ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kloster på Åland?  (läst 863 gånger)

2002-07-26, 18:17
läst 863 gånger

Ingrid Wikberg

Någon gång, någonstans har jag läst om att det ska ha funnits kloster på Åland.  
Men när, var, hur?  
Finns det forskat och skrivet om detta ?
Mycket tacksam för svar och tips om läsning.

2002-07-26, 20:13
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I slutet av medeltiden fanns ett franciskanerkloster på Hamnö i Kökar i den åländska skärgården. Det har under senare år gjorts omfattande utgrävningar på Hamnö under ledning av arkeolog Kenneth Gustavsson, och det har även skrivits en del om detta kloster.
 
Det finns också en del att läsa på Internet, klicka här.

2002-07-27, 09:18
Svar #2

Ingrid Wikberg

Å tack Håkan! DET var verkligen en fin sida och med möjligheten att läsa även om Ålands historia och dess sevärdheter genom länken: http://www.arkeologi.aland.fi/sevart/index.htm
 
Fantastiskt! Nu ska jag fortsätta läsningan  och jag kan rekomendera sidan till dem som älskar historia.

2002-07-27, 23:41
Svar #3

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Det finns en bra bok i flera delar om Ålands historia.
Den heter Det åländska folkets historia.
Utgiven av Ålands Kulturstiftelse, Mariehamn 1980.

2002-07-28, 07:49
Svar #4

Ingrid Wikberg

Arne, tack för tipset! Jag hoppas att den finns lättillgänglig på biblioteket.Man blir ju bara mer och mer nyfiken efter besök på sidorna som Håkan gav information om. Tänk så mycket roligt det finns att studera och lära!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna