ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rymling från kriget!  (läst 778 gånger)

2001-03-01, 15:10
läst 778 gånger

Åsa Jarl

Hej!
 
Jag har i min släkt (mormors svåger) en man som flydde från Åland där han var född till Sverige för att slippa bli inkallad i kriget runt 1940-1945, han kom till Linköping där han 1950 gifte sig med en syster till min mormor, mannen hette:
 
Klas Albert Reiner Ahlqvist
* 1921-06-29, någonstans på Åland
+ 1996-10-31, i Linköping.
 
Jag undrar nu om någon vet hur jag kan få veta vilka var på Åland han var född, vilka hans föräldrar var och eventuella syskon?
Min mormors syster som Reiner var gift med har jag ingen kontakt med och kan således inte snoka vidare där.
 
Tacksam för tips
 
MVH Åsa Jarl

2001-03-02, 18:36
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Åsa, Åland har varit demilitariserad sedan år 1856, och detta bekräftades genom en internationell konvention år 1921. Demilitariseringen innebär bl.a. att ålänningar (de som har hembygdsrätt och flyttar till Åland före 12 års ålder) är befriade från värnplikt.
Som infödd ålänning behövde Klas Ahlqvist alltså inte rymma för att slippa bli inkallad i kriget. Han hade väl något annat motiv till sin flyttning.
 
M.v.h. KE

2001-03-03, 21:11
Svar #2

Åsa Jarl

Hej Kirsti!
 
Tack för svaret, jag hade ingen aning om detta.
Att Reiner skulle ha rymt från Åland för att slippa vara med i kriget är något som både jag, min mamma och min mormor har hört men det är säkert så att han haft andra motiv för att rymma.
Vore ändå tacksam om någon vet mer hur jag kan hitta hans föräldrar och syskon.
 
MVH Åsa Jarl

2003-04-05, 12:08
Svar #3

Helena Dahlblom

Hej, ifall du inte fått svar på din fråga kan jag berätta att Klas Albert Rainer Ahlqvist var f. i Sund, Kulla 2. Son till arbetaren Gustaf Alarik Ahlqvist fl 1875 i Halikko och Fanny Alina Antoinette Lindeman f. 1881 i Sund
Mvh
Helena Dahlblom

2018-03-12, 19:16
Svar #4

Utloggad Dan Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 20:39
    • Visa profil
Hej Åsa!
Vill du ännu veta mer om "Klas Albert Rainer Ahlqvist" ? Jag råkar ha kopplingar till honom via hans morfar August Wilhelm Lindeman, som var min morfars farbror. Kontakta gärna mig om du vill dela med dig om Rainer Ahlqvists efterlevande. Jag kan bidra med data på några generationer bakåt från hans morfars sida.
mvh
Dan Jansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna