ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska soldater på Åland  (läst 796 gånger)

2000-08-21, 22:11
läst 796 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej! Mina morfar Karl Albert ELIS HEDLUND, f 1897.  
Tjänstgjorde som hästskötare i svenska armén under  
Första Världskriget med sin tjänstgöring på  
(Ekerö?) Åland.  
 
1. Hur hittar jag lättast arkivmaterial om  
svenskarna på Åland?  
 
2. Vad kan jag tänkas få fram?
 
3. Vad finns forskat och skrivet om detta?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-08-21, 22:43
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det låter ju lite egendomligt att en person inom den svenska armén var förlagd till ryskt territorium, särskilt som Sverige var neutralt under första världskriget och Ryssland allra minst var neutralt såsom ett av de krigförande länderna. Din morfar kan därför inte ha tjänstgjort på Åland under kriget.
 
Däremot var svenska trupper inblandade i en del händelser på Åland i krigets slutskede och efter kriget. Vårvintern 1918 sände Sverige krigsfartyg till Åland under förevändning att skydda civilbefolkningen från påstådd rysk terror. Där fanns dock knappast särskilt mycket att göra för en hästskötare.
 
Efter kriget (1919) deltog svenska trupper i demoleringen av alla befästningar som den ryska militären uppfört på Åland under kriget, detta för att kunna återupprätta Ålands demilitarisering. Där anar jag att det kan ha funnits mer att göra för en hästskötare.
 
Jag förmodar att det mest utförliga arkivmaterialet om denna insats bör finnas i Krigsarkivet i Stockholm. En person som är synnerligen väl insatt i militärt arkivmaterial från denna tid är Kenneth Gustavsson, för närvarande byråchef vid museibyrån i Mariehamn (tel. Åland 25000). Han har, förutom att han är arkeolog, också bedrivit ingående forskningar i såväl svenskt som finländskt och ryskt arkivmaterial vad gäller Ålands militära historia.
 
Det finns en del skrivet om detta. Du kan leta upp boken »Ålands hav och öar - brygga eller barriär? Svensk-finsk försvarsfråga 1915-1945» av Bertil Stjernfelt (1991). Med den som utgångspunkt kan du sedan ganska väl orientera dig om forskningsläget.

2000-08-22, 22:15
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK för ditt svar Håkan!
Det är 25-30 år sedan morfar berättade om detta,  
det mesta är höljt i dunkel. Men åren 1918-1919  
skulle kunna stämma. Jag minns nämligen tydligt  
hur han berättade om ryssar som kom gående över  
isen.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna