ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustav Brandström f 1804-09-22  (läst 427 gånger)

2005-11-18, 06:33
läst 427 gånger

Ove Ytterberg (Ytt)

Jag vill få hjälp att återfinna Gustav Brandström f 1804-09-22. Han tycks ha levt ett ganska kringflyttande liv.
Jag har följt honom i hfl i Katrineberg och Hanebo och följande finns noterat;  
Enl Katrineberg hfl 1836-40: sägs flera år varit vid Kilafors Bruk, flyttar 1835 till Hanebo. Hanebo hfl (1835-41)anges som dräng vid Kilafors Bruk, 1841 noterad som flyttad till Enånger och prästen har noterat torde sakna betyg (?) Jag kan inte återfinna honom i Enånger och finns inte heller kvar i Hanebo. Jag har även kollat i Katrineberg, där han troligen blir far till ett barn 1835. Eftersom han i hfl anges komma från Svartnäs och där han har släktingar, har jag även sökt honom utan resultat. Han är son till smeden Anders Brandström f. 1776, d 1840.
Finns det någon som har honom registrerad eller på annat sätt känner till honom. Jag är mest intresserad av att få hans dödsdatum och plats så att jag kan söka en ev. bouppteckning efter honom. Jag tar tacksamt emot alla tips som kan leda till att kan hittar honom.
 
mvh Ove Y

2005-11-19, 00:30
Svar #1

Lennart Persson (Lelle)

Hej Ove.
I Nianfors, Gävleborg, vid Bruket återfinner du Gustaf Brandström som Bruksarbetare.  
I Hfl. AI:7,sidan 13, Bruket, står han tillsammans med hustru Brita Cajsa Olofsdotter, född 1815 och dottern Stina Cajsa född 1856. Sidan är lite otydlig men här står född 1805-09-22 i Svartnäs, så jag antar att det är samma person. Det verkar som Gustaf dör omk.1863, eftersom hustrun skrivs som änka och flyttar det året.
MVH / Lennart

2005-11-19, 08:09
Svar #2

Ove Ytterberg (Ytt)

Tack så hjärtlig för hjälpen Lennart!
 
mvh Ove Y

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna