ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färdig, Adam * 1756_  (läst 1001 gånger)

2000-09-03, 16:15
läst 1001 gånger

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Jag söker Adam Färdig.
Han skall enligt de uppgifter jag har var född 1756 troligen i Finland.
Första gången jag finner något om honom är i Gideå (Y) hfl AI:1 4/57. Där står han som finsk torpare, inget mer. Han gifte sig 1819 i Gottne (Y) med Lena Stina Olofsdotter och fick 3 barn. Han dog 1826 i maj. Han återfinns ej i några dödböcker. Troligen var han brunnsgrävare.
Är Färdig ett namn som någon i norra Finland känner till eller kan han återfinnas i någon utflyttningsbok i Finland? Jag har inte mycket att gå på, men vill ändå göra ett försök.

2000-09-03, 22:07
Svar #1

Göran Fredriksson

Hej Gösta!
 
Den 17 mars 1757 föddes Adam i byn Rihilax och Asikkala församling. Föräldrarna var soldaten Christ. Färdig och Walborg Carlsdotter. Asikkala ligger i södra Finland, så jag vet inte om det är ”din” Adam Färdig.
Uppgifterna har jag hämtat ifrån www.genealogia.fi och HisKi-kyrkböckerna.
Även jag har en anfader med namnet Adam Färdig som var krögare i Nykarleby sn. men han var född 1728.  
 
Mvh
Göran Fredriksson

2000-09-03, 23:15
Svar #2

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Tack Göran!
 
Mycket intressant jag kommer att kolla detta omgående. Du anar ej vad jag letat efter denna ana och skulle det nu vara riktigt vet jag inte hur jag skall tacka dej. Du kan se min min hemsida på Gustaf Molund. Där finns Adam Färdig som gift i Gottne. Klicka bara på mitt namn ovan så får du upp hemsidan.
Tack än en gång
mvh  
Gösta

2000-09-04, 18:08
Svar #3

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Hej Göran!
 
Nu har jag tittat i www.genealogia.fi som du föreslog och jag har hittat en Adam Färdig till, som jag tror mer på.
I Letala finns en Adam Färdig född 1766. De noteringar son jag sett i hfl i Gideå var så otydliga, så det kan mycket väl vara 1766 istället för 1756. Jag tänkte gå på den linjen.
Men, nu är frågan hur jag kommer vidare. Jag har tagiit upp en förteckning på dels mikrokort dels på svarta böcker för Letala. Det är ungefär som Aftonbladet eller Expressen för mig.
Vilket skall jag välja? Jag tänkte skicka efter födelseboken för år 1766 i just Letala. Har SVAR dessa eller måste jag gå via Finland.
De mikrokort som finns i Finland  motsvarar de dem som finns i Sverige. Finns hfl?
Tacksam om du kan förklara för mig hur jag skall gå till väga.
Mvh
Gösta

2000-09-04, 19:52
Svar #4

Göran Fredriksson

Hej Gösta!
 
Själv har jag bara forskat i Österbotten och då gick det bra att låna från Svar. Letala ligger i det egentliga Finland, så då måste du låna från Riksarkivet i Helsingfors. Om du tittar på första sidan i Rötter, så kan du få tips om hur du ska gå till väga.  
 
Mvh
Göran

2000-09-04, 21:20
Svar #5

Kirsti Ervola

Hej, en kort kommentar: den Adam Färdig, som var född i Asikkala 1757, har i HisKI en fotnot efter namnet: Nim.Jälk.Risti  -  vilket betyder, att det finns en kryss efter namnet i dopboken. Det torde betyda, att barnet har dött som liten.  
Färdig är ett typiskt soldatnamn, som har förekommit i olika delar av Finland, utan att familjerna behöver vara släkt med varandra.
Rullmikrofilmer kan fjärrlånas från Riksarkivet i Helsingfors. Mikrokort lånas inte, de kan köpas från Landsarkivet i StMichel. För mera info, titta i www.genealogia.fi - Släktforska i Finland.
M.v.h. Kirsti Ervola

2000-09-05, 10:17
Svar #6

Inger Sirkka

Hej!
Färdig finns som soldatnamn i Juoksengi by i Övertorneå församling. Juoksengi by låg på båda sidor om Torneälv, och hamnade alltså efter gränsdragningen 1809 både i Finland och Sverige.
Mikrokort från Övertorneå finns på Svar.

2000-11-17, 16:39
Svar #7

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
I Kirstilä gård i Lätala föddes Adam Färdig  
Jag söker Adam Färdig f 25.9 1766 i Lätala, Finland. Far soldat Färdig. Mor Margit Ericsdotter.
Är det någon som vet om sonen Adam kom till Sverige och i såfall när och var?
Har länge sökt honom och hittade hon på genealogia.fi. Jag kan tänka mig att det är samma Adam jag söker.

2003-04-10, 23:30
Svar #8

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Är det någon som känner till Adam Färdig född 1756 troligen i Finland. Jag har under en längre tid sökt hitta honom, men misslyckats.
Han fanns 1818-1819 i Jakobsskata i Gideå sn (Y) som finske torparen Adam Färdig (hfl AI:1 4/57). Han gifte sig 1819-10-10 i Själevads sn (Y) med Lena Stina Olofsdotter och var då bosatt i Gottne, Själevads sn (Y). I Själevads hfl AI:2B 1/17 står att han dog i maj 1826, men kan inte återfinnas i någon dödbok.
mvh
Gösta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna