ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gransten, Walborg * 1757 Kiikka_  (läst 610 gånger)

1999-05-22, 21:33
läst 610 gånger

Britt Marie Wetterstrand

Walborg Gransten
Jag söker upplysningar om familj och eventuella ättlingar till Walborg Gransten, döpt 1 maj 1757 i Kiikka, Turku Pori, Finland.
Dotter till Mich Gransten och Brita Conradzdr.
(IGI Record). Batch number C453251.
Var ligger församlingen Kiikka och byn Raucko?
Tacksam för alla slags upplysningar om personer med namnet Gransten i Finland.
Vänliga hälsningar
Britt Marie Wetterstrand, Täby

1999-08-13, 00:48
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Britt Marie Wetterstrand!
 
Församlingen Kiika ligger längst västerut i det historiska landskapet Birkaland (tror det kallas Pirkala el liknande på finska - och gränsar i väster till Satakunta där staden Björneborg (fi. Pori) ligger. Administrativt hör Kiikka till Västra Finlands län.  
 
En passus här angående Birkaland:
Från Birkaland tros de första av de så kallade birkarlarna ha kommit ifrån. De upptog skatt för den svenska kronans räkning (men behöll en hel del också för sig själva) hos samerna i lappmarkerna under senmedeltid och under 1500-talet. Detta medförde bland annat att den svenska statsmakten under 1610-talet kom göra anspråk på den nuvarande norska ishavskusten, något som Sverige för övrigt senare fick ge avkall på.  
 
mvh Björn Sonesson

1999-08-14, 00:18
Svar #2

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Britt Marie Wetterstrand!
 
Har äktenskapet i Karkku församling 1722 av soldaten Kondrad Reehn och Anna Jöransdotter samt dödsfallet 1771 i Karkku inhyses Condrad Mattsson 74 år något att göra med Walborg Gransten? Karkku ligger ganska nära Kiikka, man hittar den i HisKi men utan födelser tyvärr. Kondrad är ett ovanligt namn hos finska bönder.
 
mvh Antti

1999-08-19, 21:55
Svar #3

Britt Marie Wetterstrand

Tidigare inlägg i Äldre inlägg del II 1999-05-22, 08-08, 08-13, 08-14.
Tack Björn Sonesson och Antti Alfthan för fina och mycket intressanta svar.
Jag visste inte, men hade en misstanke om, att det kunde finnas någon Gransten i Finland. Jag sökte på www.genealogia.fi/hiski?se och fick fram uppgifterna ovan men tyvärr ingen hfl eller in- ut-flyttning. Det ska bli mycket intressant att få reda på vem Mich Gransten var, hur hans familj såg ut. Om han kom från Sverige. Min äldste Gransten, han som bytte namn från Göransson till Gransten föddes i Edsberg (T) 1777, son till soldaten Göran Andersson Granhammar f 1753-04-04 från Ö Granhammars soldatboställe, död i Finland 1790.
Jag är naturligtvis ytterst tacksam för alla övriga uppgifter jag kan få om personer med namnet Gransten och tips om i vilka hfl, in- och utflyttningslängder jag kan leta.
Hälsningar från Britt Marie Wetterstrand, Täby
 
De tidigare inläggen är överförda till denna diskussion, förutom inlägget från 08.08 som ej hittats.
Moderator Finland 05.03.2011

1999-08-24, 22:58
Svar #4

Britt Marie Wetterstrand

Hej igen Antti Alfthan!
 
Soldat Konrad Reehn från Rienilä, Mouhijärvi i Karkku gifte sig 1722-12-23 med Anna Jöransdotter.
Han skulle kunna vara identisk med inhyses Conrad Mattsson (Reehn kanske var soldatnamn?) d 1771 i Karkku vid 74 års ålder (f ca 1697) och far till Brita Conradzdotter, hustru till drag. Mich Gransten och mor till Walborg Gransten f 1757-04 i Kiika, Turku, Pori.
Men varifrån kom Mich Gransten?
frågar Britt Marie Wetterstrand, Täby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna