ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekman, Mikael * 1763_  (läst 540 gånger)

2001-03-27, 00:32
läst 540 gånger

Christer Borg

Söker både person och hur man överhuvutaget söker i Finland. Har provat Disbyt, Finska varianten utan resultat. Mikael var född 1763 i Finland och tjänstgjorde som båtsman i Svartnö, Länna.

2001-06-19, 08:21
Svar #1

Utloggad Lena Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Mikael Ekman är min mormors mormors farfar. Jag har inte heller hittat honom i Finland. Helt nyligen fick jag ta del av hans soldatakt. Där står det att han var född den 23 dec 1763 i Finland men det visste du redan. Däremot står det att han var förut kallad Carlsson. Det visste jag inte. Och om hans far hette Carl är det i alla fall en ledtråd.
 
MVH Lena Lindqvist

2001-06-19, 10:17
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag skulle tro att Finland i detta fall inte avser det vi i dag menar med Finland, alltså republiken, utan landskapet Egentliga Finland som ligger i trakten kring Åbo. Och eftersom Mikael Ekman var båtsman kom han säkert från någon av kustsocknarna i detta landskap. Då han har ett relativt ovanligt namn och ni har en exakt födelsetid tycker jag det kan vara värt försöket att kolla födelseböckerna i samtliga kustsocknar i detta landskap åren kring 1763. En del av dem finns redan upplagda på Internet i HisKi (www.genealogia.fi) och kan på det viset lätt kollas.
 
Vid en hastig koll där hittade jag endast en person med namnet Mickel Karlsson, född i Egentliga Finland på 1760-talet. Han föddes den 9 sept 1763 i Lundo socken och var son till soldaten Karl Lejon och Maria Göransdotter i Loukinais. Det kan vara han. Men man ska tänka på att många församlingars kyrkböcker ännu inte är tillgängliga på nätet, och han kan lika gärna vara födda i någon av dem.

2002-03-08, 19:06
Svar #3

Utloggad Lena Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har inte funnit Mikael Ekman född i Finland än men lite forsknig på Krigsarkivet gör mig osäker på om hans far verkligen hette Carl. Rullorna där visar nämligen att han tog över båtmanskapet efter en Carl Ekman och det kan vara därifrån namnet Carlsson kommer. Och Carl Ekman behöver inte ha varit hans far. Man ärvde ju oftast soldatnamnet efter föregående innehavare oavsett om man var släkt eller inte.
 
MVH  
 
Lena Lindqvist

2003-11-23, 22:07
Svar #4

Gunvor Gustafson

Hej Lena!
Jag söker min farmors mormor som heter Anna Maria Ekman född 1797 gift 11/12 1831 i Vängel Ångermanland.
Jag undrar om hon möjligen kan vara en dotter till Mikael Ekman.
Anna Maria eller (Margareta Maja) var piga i Vängel Ramsele innan hon gifte sig med Carl Olofsson Enfaldig född 1799 Rotebåtsman antagen 1816. död 1842 4/11.
Jag har kört fast här och vet inte hur jag kan komma vidare.
Tänk om du har lösningen på detta skulla jag bli väldigt glad.
MVH Gunvor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna