ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kaaracka, Carl Gustaf * 1814 Tervola_  (läst 740 gånger)

1999-11-21, 23:27
läst 740 gånger

Anne Wikström

Är det någon som vet vem Carl Gustaf Kaarackas föräldrar var och exakt datum för när han föddes? Enligt uppgift är han född 1814 i Tervola fs. Han flyttade till Torneå från Tervola fs den 30/4 1838. Då var han dömd för lönskaläger och snatteri. Den 9/3 1840 gifter han sig med Maria Isaksdotter (från Hirvijärvi i Övertorneå fs, Sverige) i Alatornio fs.
Paret flyttade senare till Övertorneå och fick   6 barn: Johan Petter (född och döpt i Alatornio fs), Eva Katarina, Gustaf, Brita Maria, Karl Albert och Isak.

2000-01-25, 21:24
Svar #1

Ari Alm

Hej Anne! Vet ej om du fått svar på ditt fråga, men jag tror att Carl Gustaf Kaaracka är född i finsk Nedertorneå i Könölä by d. 12.11.1815. Han var s.k. oäkta barn till Brita Persd:r Karacka (29 år gammal). Brita Maria Karacka var född 1.3.1797 i Könölä by Nedertorneå. Föräldrarna Pehr Johansson Karacka och Ablona Andersdotter Håppare (30 år gammal). G. i Nedertorneå 6.4.1790 och lystnad d. 13.12.1789. Pehr sades vara från Kakama by och Ablona från Övre Raumo. Båda byar i Nedertorneå. Om du vill gå vidare checka finska kyrkoböcker online i www.genealogia.fi/hiski. Search roboten och arkiven förstår också svenska och engelska.

2000-01-30, 02:21
Svar #2

Anne Wikström

Hej Ari!
Jag har också hittat Carl Gustaf som var oäkta son till Brita Persd:r Karacka. Däremot vet jag inte om det är hon som är mor till min Carl Gustaf. Vad jag däremot kan se är att Brita Persd:r ej kan vara född 1797 eftersom hon var 29 år 1815 (f.1786).  
Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna