ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västerbotten  (läst 2691 gånger)

2002-03-14, 12:59
läst 2691 gånger

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Nog ligger väl Västerbotten fortfarande i Sverige.

2002-03-14, 15:46
Svar #1

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Västerbotten fortfarande i Sverige?
 
Både ja och nej kan man nog säga. Västerbotten före 1809 bestod av nuvarande Västerbotten, Norrbotten samt finska Tornedalen fram till Kaakamojoki (mellan Torneå och Kemi), vilket sistnämnda är en känd stiftsdelare sedan 1300-talet.
 
Detta har gjort att vi efter 1809 har följande ordning söderifrån mot norr och därefter söderut på finska sidan:  
Västerbotten, sedan Norrbotten, därefter Västerbotten på finska sidan (Länsiraja) följt av Österbotten.
 
Men Kjell, jag förstår din andemening: Frågan härovan om finska Tornedalen bör flyttas till Finland.
För övrigt ligger byn Portimojärvi i finska Övertorneå.

2002-03-14, 15:48
Svar #2

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
... fast det är ju precis där frågan är placerad... i Finland - Lappland - Västerbotten...
så nog har den hamnat rätt ändå.

2002-03-14, 15:50
Svar #3

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
... och så var det ju faktiskt 1810 som Norrbotten kom till (och inget annat)...

2002-03-14, 18:09
Svar #4

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Sture! Frågan ligger redan under Finland/Västerbotten. Och du menar alltså att det finns ett Västerbotten även i Finland. Det hade jag ingen aaaning om.Det var därför skrev mitt inlägg. I vilket län ligger i så fall finska Västerbotten?

2002-03-14, 20:43
Svar #5

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej du Kjell,
Ja, litet dåligt påläst på finsk länshistoria är jag nog, men nog bör det vara så att det finska Västerbotten räknas till Lappland... för inte kan det väl vara Österbotten?
Men det är väl bara att kolla in en kartbok.
Jo, så bör det vara, Finska Västerbotten hör till Finska Lappland.

2011-01-26, 13:41
Svar #6

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-01-20, 15:20
    • Visa profil
Sedan när hör Västerbotten till Finland?

2011-01-26, 15:21
Svar #7

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
1809 avträddes de nordöstra fliken av dåvarande Västerbotten (Länsipohja) till Finland.
Denna del kallas fortfarande Länsipohja på finska (Wikipedia).

2011-01-26, 19:06
Svar #8

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-01-20, 15:20
    • Visa profil
Det må så vara, men i dagens läge finns det inget landskap i Finland som heter Västerbotten. Ylitornio ligger i det finska landskapet Lappland. Historiska landskap i all ära, men det är väl ingen som föreslår att Jämtland är ett landskap i Danmark/Norge. Eller är det?

2011-01-26, 21:47
Svar #9

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det finns antagligen inget svar på frågan 'Sedan när hör Västerbotten till Finland?'. Västerbotten hörde till Storfurstendömet Finland, lydande under Ryssland, fom 1809. Mera intressant är när Västerbotten slutade vara ett landskap i det område vi nu kallar Finland, jag har ej hittat nån som helst dokumentation om detta. På senare kartor finns ej Västerbotten mer men nog på kartor strax efter 1809. Det finska namnet på Västerbotten (Länsipohja) existerar än i olika namn inom regionen, tex Länsi-pohjan sairaanhoitopiiri. ( Västerbottens sjukvårdsdistrikt )
Man kan ju säga att Västerbotten hörde till Finland från 1809 men sanningen är den att Västerbotten (den finländska delen) hörde till Ryssland från 1809. Avträdelsen skedde ej till Finland utan till Ryssland.
 
Det är ingen lätt och självklar sak vilken landskapsindelning man skall ha, en färskare, eller den som gällde då när det var aktuellt. Nuvarnade indelning har gjorts pga att majoriteten då ansåg denna indelning som den mest lämpade, med sina brister.
Jag håller på att förnya denna indelning så att man själv kan välja vilken tids landskap man önskar och därifrån gå vidare. Det är en ganska arbetsdryg process så det kommer att ta sin lilla tid, men jag hoppas att det skall löna sig att vänta på.
 
Finland har ej mer officiella landskap, förutom Landskapet Åland. Finland övergick till län, parallelt med inofficiella landskap, och fom 1.1.2010 togs även länen bort, så egentligen borde Finland finnas utan ett enda landskap och län om man vill köra efter dagens läge.
 
Titta gärna här, landskap 1809, och här, inofficiell lanskapsindelning idag.
 
All diskussion i ämnet mottages med tacksamhet.
 
bästa hälsningar  
Moderator Finland

2011-01-26, 21:54
Svar #10

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Om Ylitornio numera ligger i Lappland, har landskapsgränserna ändrats. Jag förstår bara inte hur detta kan hända - landskapsgränser är ju alltid historiska! Länsgränser är administrativa och kan ändras rätt enkelt. Hyltebruk ligger fortfarande i Småland, fast det numera tillhör Hallands län. Och Båstads kommun har delar i Skåne och i Halland.
Om en bit av Jämtland fortfarande hade tillhört Norge, hade den biten utgjort det norska landskapet Jämtland.

2011-01-26, 21:59
Svar #11

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
När jag gick i skolan för 50 år sedan, hade vi goda kartor över Finland med landskaps- och länsgränser utsatta. Västerbotten fanns med.

2011-01-28, 16:34
Svar #12

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-01-20, 15:20
    • Visa profil
Det finns naturligtvis ingen som helst rimlig anledning till att år 2011 referera till en landskapsindelning som upphörde att existera för mer än två hundra år sedan (1809). Särskilt om man betänker att landet ifråga (Finland) inte började existera förrän 1917.  
Att säga att Ylitornio eller Kolari ligger i Västerbotten är detsamma som att fortfarande betrakta dessa platser som en del av Sverige. Landskapsgränser är INTE alltid historiska. Inte ens gränser mellan länder är alltid historiska - det motsatta är det vanliga.  
Vad sägs om norska släktforskare skulle kalla Jämtland och Härjedalen för Øst-Trøndelag?
Jag gick också i skolan (i Sverige) för 50 år sedan och varken där eller någonsin senare har jag uppfattat att det skulle finnas ett Västerbotten i Finland (förrän nu i Anbytarforum).

2011-01-28, 22:35
Svar #13

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En liten korrigering är här på sin plats, namnet Västerbotten slutade ej att existera på den Finländska sidan år 1809 lika litet som i Sverige. Tyvärr har jag ej lyckats hitta information om när namnet Västerbotten slutade att användas i Finland för området strax öster om Torne älv. Det verkar som om denna namnfråga inte då känts som viktig. Är tacksam för information om datum när eventuellt beslut fattats.
 
bästa hälsningar
Moderator Finland

2011-01-29, 09:11
Svar #14

Utloggad Christina Nordback

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-18, 18:57
    • Visa profil
Jag gick också i skolan (i Sverige) för 50 år sedan och varken där eller någonsin senare har jag uppfattat att det skulle finnas ett Västerbotten i Finland (förrän nu i Anbytarforum).Skriver Lars Eriksson. Jag gick i skola i Finland för 50 år sedan och är helt av samma åsikt, har aldrig hört talas om Västerbotten i Finland, förrän här på anbytarforum.
Christina

2011-01-29, 12:24
Svar #15

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Kanske denna kontrovers har att göra med att landskapskänslan inte är riktigt densamma norrut som här i söder? Jag tänker då på sådant som att man betecknar sig som västerbottning fast man egentligen bor långt inne i Lappland - i Lappland fick ju egentligen ingen annan än samerna bo! På samma sätt har den helt ohistoriska landskapsbeteckningen Norrbotten tillkommit i sen tid, eftersom norrbottningarna inte ville knytas till Umeå på något sätt. Det förefaller handla rätt mycket om känslor, och befolkningen består ju till icke ringa del av dels kolonisatörer, dels sådana som påtvingats överhetens språk och kultur.
En ytterligare komplikation är att det i Finland i rätt sen tid funnits ett Lapplands län (med andra gränser än det historiska landskapet Lappland - länen i Finland tycks sällan ha haft så mycket med landskapen att göra som de väster om Bottenhavet). Jag tycker mig ha uppfattat, att man i första hand har en språkidentitet (finsk- eller svensk- eller samisktalande (och så får jag väl inte glömma tornedalsfinskan, som numera inte får kallas så), medan identifikationen med ett visst geografiskt område är svagare och då snarare handlar om kommunen än landskapet eller länet (även om namnet Österbotten förekommer i någon tidningstitel).

2011-01-29, 12:36
Svar #16

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Jag måste dessutom protestera mot påståendet att Finland inte började existera förrän 1917. Storfurstendömet Finland inrättades mera än 100 år tidigare, hade egna lagar och eget styrelseskick, tillfördes stora områden i sydost, som tillhört Ryssland sedan 1740-talet och innefattade en allt annat än obetydlig, rysktalande befolkning och dessutom vissa, glest bebodda randområden längs östgränsen. Statsrättligt sett befann sig Finland i ungefär samma relation till Ryssland som Norge gjorde till Sverige vid ungefär samma tid. Skillnaden var huvudsakligen, att norrmännen fastställt egna grundlagar, medan finländarna hade fått ärva sina.

2011-01-29, 14:16
Svar #17

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg som gäller Västerbotten / Ångermanland i Sverige är flyttat  
 
med vänliga hälsningar
Moderator Finland

2011-01-29, 14:42
Svar #18

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Heter inte museet i Torneå officiellt - d v s i den svenska varianten - Västerbottens landskapsmuseum? Jag är uppvuxen inte så långt från finska gränsen och för mig har alltid det här landskapsbegreppet varit levande.

2011-01-29, 17:45
Svar #19

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lyckades hitta följande dokument
 

 
här www.haparanda.se/download/18.../Märkesåret+09.pdf
Observera att detta är en pdf fil!
 
med vänliga hälsningar
Moderator Finland

2011-01-29, 18:00
Svar #20

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-01-20, 15:20
    • Visa profil
1. När började Republiken Finland att existera som självständig stat?
Om den saken tycker jag det säger en del att finländarna firar sin nationaldag den 6 december, till åminnelse av självständighetsförklaringen detta datum, 1917. Såvitt jag vet firar man inte 29 mars (1809) då landet blev utnämnt till ryskt storfurstendöme.
 
2. Om en handfull kommuner i dagens finska Lappland ska kallas Västerbotten, då kanske vi borde sluta  prata om Norrbotten i Sverige och kalla det också för Västerbotten. För det var ju Västerbotten historiskt.
 
3. Eller ska vi börja kalla hela Finland för Sverige, eftersom det var svenskt fram till 1809?
 
4. I april 2010 hade Moderator Finland ett inlägg i Anbytarforum som argumenterade för användande av 1998 års indelning i 20 landskap. Vad blev det av det? (Jag vet inte om det är samma person som är moderator nu som då).

2011-01-29, 18:42
Svar #21

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lars Eriksson ställde denna fråga:
 
4. I april 2010 hade Moderator Finland ett inlägg i Anbytarforum som argumenterade för användande av 1998 års indelning i 20 landskap. Vad blev det av det? (Jag vet inte om det är samma person som är moderator nu som då).
 
Svaret på denna fråga kan hittas bla genom att läsa igenom tidigare inlägg.
 
De andra tre frågorna börjar litet 'darra på ribban', frågeställaren har kanske missförstått vad det hela går ut på. Användandet av tex Västerbotten här innebär inte att namnet skulle vara ibruk idag, vilket ej heller påståtts. Namnet har dock existerat och hänvisat till en del av Finland. Namnet finns för att släktforskare som stöter på namnet Västerbotten och en finsk ort där skall ha möjlighet att hitta och kunna lokalisera denna ort. Det har ingenting att göra med dagens läge.
 
Frågorna 1-3 är inte ställda i uppbyggande mening och hämtar inte heller nåt nytt till denna sak.
 
Västerbotten existerar ej idag som landskap i Finland men eftersom släktforskare är betjänta av att kunna hitta orter i Finland även genom Landskapet Västerbotten så anser jag att det är god service för dessa släktforskare. Det beklagliga faktumet är att Finland idag endast har 1 enda Landskap (Åland) och inget län.
 
med vänliga hälsningar
Moderator Finland

2011-01-29, 18:46
Svar #22

Utloggad Birgitta Hansi

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: 2016-03-02, 11:29
    • Visa profil
    • distans.org
Uppriktigt sagt grabbar, vad är det ni tuppfäktas om, vi släktforskar bakåt i tiden inte framåt, så jag vill faktiskt veta hur det var då inte på 1900 talet
mvh
Birgitta Hansi

2011-01-29, 19:26
Svar #23

Utloggad Lars Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2012-01-20, 15:20
    • Visa profil
Det är inte jag som missförstår här. Jag vet att det bara är i Anbytarforum som man idag pratar om Västerbotten i Finland och det är just det jag tycker är omotiverat och inkonsekvent om man jämför med andra indelningar. Men det här är inte värt att bråka mer om. Ni får gärna gå ännu längre bakåt i tiden och dela in Finland i tre landskap: Egentliga Finland, Tavastland och Karelen.
Hej då!

2011-01-30, 04:09
Svar #24

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Tack Moderator för den fina bilden! Jag ser att minnestavlan sattes upp i samband med det s k märkesåret. Det var f ö vad jag fick lära mig i min skola om freden i Fredrikshamn, nämligen att Sverige fick avträda Finland, Åland och en liten del av Västerbotten. Därefter har jag gått i livets hårda skola och jag tror att det här begreppet Västerbotten fungerat som ett instrument för boende i finska Nedertorneå, finska Övertorneå och Kolari för att s a s anknyta till svenska Tornedalen. Betr museinamnet i Torneå är jag ganska säker på benämningen Västerbottens landskapsmuseum - åtminstone hette det så för 10 år sedan - och museet fungerar ju som både stadsmuseum och museum för regionen. Det är väl värt ett besök, samtidigt som man besöker det fantastiska konstmuseet.
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-01-30 13:05)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna