ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjur, Petter Jonsson * 1833 Risinge_  (läst 514 gånger)

2003-08-24, 12:39
läst 514 gånger

Birgitta Almqvist (Baq)

Tvillingarna Anders och Petter Jonsson Bjur föddes 25/4 1833 i Risinge (E). Den ene brodern, Grenadjären Anders, (min morfars far) dog 31/1 1880 vid Wedalen, Regna sn.
 
Anders bror Petter sägs ha deltagit i ett krig i Finland. Jag vet inte när men utgår jag från att eftersom han var född 1833 så torde det ha hänt runt mitten av 1800-talet då han var i 16-årsåldern.  
 
En släkting säger att han deltog i ett finsk-ryskt krig, men det enda jag läst om i någon uppslagsbok är kriget 1808-1809. Har inte lyckats följa Petter gm fsl för Regna eller Risinge.
 
En kamrat till Petter lär ha kommit till Ringarum medförande en uniformsknapp som bevis för att Petter hade stupat i kriget.  
 
Min fråga är: var kan jag söka denne Petter i Finland. Finns register över stupade i något krig i Finland runt mitten av 1800-talet? Och vilket krig kan det handla om?  
 
Birgitta

2003-08-24, 18:18
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Birgitta,
 
efter 1809 har det på 1800-talet inte förekommit något krig mellan Finland och Ryssland. Finland var ju ett ryskt storfurstendöme 1809 - 1917.  
 
Det enda kriget, som på något sätt drabbade Finland vid mitten av 1800-talet, var Krimkriget 1853 - 1856. Då stred Ryssland mot Turkiet, Storbritannien och Frankrike.  Sommaren 1854 och 1855 patrullerade den engelsk-franska flottan i Östersjön och brände virkesupplag och lagerhus i några finska hamnstäder vid Bottniska viken. I augusti 1854 intog de allierades flotta Bomarsund fästning på Åland och tillfångatog dess ryska besättning. Ett år senare bombarderare flottan Sveaborgs fästning utanför Helsingfors.  
 
Inga finska trupper deltog i Krimkriget, och Sverige var neutral. Om Petter Bjur som soldat tog del i händelserna vid Finlands kuster under Krimkriget, måste han ha anslutit sig till någondera av de krigande partena: Rysslands arm? eller Engelska / Franska flottan.
 
Senare på 1800-talet tog enheter av Finska Gardet del i det Rysk - Turkiska kriget i Balkan 1877-1878.  
 
Mvh KE

2003-08-24, 21:09
Svar #2

Kirsti Ervola

Hej igen Birgitta,
 
en korrigering till deltagandet av finska trupper i Krimkriget: försvaret i Finland bestod visst huvudsakligen av  ryska trupper (en division). Men det fanns också ett mindre antal värvade finska trupper: Finska gardet, en skarpskyttebataljon och ett sjöekipage. Man kan tänka sig, att Petter Bjur t.ex. tog värvning vid skarpskyttebataljonen för att  försvara Finland mot de allierades överfall.  
Det kanske lönar sig att läsa vad Finlands Krigsarkiv säger om forskningsmöjligheterna.
 
Mvh KE

2003-08-29, 10:48
Svar #3

Birgitta Almqvist (Baq)

Till Kirsti
tack för ditt tips och jag ska genast följa det.
En av många tankar är att denne Petter kan vara anfader till Bjur(ar) i Finland resp Norrbotten Det finns nog flera grenar av soldater som fick indeltnamnet Bäver/Bjur så det kan nog bli svårt att få reda på just 'min' Bjur, men vore det enkelt skulle det väl inte vara så spännande heller.
Birgitta

2004-07-31, 19:00
Svar #4

Bengt Södergård

Hej Birgitta
En soldat, signalist vid namn Petter Lindqvist stupade i början av augusti år 1855 under Engelsmännens beskjutning av Brändö holme i Vasa. Han fick benet avskjutet och avled senare under dagen av sina skador, han fick en hedersbegravning i Vasa. Hans ålder uppgavs till 18 år. Enligt de uppgifter jag hittat så var han den enda soldaten i Vasa som stupade under kriget.
Allt detta står i tidningen Ilmarinen 18/8-1855 sid 2 som du kan hitta på    http://digi.lib.helsinki.fi  
I någon av tidningarna jag hittade så benämns han som kornett.
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna