser att det finns människor som hjälper varandra!
 
Jag ska ta och kolla på SukuRaitti så får jag se om jag hittar något. Samppa det vore jättesnällt om du kollade när du får tid.
 
Tack igen
 
Laila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna