ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsman, Boetius, notarie vid Åbo kämnerrätt på 1600-talet  (läst 340 gånger)

2002-01-10, 21:24
läst 340 gånger

Utloggad Kaarlo Kalliala

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-04-14, 21:16
    • Visa profil
Forsmannus, Boetius Joh:is Aland. studerade vid Åbo Akademi 1662-63 och hörde till Borealiska nationen.  Enligt Lagus' matrikel var han senare rådman i Åbo, men Raimo Ranta berättar (Åbo stads historia 1600-1721, 558-59) att notarien Boetius Forsman inte togs till rådet i år 1692, eftersom han var gammal och sjuklig.  Han dog ca 1697 i Åbo.
 
Boetius var gift och hade åtminstone en dotter Maria, som 1707 var gift med kyrkoherden i Halikko Anders Jacobsson Aeimelaeus (1677-1735) och dog 24.6.1717. Källan - Kallio, Halikon historia, 143 - säger, att Bo?tius Forsman var Åbo läns mantalkommissarie.
 
Vet man mera om Boetius' bakgrund, maka, barn och
karriär?
 
mvh
Kaarlo Kalliala

2002-01-11, 10:52
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Boetius Forsman är för mig okänd. Inte heller känner jag till någon person vid namn Forsman på Åland under 1600-talet, bortsett från en ogift kaplan i Lumparland vid namn Sven Forsman, född 1664, död 1692, som var hemma från Värmland. Namnet Boetius bärs av en person men han är desto mer känd, nämligen landsprosten och kyrkoherden i Saltvik Boetius Murenius, död 1667, som nitiskt visiterade Ålands socknar under flera decennier i mitten på 1600-talet och vars färgstarka protokoll finns utgivna i tryck. Jag har inte närmare kännedom om hans ättlingar mer än att han hade en son Boetius som ska ha varit kaplan i Saltvik 1670-97 och två döttrar Katarina och Elisabet, den förra gift Liljevan och den senare Prytz. Huruvida det kan ha funnits fler döttrar vet jag inte, men en möjlighet är ju att Boetius Forsman var dotterson till Murenius. Jag kan inte påminna mig att jag stött på namnet Boetius svenska motsvarighet Bo på Åland under 1500- eller 1600-talet. Boetius Murenius var inte ålänning utan enligt uppgift född i Västerås i Sverige.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna