ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oksanen, Arvo Ryska Karelen_  (läst 383 gånger)

2001-11-07, 10:41
läst 383 gånger

Jenny Karlsson

Hej!
 
Jag söker efter min farmor och farfar som bodde i Ryska Karelen. Jag vet inte vilken stad men det ska vara på Finska sidan. Min far, Pekka (född 1942-04-07) och hans bror (Eino) kom till Sverige som krigsbarn på 40-talet. Min farmor och farfar hette Anna Regina och Arvo Oksanen. Övriga barn som Anna och Arvo fick var; Caarina, Ensio och förmodligen minst en till.
Jag har nu bestämt mig för att börja släktforska och är tacksam för hjälp!
 
Mvh Jenny Karlsson

2001-11-07, 20:27
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Jenny,
 
jag skulle föreslå, att du kontaktar Riksförbundet Finska Krigsbarn  //www.immi.se/krigsbarn/index.htm.
Där torde man veta, hur du i Sverige finner uppgiften om din fars och farföräldrars hemort.
 
De från Finland efter II världskriget avträdda områdenas kyrkoarkiv förvaras i St Michel landsarkiv. När du vet, från vilken ort din fars familj kom, kan du skicka en skriftlig förfrågan till arkivet.
 
Adressen är:
 
St Michels landsarkiv
PB 2
50101 Mikkeli
Finland
 
Mvh Kirsti Ervola

2001-11-07, 21:48
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Hej Jenny!
 
Du bör skriva till Riksarkivet, Enskilda byrån, och ställa denna fråga..(Så fullständiga personuppgifter som möjligt) -Där besvarar man regelbundet frågor som denna. Mot en kostnad (tid för framforskandet samt kopiekostand) får man svar och kopior på handlingar.
 
Arkivet heter Hjälpkommitt?n för Finlands barn - det var genom dem som de flesta barn kom till Sverige..
 
Har du möjlighet att själv besöka Riksarkivet så blir det endast kostnad för kopieringen..
 
Adressen dit:
 
Riksarkivet
Fyrverkarbacken 13-17
Box 12541
102 29  STOCKHOLM
 
Tel: 08/737 63 50
 
Mvh //Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna