ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flodin, Petter, född 1726-05-01 i Vårdö sn  (läst 281 gånger)

2002-04-11, 23:45
läst 281 gånger

Lars Lundberg

Hej!
Staffan Bengtsson svarade Mats Nordenback 2001-07-10, under frågor inom Umeå stad, som berör två personer jag sökt en länge tid.
 
Johan Petter (Lars) Flodin f 1755.  
Jag hittar honom första gången i Umeå Stad, då han gifter sig den 24 dec 1780 med Eva Johanna Wästergren f. 1756.  
Han kallas Johan eller Lars i födelseböckerna för sina barn. Han är vaktmästare 1782 och kronolänsman 1790. I domboken 1783 omnämns han som vaktmästaren Lars Flodin vid regalibränneriet i Umeå.  
 
Staffan Bengtsson skickade ett långskott, en uppgift som han hade från Klerckers handskriftssamling. Där nämns en kammarvaktmästare Johan Flodin som dör 1771 12/7 i Stockholm och det finns en bouppteckning upprättad 31/8 samma år. Han var g 1:o m Greta Schultz och 2:o m Catharina Lindbom. I första giftet hade han sonen Johan Petter Flodin, på det 15:e året, men som hade rest till ?? med kofferdikapten Åberg.  
Är det någon som känner till några uppgifter om dessa personer?
 
PS. Med tanke på namnskicket har jag i släktutredningen den Åländska släkten Flodin funnit att Andreas Petri Flodinus har en son Petter Flodin, född 1726-05-01 i Vårdö sn på Åland, som inte är utredd.
Är det någon som känner till några uppgifter om honom?
 
Lars L

2002-08-21, 16:17
Svar #1

Göran Pettersson (Gepe)

Enligt Håkan Skogsjös Familjer & gårdar i Vårdö var Petter Flodin klensmed i Stockholm.
 
Göran P

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna