ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anfäder till Gustaf Otto* Gustafsson, Sund ca 1850?  (läst 417 gånger)

2001-09-24, 21:57
läst 417 gånger

Kristina Lander

Hej!
Jag heter Kristina Lander, f d Nordström. Jag har fått mycket hjälp ang min pappas anfäder. Nu söker jag uppgifter ang anfäder på min mammas sida - Engla Georgina Johansson, Sund (1927-05-14). Min mormor hette Zaida* Elin Irene Gustafsson,Sund (1907-09-10, död 1993-05-31), min morfar Georg* Uno Johansson, Sund (1905-09-21, död 1994-04-22). Zaidas föräldrar hette Johan Emanuel Gustafsson, Sund och Ida Sofia Nyberg, samt Johan Es föräldrar Gustaf Otto* Gustafsson och Johanna* Katarina Rydberg från Tranvik. Hennes föräldrar Alexej Färdinand Rydberg och Aina Liljendal.
Har någon fler uppgifter vore jag mycket tacksam att få ta del av dessa.
Mvh
Kristina Lander

2001-09-24, 22:32
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag förmodar att Johanna Katarina Rydberg är identisk med den Johanna Katarina Rydberg som föddes den 5 sept 1852 i Tranvik, som dotter till drängen och färjkarlen Anders Rydberg, född 13 nov 1821 i Tranvik, och hans hustru Greta Kajsa Johansdotter, född 18 febr 1817 i Kaskö (i Finland), och som gifte sig med Gustav Otto Karlsson (inte Gustavsson), bonde i Lövvik, Sund sn, och född 29 nov 1836 i Lövvik. Som synes stämmer inte namnen alls på Johanna Katarinas föräldrar. Det finns dock en arrendator på Berg, Sund sn, vid namn Alexej Ferdinand Blomberg, född 20 juni 1862 i Sund sn, som var gift med Aina Alexandra Liljendahl, född 2 juni 1862 i Kulla, Sund sn. Namnen är som du märker påfallande lika de du nämner, men i övrigt ser jag ingen koppling mellan dem och Johanna Katarina (det stämmer ju inte heller alls tidsmässigt). Anders Rydberg var son till sockenskräddaren Johan Rydberg i Tranvik, född 1793, död 1867, som i sin tur var son till Anders Rydberg, född 1755 i Stockholm, som du kan finna uppgifter om i någon annan diskussion i Anbytarforum (sök dig fram med sökfunktionen). De uppgifter jag lämnat här är alla hämtade ur Sunds kyrkböcker, framför allt husförhörslängderna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna