ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salander_  (läst 1395 gånger)

2004-01-11, 00:28
läst 1395 gånger

Annelie Salander

Hej!
Jag undrar om någon stött på namnet Salander i Finland. Namnet finns i Kalix och jag söker ursprunget.
MVH Annelie Salander

2004-01-11, 01:24
Svar #1

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Hej Annelie!
 
Lite här och där dyker bärare av släktnamnet Salander upp:
 
1) Maria Moliis, död 6 febr. 1743, gift 22 aug. 1727 med Johan Matsson Salander från Savilax i Lillkyro, sedan borgare i Vasa.
 
2) Daniel Röding, flyttade till Viborg 1779 /Uleåborgs rippikirja/. - Hustru Catharina Salander, född i Uleåborg  5.7.1736, och dog därstädes 6.4.1800.
 
3) Köpmannen i Uleåborg Johan Salander. Hustru Katarina Tun?us, f. 2.6.1711; föräldrar: Anundsjöns kyrkoherde i norra Ångermanland Jonas Erici Tun?us och 2. hustrun Barbara Wattrang.
 
4) 1689 upptogs Erik Brax' hustru Cirstin första gången i Muhos mantalslängd. Också av ett tingsprotokoll 11.2.1689 framgår det att herr Erik och Cirstin då var gifta. Anders Salander (i likhet med Erik Brax kapellan i Muhos) hade inför rätten klagat över att hans medbroder herr Eriks hustru Cirstin Christophersdotter beskyllt honom för kyrkiotjufnad. Hustru Cirstin bötfälldes.
 
5) Genealogiska Samfundet i Finland, Historieböcker, döpta, fader, under åren fram till år 1750:  
a) Korsholm - Mustasaari - 1729
Johan Salander.
b) Nousis - Nousiainen - 1712
Salander      
c) Nurmijärvi - 1750
Anders Salander
d) Teisko - 1724-1736
Soldaten Abraham Salander.
 
Allt i Genealogiska Samfundet i Finland: s hemsidor (http://www.genealogia.fi).
 
Med vänliga hälsningar
Harri Blomberg

2004-01-11, 12:39
Svar #2

Annelie Salander

Hej Harri!!
Tack för dessa namn. Jag har dock spårat Salander i Kalix fram till 1724, men inte kommit längre bak, har du sett namnet äldre tillbaka i Finland och tror du att dessa Salandrar i Kalix ursprungligen kommer från Finland??  
Mvh Annelie Salander

2004-01-11, 21:11
Svar #3

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Hej Annelie!
 
Anders Salander (se nummer 4) var ju bosatt i Muhos i februari månad 1689 och Muhos [mu?hcs] är ju en socken och kommun i Norra Österbotten (Uleåborgs län), Finland; 759 km2, 7 822 inv. (1998). (Av arbetsplatserna finns de flesta inom servicesektorn. I M. finns flera forsar, vissa används för kraftverk medan andra rinner fritt. M:s träkyrka från 1634 är en av landets äldsta träkyrkor. Källa NE.se). Därutöver verkar de ju tidigt ha funnits i Uleåborg, alltså nära Muhos och Kalix rent geografiskt.
 
Jag känner inte till någonting om Salander-släkten i övrigt, men visst är det mycket möjligt att någon släkt har ursprung i norra Österbotten, vet inte hur vanligt namnet var i nuvarande Sverige under tiden fram till år 1750?
 
Jag har ju Sara Wacklins bok om Uleåborg, kanske det står någonting där... ska titta. Återkommer om jag hittar någonting.
 
Mvh
HB-04

2004-01-12, 07:37
Svar #4

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Anders Salander var kaplan i Muhos under 1600-talets slut, kanske han hade någonting att göra med den prästsläkten Salander som ska ha funnits på västgötaslätten eller däromkring i början av 1700-talet eller så? Om vår Anders var kaplan i Muhos kan det finnas info om eventuella barn till kaplan Anders Salander, kanske han var far eller farfar till sockenskrivaren Erik Salander, född 1724? Måste gå till UB och gå igenom Åbo stifts herdaminne, hoppas kunna återkomma i ämnet i morgon...
 
Såg att det fanns en bok, skriven av en annan Erik Salander; Gensagor och upplysningar, öfver systematiska nödhjelps-tankarnes grundzatser, tryckt i Stockholm 1731.
 
... bläddrade bara igenom Sara Wacklin, hittade inget...

2004-01-19, 21:20
Svar #5

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
I Åbo stifts herdaminne finns följande att berätta om olika Salander-namnbärare:
 
Andreas/Anders Salander, kapellan i Muhos under Uleå moderförsamling åren 1610-1766, befullmäktigad 1672, död 1694. Gift med Magdalena Petri Hoffrenius, kyrkoherdedotter ifrån Ijå. Deras son Pehr blev sockneadjunkt i Ijå. Se nedan!
Källa: Åbo stifts herdaminne, del 2, sidan 138.
 
Sockneadjunkt i Ijå, nära Kemi... Petrus/Pehr Andrae Salander, kapellans son ifrån Muhos, troligtvis död omkring 1720, gift med Catharina Theudscovius, dotter till kapellan Jacob Theudscovius i Kalajoki.
Källa: Åbo stifts herdaminne, del 2, sidan 208.
 
Jacob Salander, borgare i Uleå under 1700-talets första hälft.
Källa: Åbo stifts herdaminne, del 2, sidan 138.
 
I Kumo pastorat i Satakunda, sockenadjunkten Johannes Salander, som efterträdde Simon Marci Polviander, och Salander dog 1691.
Källa: Åbo stifts herdaminne, del 1, sidan 208.
 
Det var allt jag kunde hitta om Salander i Åbo stifts herdaminne, del 1 och 2.

2004-01-19, 21:40
Svar #6

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Rättelse... sidhänvisning.
 
Andreas/Anders Salander, kapellan i Muhos under Uleå moderförsamling åren 1610-1766, befullmäktigad 1672, död 1694. Gift med Magdalena Petri Hoffrenius, kyrkoherdedotter ifrån Ijå. Deras son Pehr blev sockneadjunkt i Ijå. Se nedan!  
Källa: Åbo stifts herdaminne, del 2, sidan 201 (ej 138).

2004-01-23, 21:58
Svar #7

Annelie Salander

Hej Harri!
Tack för dessa uppgifter. Det är ju troligt att det kan röra sej om samma släkt. Jag ska undersöka saken vidare och nu har jag kanske ett spår att gå på! Tack en än gång.  
MVH Annelie Salander

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna