ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hamnius, Susanna Olofsdotter * 1675 Jakobstad_  (läst 778 gånger)

2003-10-27, 13:13
läst 778 gånger

Anne-Marie Dufva

Susanna Olofsdotter Hamnius ska vara född i Jakobstad 1675. Kan någon ge mig upplysningar om vilka som var hennes föräldrar? Eller tips om hur/var jag kan få reda på det?
 
Hon gifte sig med borgmästaren i Jakobstad, Bryniel (Brynolf?) Cygnell, 1667-1715, och de fick sex barn tillsammans. (Susanna är min mm mm ff mm m.)
 
Tacksam för all hjälp och alla tips!
 
M v h Anne-Marie

2003-10-27, 16:15
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Anne-Marie,
Gå in på den här sidan:
 
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
 
Jag sökte på Susanna Olofsdotter (förnamn) och Hamnius (efternamn)
Där finns föräldrarna.
 
Mvh Berit

2003-10-28, 15:52
Svar #2

Rune Forsgren

Anne-Marie,
Hamnius är Sursill-släkt så ER Alcenius: Genealogia Sursilliana ger en hel del uppgifter. Vad gäller Bryniel Cygnell, så har Leo Nyholm skrivit om honom, eller snarare hans barn, i flera nummer av Genos. Senast 68/1997, finns på nätet genom Genealogiska Förbundet i Finland/Genos/årgångsregister/1997.  
Bryniel Cygnell dog f ö i Lövånger 1715, begr 8 maj, 48 år.

2003-10-28, 17:11
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Anne-Marie,
i den nyare upplagan av storverket Genealogia Sursilliana*  finns Susannas föräldrar med i tab. nr. 8351:  
Olof Hamnius, g.m. Magdalena Josefsdotter Mathesius, häradshövding i Stor-Savolax domsaga 1680, d. 1689.  
Hans föräldrar: kyrkoherden i Jakobstad Elias Hamnius g.m. Margaretha Wallerian.
 
*Eero Kojonen: Sursillin Suku - Genealogia Sursilliana / Weilin & Göös 1971
 
Mvh KE

2003-10-29, 07:03
Svar #4

Anne-Marie Dufva

Tack snälla ni för hjälpen, jag hade kört fast lite där, men nu fick jag ju många nya uppgifter och källor att forska i!
 
M v h Anne-Marie!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna