ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grekinen / Riekkinen i Kaavi_  (läst 1101 gånger)

2002-12-18, 15:54
läst 1101 gånger

henrietta

Jag söker Grekinen/Riekkinens förfäder.  
Min familj kommer i från Kaavi och jag har spårat den tillbaka till 1600-talet. Enligt historien så härstammar Fam.Grekinen från två grekiska bröder som invandrade till Finland och det är dessa bröder jag önskar information om.  
Tacksam för all hjälp.

2002-12-18, 16:35
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Mikkonen och Paikkala i Suomalaiset sukunimet (Finska släktnamn) antar att namnet Grekinen/Riekkinen går tillbaka på förnamnets Gregorius/Grels folkliga form Riekki. En annan hypotes i samma verk är att Grek kunde betyda 'av grekisk-ortodox trosbekännelse'.

2002-12-18, 19:31
Svar #2

Henrietta Jensen

Tack Heikki!
Det ser ut som om jag fastnat i mitt letande. Har du bra ideer om hur jag kommer vidare. Jag kommer bara tillbaka till 1653 och sedan finns det inte fler uppgifter om Grekinen och dess ursprung!

2004-07-22, 20:58
Svar #3

Marjut Börjesson

Hej Henrietta!
Jag har Riekki i min släkt, de kommer från Suomussalmi. Är du intresserad av att jämföra får du gärna svara.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna