ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyman, Henrik borgare i Åbo 1500-1600_  (läst 1909 gånger)

2000-05-16, 12:57
läst 1909 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Vem var HENRIK NYMAN, borgare i Åbo ? Hans dotter  
Anna Nyman född i början av 1600-talet i Åbo (?) gift med Carl Bildstein f.1605 i Stockholm, tullnär i Åbo på 1630-talet. CB var 1641-43 bergmästare över Österbotten, Viborgs och Nyslotts län, grundade Billnäs och Fagerviks bruk. Anna begravdes 1671-02-12 i Åbo domkyrka, Carl dog 1673-03-23 och begr. också i Åbo domkyrka. Barn: *Karl d.1791, *Konrad adlad von Bildsten 1686, *Hedvig gm Gotthard Rehausen (min länk) och *Anna gm Lorens Höjer (källa: finsk adelskalender; Bildsten).  
Kanske Henrik Nyman kan finnas i boken av Carpelan som omhandlar borgarsläkter i Åbo ? Jag hoppas att ngn kan hjälpa mig !
Mvh Pernilla

2001-01-15, 11:35
Svar #1

Utloggad Heikki Jokipii

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 18:28
    • Visa profil
    • jokiheik.tripod.com/id5.html
Henrik Nyman, borgare i Åbo, var - ingen. Så här  
skriver Georg Luther i sin artikel Släkten Elfvengrens ursprung, Genos 1975:46-53 , s. 47 (fotnot):
 
Katarina Billstens mor, d.v.s. brukspatronen Karl Billstens första hustru, som tidigare har varit okand, hette Elisabet Heij och var syster till Henrik Heij, adlad Haij, död 1700. Elgenstierna uppger orätta föräldrar för Henrik. Elisabet och han var barn till handlanden i Stockholm William Heij (d.v.s. Hay) från Skottland och Ingrid Nyman. Karl Billsten och hans första hustru var kusiner; bådas mödrar var döttrar till handlanden i Stockholm (inte Åbo!) Henrik Nyman. Se Curt Haij, Ett dråp på Stortorget år 1670 (St Eriks årsbok 1974, s. 144). För uppgiften om kusinskapets står jag i tacksamhetsskuld till författaren, civilingenjör Curt Haij.

2001-02-19, 16:35
Svar #2

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:59
    • Visa profil
Heikki, tack för ditt inlägg. Jag visste inte att Carl Bildstein/Billsten hade en dotter vid namn Katarina, eller att han var gift två gånger. Det här verkar öht jätterörigt. De uppgifter jag har om CB ang hustru Anna Nyman och svärfar Henrik Nyman, stammar som sagt från någon finsk adelskalender. Jag tror också att jag har sett samma uppgifter i andra böcker. Men källan kan ju vara den samma, och felaktig. Man kanske ska undersöka vilka evt. primärkällor som finns att tillgå från denna tid för Stockholm respektive Åbo.

2001-12-04, 18:50
Svar #3

Kimmo Parkki

Hej Pernilla och Heikki!
 
Jag tänkte delta i er diskussion om Nyman/Billsten, även om lite sent. Min koppling till släkterna är Maria Billsten, begr. 1676-06-23 i Åbo. Hon var vigd 1665 i Åbo med akademibokbindaren Zacharias Arvidi Lietzen, f. ca 1629 i Litslena i Sverige, död 16.4.1684 i Åbo. Jag antar att Maria är en dotter till Carl Billsten, men har inte fått det bekräftat någonstans. Har ni stött på Maria i era undersökningar?
Mvh Kimmo

2003-06-02, 16:03
Svar #4

Erik Holmlund

Denne Henrik Nyman, handlande i Sthlm, låter väldigt intressant. Vet man något mer hans övriga barn?
 
Jag letar efter föräldrarna till Mårten Nyman. 1672 tar han värvning som volontär vid livgardet. Han blir sedermera löjtnant och lantmajor vid Västerbottens regemente. Mårten Nyman, f.1635 på okänd ort d.1715 i Västerbotten. Jag har efterfrågat föräldrarna till Mårten i en annan diskussion på Anbytarforum (se länk nedan). Och jag har fått ett svar som påstår att en Henrik Nyman (kallad Neuman 1611) i Stockholm skulle vara fadern.
 
Är Denne Henrik Nyman måhända släkt med livländaren Eric Neuman som finns i Stockholm vid samma tid?
 
Se mer information i den diskussion jag länkar till här:
länk
 
mvh
Erik Holmlund, Skellefteå

2004-08-08, 18:01
Svar #5

gabriel donner

Cordt Bildstein & N. Creutziger
son:
Karl Conrad Bildsten & Anna Nyman, dotter till Henrik Nyman
son:
Karl Bildsten & 1) Elisabeth Heij  2) Anna Wulff
döttrar bl.a.
Catharina gm Arvid Carlstedt
Anna gm Hans Godhe

2004-10-04, 16:19
Svar #6

Karl Vilhelm Lindholm

Bildstein. Kort (Konrad) inv. vinskänk. knuten till hovet. Bildstein blev genom giftemål med Sekr. Stephan Creutzigers dotter Barbro ägare till Hjortberga i Vådinge i Södermanland som hans svärfar fått i förläning.
Barn:
Carl Bildstein d.ä. bruksförvaltare f. 04.12.1605 i Stockholm, d. 23.03.1673 på Fagervik i Finland. Begraven i släktgraven i Åbo domkyrka. Han var gift med Anna Nyman, handelsmansdotter från Stockholm d. 12.02.1671.
Barn i äktenskapet med Anna Nyman:
  1. Carl Bildstein d.y. som övertog järnbruket efter sin far, avl. 1691 och begr. i sin arvegrav under skomakarläktaren i Åbo domkyrka.
  2. Conrad blev adlad von Bildstein. Ägnade sig åt militärens yrke, dog som major 1701.
  3. Dottern Hedvig blev gift med kapt. Gotthard Rehausen.
  4. Dottern Anna äktade bruksförvaltaren Lorens Höijer.
Carl Bildstein d.y. som övertog bruket var två gånger gift. Först med Elisabet Heij (Hay) och sedan med Anna Wullf.
Carl Bildstein d.y.:s barn i första äktenskapet med Elisabet Heij:
   1. Carl, baroniserad friherre Bildstein, död som generalmajor 1726.
   2. Katarina, gift med räntmästaren Arvid Carlstedt.
   3. Anna först gift med kamreren Hans Godhe, änka. Omgift med kamreren Hans Floor.
8 barn i andra äktenskapet med Anna Wullf:
   1. Daniel.
   2. Konrad.
   3. Carl Magnus, alla tre militärer.
   4. Gustaf Adolf, bokhållare.
   5. Margareta Charlotta, gift med brukspatronen Robert W. Helleday.
   6. Elisabet Johanna, gift med regemensskriv. Lennart Nilsson.
   7. Sofia Helena, gift med tullinspektorn Magnus Streng.
   8. Anna Katarina, gift med Johan Ulrik Schlytern.
   Brukspatron Carl Bildstein d.y.:s första hustru hette (enligt Heikki Jokipii) Elisabet Heij och var syster till Henrik Heij, adlad Haij.
   Men vem var Maria Billsten som gifte sig med akademiebokb. Zacharias Arvidsson Lietz?n. Hon begr. 23.06.1676? Kan hon ha varit syster med Carl Bildstein d.ä. De dog med endast 3 års skillnad. Den ena 1673 den andra 1676.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna