ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Clemetsson, Clemet & Knorring, Sofia Juliana_  (läst 631 gånger)

2001-04-24, 16:40
läst 631 gånger

Utloggad Gudrun Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2010-04-18, 17:45
    • Visa profil
Jag söker uppg. om Sofia Juliana Knorring o. hennes man Clemet Clemetsson. De uppg. jag har om dessa två som knyter dem till Savolax är en ant. i LillSavolax dombok 1724 att Hustru Sofia Juliana Knorring tvättat och klätt hovslagarfruns lik och hennes man förfärdigat likkistan. Jag vet att de var flyktingar i Sverige i början av 1700-talet under stora ofreden men att de återv. till Finland. (Sonen blev kvar i Sverige och gifte sig här). Clemet Clemetsson antecknas  ha varit korpral och timmerman. Det är främst uppgifter om hans härstamning och deras liv i Finland efter återkomsten från Sverige jag söker. Sofia Julianas anor har varit lättare att hitta eftersom hon tillhör en fam. som är mera känd.

2002-10-18, 20:54
Svar #1

Utloggad Gudrun Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2010-04-18, 17:45
    • Visa profil
Savolax dombok 1724.
Vilka platser eller vilket område behandlas i Savolax dombok för 1724? Sträcker den sig över ett stort område eller ett någorlunda hanterbart? Jag söker en Hovslagarefru   som dog detta år och finns omnämnd i domboken (eller rättare sagt de som tvättade liket och snickrade kistan). Var var dessa 3 personer bosatta? De nämns i en hembygdsförenings tidn. här i Sverige endast i denna form. De som tvättade o. förfärdigade kistan var Clemet Clemetsson o. Sofia Juliana Knorring. (sl.föreningen Knorring vet inget om dem då Sofia Juliana genom sitt gifte ej längre tillhörde familjen).

2002-10-21, 21:05
Svar #2

Kirsti Ervola

Hej Gudrun!
 
Synd att Din källa inte gav närmare uppgifter om Lill Savolax dombok, så att Du har fått famla i onödan. Jag lade märke till att Du har ställt samma fråga redan för 1? år sedan under ”Efterlysningar”.  
 
I motsats till sitt namn omfattade Lill Savolax domsaga ett mycket vidsträckt område, nio stora socknar. Nuförtiden delas samma område mellan ca. 30 kommuner.
 
Genealogiska Samfundets i Finlad Årsbok XXXVIII / 1965 innehåller en artikel av Pontus Möller, ”Genealogiska Knorring-problem”. I artikeln redogör han för sin mångåriga brevväxling med riddarhusgenealogen i Finland, Tor Carpelan. Sofia Juliana Knorring omnämns i artikeln några gånger; i sitt brev  9.9.1948 (s. 63) nämner Carpelan uttryckligen Lill Savolax dombok 1724, Jäskis och Ruokolax ting.
 
År 1724 hölls det fyra ting i Jäskis (Jääski) och Ruokolax (Ruokolahti): vinterting 3.3., sommarting 19.5., extraordinarie ting 13.8. och höstting 14.10.1724. Domböcker finns på rullmikrofilm i Riksarkivet i Helsingfors. Filmnumren är ES 2011 och ES 2012. De kan fjärrlånas till svenska arkiv eller bibliotek; kolla  Register - Prislista - Offentligrättsliga pretationer i //www.narc.fi/sve/.  
 
Mvh Kirsti Ervola

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna