ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-01  (läst 4593 gånger)

2005-02-28, 20:48
läst 4593 gånger

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Lucas Jacobsson-Sprindt, kapten vid Savolax o Nyslotts inf.reg.  
Finns någon som vet mera om denna släkt ?

2005-03-01, 03:24
Svar #1

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Anita!  Tack för ditt inlägg.
Det jag såg på din hemsida skulle ju kunna tyda på min fundering att nybyggaren i Omsjö 1590 Anders Andersson,som kom med broder Pål,är detsamma som bröderna Anders och Pål,med Henrik och Måns fr Savolax 1573.
Pål Finne som utvandrade 1573,till Ytterlännes 1585 var sedan bosatt 1595 Gudmundrå,1596 Viksjö.
 
Har sett en uppg om Hindrick,anfader till Graningefinnarna,som Hindrik Finne 1525 Savolaks,Viksjö finnmark.Detta borde uttydas som född o 1525 Savolaks,bosatt Viksjö finnmark.
Denne Henrik är dock mindre trolig som brorsa,i o m att han borde då vara född omkr 1550,som sin son Hindrick Hindersson i Graninge.Men kanske är det så att fader Hindrik Finne är inte bara fader till Hindrick utan också Anders i Omsjö och Pål Finne??!
Förutom härkomst och överensstämmande namn,är ju de ungefärliga födelseåren omkr 1550-55 funktionella,även de år nybyggena startar passar in.Anders och Pål 1590,Hindrick 1590 i Böle,Graninge och Pål (m fadern?)till Viksjö 1596.
Nu gav jag plats för mina funderingar,hoppas det var ok?
Vänligen
Frank  
 
Förutom

2005-03-01, 04:06
Svar #2

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej igen!
Skrev lite för snabbt.
Menade givetvis att bröderna som utvandrade ev var Anders och Pål i Omsjö ELLER alternativt söner till Hindrik Finne ev Viksjö....
Förlåt.
Vänligen  Frank

2005-03-01, 20:11
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Frank! Jag vill komma med ett litet svar trots att jag inte hunnit gå igenom dina frågor ännu. Det var ganska länge sedan jag höll på med dessa finnar, så det är mycket som har fallit i glömska.  
 
Men jag undrar...har Du läst Finnkolonisationen inom Ångermanland, södra Lappmarken och Jämtland av Richard Gothe från 1948? Boken finns att låna på bibliotek (möjligen som fjärrlån). Boken behandlar de savolaxska finnar som koloniserade mellanseverige. Gothe har också skrivit om den äldre finska bosättningen som finns dokumenterade i de olika socknarna bl.a. Graninge och Ådalsliden (Omsjö). Boken är mycket läsvärd och intressant, och kan kanske vara till lite hjälp i din forskning.
 
Mvh Anita

2005-03-01, 20:27
Svar #4

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Tack för tipset,Anita!
Emotser även om  du får får fram något.
Mvh  Frank

2005-04-26, 12:20
Svar #5

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Hej Frank!
 
Trevligt att du hade läst mina rader om familjen Tarvainen i FINNSAM:s bok Det skogsfinska kulturarvet.  
 
Det är en spännande teori du har med släktskapet Muhluniemi-Kölsjön-Omsjö. Vet du möjligen om det finns något finskt ortnamn i Omsjö-området med Tarvainen/Muhluniemi-koppling?
 
Samtidigt som Per Andersson får ett torpebrev för Kölsjön i maj 1600, får bl.a Anders Andersson också ett torpebrev för Tuna i Medelpad. Han tycks emellertid inte bosätta sig där. Man kan förstås inte dra en direkt parallell till Omsjö, men det kan ju vara bra att ha i åtanke. Det kan ju vara tänkbart att Per och Anders är bröder, men det är svårt när det handlar om så vanliga namn.
 
Vidare vill jag korrigera några uppgifter om familjen på Kölsjön.
 
Det finns inga belägg för att Per Andersson och hans familj först bosatte sig i Stöde. Traditionen berättar om att de 1598 kom till Baståsen eller Rigmäki (vilket är fullt möjligt). Första källbelägget är emellertid torpebrevet 1600.
 
Det finns, mig veterligt, inga belägg för att Per hade en syster som hette Helena. På Stormörtsjön (Torp, Medelpad) fanns en ingift hustru Margareta som var dotter till Per Persson och Helena Andersdotter. Dock finns inga uppgifter om släktnamnet Porkka, heller inte om ursprung. Tyvärr florerar många skrönor kring denna påstådda Porkka-familj och deras ursprung i Siikajoki. Jag har ännu inte sett några belägg för detta. Porkka finns belagt av Gottlund i byn Finnsjön (Torp, Medelpad) och ev på Stormörtsjön, men kopplingarna till denna familj har jag inte funnit. Per och Helena håller jag på att spåra. Sannolikt var de bosatta i norra Hälsingland.
 
Hälsningar Maud Wedin

2005-04-26, 12:31
Svar #6

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Hej Maria
 
Jag är intresserad av din förfader Vatias Pekka Leinonen. Jag håller på att efterforska om skogsfinnar med släktnamnet Laininen. Skulle det kunna vara samma namn?
 
Samtidigt som Per Andersson Tarvainen med familj flyttade från Muhluniemi till Kölsjön i Hassela kring sekelskiftet 15-1600 bosatte sig Pål Andersson med familj på Stormörtsjön i Torp, Medelpad. Socknarna Torp och Hassela gränsar till varandra och familjerna är förenade med släktband via äktenskap. Enl Gottlund ska Pål Anderssons familj ha haft släktnamnet Laininen (eller Luuainen). Sannolikt fanns flera jägare och skyttar i släkten och sannolikt var de välbärgade eller hade hög status.  
 
Hälsningar Maud Wedin

2005-04-26, 12:33
Svar #7

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Ursäkta Frank,  
jag glömde skicka med min e-postadress
maud.wedin@telia.com
 
Hälsningar
Maud

2005-04-26, 19:57
Svar #8

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Maud!
Kul att det blev lite liv i sidan igen!
Lite ang Tarvainen.
I Gransjön,Medelpad fanns en Pål Andersson,troligt släktnamn Tarvainen.En viss Pål Tarffuen ant för Gransjön i 1666 års tiondelängd och enl Fryksdals härads dombok gift redan 1661 med Marina Eskilsdotter(som tillika var gift med Pål A.)
Finnhemmanet,Gransjön,Medelpad;
Per Eriksson,restlängd 1661.
Pelle/Per Tarwen i tiondelängd 1666-67.Enl Grueboka Finnskogen av Tröseid lär han varit bosatt i Askosberget i Norge ngr år under 1670-t,flyttar tillbaka till Sverige senast 1684.
1672 års tiondelängd ant Erik Persson första gången på hemmanet,denne är troligen Pers son.En Erik förekommer sedan i tiondelängd under en följd av år och i mtl förekommer Erik Persson fram till 1686.
Olika personer med släktnamnet Tarvainen dyker upp i Gransjön från 1699,bl a Olof och Erik,båda med släktnamnet Tarfn.
 
Ven kan Pål Andersson,född omkr 1620,vara son till?
Vänliga hälsningar
Frank

2005-04-26, 23:05
Svar #9

Maria Elisabeth Larsdotter

Hej Maud!
 
Laininen är ganska likt Leinonen, men jag undrar om inte namnet Launoin, Launain, Launiain är mer likt. Förekommer i Pieksämäki, Kangasnimei, Heinävesi mm på 16-1700 talet.
 
Maud, har du kollat här?
 
http://gamma.nic.fi/~tarlaa1/digitar/eramaat/eramaat.html  
Titta på Rautalammin erämaat 1560-1579!  
 
I Laukaa Historia böckerna nämns inte någon ort eller efternamn som skulle kunna passa in, inte heller finns Launoin mm. Det förekommer Leinoin, Lehmoin, Laitin, och Laitiain
 
Leinonen släkt finns bl.a. i Kwsiuesi dvs Kuusvesi utöver Hapauati dvs Haapavatia
 
mvh
Maria

2005-04-27, 10:13
Svar #10

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Enligt Paikala och Mikkonens 'Suomalaiset sukunimet'  
(Finska släktnamn) har namnet Lainin(en) funnits. Det enda belägget i HisKi är dock en missskrivining av Lajuin(en).

2005-04-27, 12:48
Svar #11

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Frank!
 
I min farfars härstamning förekommer Anders 1 Andersson från Äänekoski, Savolax, nämd 1590 i Omsjön, Ådal-liden minst 20 ggr.  Kan du förklara din teori om Muhluniemi för mig? Jag vet att jag borde kunna pussla ihop det med hjälp av gamla inlägg. Men jag vill passa på att fråga nu när det är liv i forumet.
 
Mvh  Emma

2005-04-28, 08:51
Svar #12

Leif Persson

Ang. namnet Leinonen så finns det också med i min släktforskning, från Hirvilax (stavning?) i Kuopio. Den sidan av släkten har även många kopplingar till Maaninka, bl.a. namn som Savolainen, Hoffrén, Väänänen/Wänäin, Raatikainen/Radikainen, Pardanen/Pardain, Tirikainen och Oravainen. Kanske några som känner till nåt om dessa?

2005-04-29, 11:38
Svar #13

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Emma!
Grovt sammanställt skulle man kunna säga att jag resonerat så här:
*Anders Andersson nyb Omsjö by 1590,var född omkr 1570 i Äänekoski,Laukaa s:n,Tavastland.
Antti Antinpoika(Anders Andersson)var ägare 1553-90 i Muhlunniemi,Äänekoski,född sannolikt i Savolax(n fr Sav 1553)ca 1530.Mig veterligt hittar man ingen annan som kan passa så.(namn,plats,tid,ålder,skifte)
*Anders 1570 blir nybyggare i Omsjö 1590,samma år som Antti överlämnar hemmanet(1590)till sonen Pekka(Peder)som tar över nybygget i Muhlunniemi(1591-97).Man skulle kunna tänka sig att Anders tilsammans med broder Pål lämnar hemmet,unga men vuxna,då brodern övertar(om detta varit belagt hade det nog ansetts som så).
*Från andra hållet sett,har vi Pål Andersson/Pål Tarvainen född omkr 1620.Har inte hittat någon samtida alternativ Anders Tarvainen existerande i Norrland.Det skulle kunna vara så att denna Pål Andersson är identisk med Anders son Pål,då Anders hustru torde vara i 40-års åldern 1620.
(Det kan ju även vara så att Pål Tarvainen är son till Anders 1570:son Anders Andersson f o 1600 Omsjö)
 
Emma,härstammar även du ifrån Anders Andersson f o 1600 Omsjö och hans son Nils?
Mvh Frank

2005-04-29, 21:06
Svar #14

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Frank!
 
Ja, jag härstämmar från Nils Andersson, förste nybyggare i Gafsele, Åsele.  
Ett snyggt exempel:
Min ffff Ingel Hansson, fick troligen namnet Ingel därför att hans mffff var Ingel Persson, länsman i Gafsele gift med Gertrud Nilsdotter.
Dessutom finns Nils Anderssons kusin Mats Påhlsson (dumbe) nybyggare i Hälla, Åsele bland mina anor.
 
Tack, jag förstår och tror på (!)den delen av din teori som har med Anders Andersson att göra.
Det där om Pål Tarvainen förstår jag inte, finns det en källa på svensk sida som nämner Tarvainen?
 
Mvh Emma

2005-04-29, 22:23
Svar #15

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej Emma!
Fint att du håller med mig!
Det om Pål Tarvainen pekar på att det finns en Anders Tarvainen i tid mellan Antti Antinpoika född o 1530 och Pål A Tarvainen född o 1620.
Källor:
Tiondelängd för Gransjön 1666-67
Frykdals härads dombok 1661
 
Min ana är Nils Anderssons dotter Karin(Caren),f Gafsele,d Gafsele gm Anders Jonsson f 1649 Eden,Junsele,d 1731 Gafsele.
 
Mvh Frank

2005-04-29, 22:40
Svar #16

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Frank! En Pål Andersson f ca 1620 (son till Anders Andersson Finne f 1579 ca i Savolax) har jag antecknat att han flyttar till Södergård i Nätra (Y) år 1664 där han köpt sig hemman (källa: Finnkolonisationen av Richard Gothe)
 
Antti Antinpoika - menar Du att han är far till Anders Andersson f ca 1570? Eller missförstår jag ditt resonemang?  
 
Intressant med din uppgift om Pekka/Peder som son till denne Antti Antinpoika. Det finns en Peder Andersson som år 1639 är skriven i Omsjö (samma källa som tidigare). I en mantalslängd från samma är ska han vara ägare till sju kor, två kvigor, tio får och två spänns utsäde. Vad jag vill minnas var jag inte helt klar över vilken denne Peder är,  och/eller/om på vilket sätt han i så fall hör ihop med de övriga Andersson-finnarna.
 
Hälsningar Anita

2005-04-29, 23:14
Svar #17

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Frank!
 
Jag har även Karin Nilsdotter som ana, på två sätt ska jag förklara hur? Kul med gemensam ana.
 
Anita!
 
Jag fick meddelande från Umeå universitetsbibliotek idag, att nu är det min tur att låna  Finnkolonisationen av Gothe.
Jag hämtar den imorgon.
 
Alla intresserade!
 
Jag är väldigt förtjust i ortnamnet Äänekoski, som kan översättas med Ljudfors eller Röstfors.
Jag skriver nu en magisteruppsats om finska språket med temat vattnets verb.  
Vattnets ljud råkar vara en viktig del.
 
Iloisin terveisin, ( Med glada hälsningar)  
Emma

2005-04-30, 08:29
Svar #18

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Emma! Jag har en avskrift av en artikel av Rut Gavelin, som jag hittade för några år sedan ute på nätet. Den handlar om Gafsele och den förste nybyggaren där, Nils Andersson. Artikeln fanns som en del i en historik om Gafsele, men jag tror att siten är borttagen numera. Vad jag har förstått har denna Rut Gavelin skrivit en hel del bla. ett par böcker. Du kanske känner till henne?
 
Om du vill kan jag skicka en kopia per post av den artikeln och även en artikel om Matts Pålsson i Hälla av samma författare. (Jag har inte artiklarna inlagda i datan)
 
Vilket vackert namn och översättning av Äänekoski. Lycka till med din uppsats!  
 
Hälsningar Anita

2005-04-30, 12:30
Svar #19

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Anita!
 
Jag känner till Rut Gavelin från din hemsida, annars skulle jag inte känna till hennes verk.
Jag skulle uppskatta kopior på hennes artiklar om Nils Andersson och Matts Pålsson.  
Det vore ett bra sätt att uppmuntra mig som ny släktforskare.
 
Jag uppskattar verkligen din hemsida och stamtavlorna baserad på Rune Edströms forskning
som finns där.
 
Mvh Emma

2005-04-30, 12:57
Svar #20

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Hej Frank!  
 
Javisst är det kul med flera som är intresserade av samma släkt.  
 
Ett litet förtydligande bara. Det finns alltså flera finnbosättningar som heter Gransjön.  
 
Ett Gransjön ligger i Stöde, Medelpad. Förste finne på plats där hette Mickel Jonsson och sedan hans son Jöran Mickelsson (Örjan Skytt). Där fanns inte någon Pål Andersson Tarvainen, däremot fannns ingiften med familjen Tarvainen på Kölsjön i Hassela  
 
Vidare finns ett Gransjön i Östmark, Värmland. Se t.ex hemsidan www.fennia.nu för artiklar om skogsfinnar i främst Värmland/Norge.  
 
Hälsningar  
Maud

2005-04-30, 13:01
Svar #21

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Hej Emma
 
Gothes Finnkolonisationen inom Ångermanland, södra Lappmarken och Jämtland finns att köpa. Den kostar 100 kr + porto(ca 40:-)
 
Kolla gärna in hemsidan
http://web.telia.com/~u23208662/finnbygden/index.htm
 
Hälsningar
Maud

2005-04-30, 13:22
Svar #22

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Tack för tipset om hemsida. Den ser intressant ut.
 
Anledningen till att jag funderade över Leinonen var just samröret med Tarvainen i Muhluniemi. Jag tänkte att om familjerna kände varandra redan, fanns det möjligheter att dom också samordnade resan till Kölsjön och Stormörtsjön.
 
Luuainen är väl sannolikt något sorts savolaxiskt uttal av Lainen (Laininen)
 
Hälsningar
Maud

2005-04-30, 13:24
Svar #23

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Troligtvis har den här länken till Finnsams hemsida varit inlagd tidigare; men jag länkar gärna igen. Där finns mycket intressant information om finnbygder.
 
Finnsam
 
Emma! Artiklarna kommer!
 
Anita

2005-04-30, 22:36
Svar #24

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hejsan!
Blev ju ett härligt forum!
 
Anita!
Ja,jag menar att Antti Antinpoika är sannolik fader till Anders Andersson i Omsjö.
Pekka Antinpoika Tarvainen(Peder Andersson) var bosatt 1598 Ringåsen,Hassela och från 1600 till sin död 1629 i Norrgården,Kölsjön.
Intressant med den ytterligare(?)Peder Andersson i Omsjö 1639!Kanske är samma en?
 
Emma!
Har du några uppg om årtal ang Karin Nilsdotters f/d ? Om du orkar/vill får du för mig gärna sätta ut en släktlinje.
Tack för översättningen av ortnamnet.
 
Maud!
Vad jag erfar ska Per Tarwen(Tarvain) och Pål Tarffuen(Tarvain) figurera i ti.l 1666-67 resp 1666 i Gransjön.
 
Vänligen
Frank

2005-05-01, 08:42
Svar #25

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Frank och Emma!
För några år sedan fördes en diskussion som bl.a. kom in på Omsjöfinnarna. Åkerbränna
 
Där kanske finns något av intresse? Bl.a. finns anor till Nils Andersson Gafsele.
 
Mvh Anita

2005-05-01, 11:19
Svar #26

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Hej Frank!
 
Det fanns en Per Tarven på Gransjön i Östmark Värmland på 1660-talet, en Pål Tarven i Mången, Vitsand samtidigt. Vidare fanns en Olof Tarven och en Erik Tarven i Gransjön i Östmark under 1700-talets början.
 
Men det fanns alltså INGA omnämnda Tarven/Tarvainen på Gransjön i Stöde, Medelpad.
 
Jag kan tyvärr inte så mycket om värmlandsfinnarna, så mina kunskaper tar slut där, men jag vet att det fanns fler Tarven i samma område.
 
Sannolikt finns ett släktskap mellan dessa Tarvainen på Kölsjön i Hassela, Hälsingland och Tarven på Gransjön i Östmark, Mången i Vitsand, Värmland, men jag vet inte hur.
 
Hälsningar
Maud

2005-05-01, 12:47
Svar #27

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Frank!
 
Tyvärr har jag inte födelse- och dödsuppgifter för Karin Nilsdotter.
Det jag har är baserat på Rune Edströms forskning varav det mesta finns på Anita Berglund Erikssons hemsida.
Rune har användt sig av K-E Gavelins Åseleborna men har oftast kunnat bekräfta med 2-3 andra källor, ibland fler.
 
Här kommer släktlinjer (socken är oftast Åsele.)
Linje A
1. Karin Nilsdotter gm Anders Jonsson från Eden;3, Junsele.
 
2. Jon Andersson född ca 1670 i Gafsele gm Elisabeth Mattsdotter född ca 1690 i Hälla  !
 
3.Karen Jonsdotter 1714-1783 gm Michael Olofsson från Risbäck 3:1, Anundsjö. Häradsdomare i Almsele
 
4.Kerstin Michaelsdotter Almroth född 1754 i Almsele gm Nils Pehrsson Gavelin född 1750 i Gafsele!
 
5. Ingel Nilsson Gavelin, född 1795 i Söråsele. d 1881 i Torvsjö gm Elisabeth Ersdotter för 1801 i Lomsjö
 
6. Stina Kajsa Ingelsdotter född 1827 i Torvsjö
flyttar när hon gifter sig till Skansholm, Vilhelmina
 
Linje B
1.2.och 3. är samma som i linje A
4.Olof Michaelsson Almroth född 1749 i Almsele
Bonde Vice Länsman, Riksdagsman gm
Brita Pehrsdotter Gavelin född 1754 i Gafsele !
 
5. Catharina Olofsdotter Almroth född 1776 i Almsele gm Erik Nilsson född 1771 i Lomsjö
 
6. Elisabeth Ersdotter född 1802 i Lomsjö
gm Ingel Nilsson Gavelin, född 1795 i Söråsele.
 
7. Stina Kajsa Ingelsdotter (samma som 6. i linje A)
 
Stina Kajsa är min ffffm.
 
Mvh Emma

2005-05-01, 13:32
Svar #28

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Ang Omsjö-finnarna
 
Jag skulle vara tacksam om någon kan reda ut begreppen ang de första Omsjö-finnarna.
 
1) Finns det några belägg för att Anders Andersson som kommer till Omsjö på 1590-talet verkligen härstammar från Äänekoski eller är det en hypotes? Finns släktnamnet Tarvainen belagt i Omsjö?
 
2) När omnämns denne Anders första gången. Gothe anger lite svävande 1590-talet. Jag har sett någon som anger 1590, men inte vad det är för källa i så fall.
 
3) Har någon (t.ex i domböckerna) sett någon koppling till de ev släktingarna på Kölsjön i Hassela, Hälsingland? Arvstvister eller annat?
 
Tacksam för svar
Maud

2005-05-01, 14:46
Svar #29

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Maud!
 
Bra! Du ställer de frågor som vi alla borde ställa. Har du läst Rötter i Anundsjö, den nämns ofta som källa.
Jag har tyvärr inte hunnit läsa den själv ännu.
 
mvh Emma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna