ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-08  (läst 3360 gånger)

2002-10-17, 19:10
läst 3360 gånger

Jenny Norring

hej
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig, har kört fast.
Jag letar efter en J.A Norring som utvandrade till sverige ca 1810. När han kom till sverige uppgav han som födelse ort savolax (1786-02-09).
Har letat  i hiski-programmet, men har förstått att savolax är ett relativt stort landskap.
Han var även verksam i det militära, har kollat med dom svenska krigsarkiven men där fanns inget nytt.
Tacksam. Hälsningar Jenny

2002-10-17, 20:33
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Jenny,
I Södra Savolax, Jockas - Juva socken döps Adam Johan Norring 26.1.1788, son till corp: Adam Fredr: Norring och h h Elis: Cath: Blylod 28 år gl.
Kanske Du känner namnen på J A:s barn och kan jämföra om några av denna familjs dopnamn går igen bland hans barn. Möjligen känner Du också till vad J. A. står för. Det skulle underlätta sökningen.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-17, 21:12
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Jenny,
Om det visar sig att det är den du söker, finns det lite intressant läsning på följande sida:
www.genealogia.fi/genos/46/46_96.htm  
Handlar om släkten Blylod.
Särskilt tab.6 där det står om Adam Fredrik Norring och Elisabet Catharina Blylod.
Klicka på noten efter Norring [16] så får du föräldrar till Adam Fredrik:
Korpralen Johan christoffer Norring och Ingeborg Helena Pistolekors.
Lycka till
Berit

2002-10-18, 16:37
Svar #3

Leif Persson

En fortsättning på Pistolekors (utifall att det stämmer med ovanstående) går att läsa i Elgenstiernas Svenska adelns ättartavlor band V, sid.725. Där är Ingeborg Helena (sid. 736) dotter till sergeanten Jakob Johan och hu Catarina Cremer. Släkten adlad 1645. Lycka till!

2002-10-27, 11:37
Svar #4

Jenny Norring

Tack alla för era svar ,jag har gjort undersökning i hiski och fick då fram alla Norring i Finland under dessa år.Men min Norring finns inte med,däremot fick jag fram en trolig familj där namnen går igen imin Norrings barn.Men som sagt J;A är inte född i denna familj.Jag fick en ny tanke att familjen kanske invandrade från Ryssland då savolax ligger nära gränsen , och därför finns inte J,a(som jag tror står för jacob abraham) med i Finska register.

2002-10-28, 08:12
Svar #5

Kirsti Ervola

Hej Jenny,
förrän Du drar alltför kategoriska eller fantasifulla slutsatser, är det väl skäl att fästa Din uppmärksamhet på två saker:
- HisKi - databasen är inte komplett, utan inmatningen av data fortgår. Uppgifter av många församlingars kyrkböcker fattas än.
- Om någon är född i landskapet Savolax, är han född i Finland, inte i Ryssland.
 
Det kanske lönar sig att försöka få kontakt med finska forskare av släkten Norring i Savolax. Du kan skicka Din fråga till sändlistan Suku i //www.genealogia.fi.
 
Lycka till, KE

2003-02-15, 18:43
Svar #6

Kjell Norring

Hej!
Det har gått en tid sedan meningsutbytet om J A Norring, men jag kan lämna lite information om honom. Det rör sig om Johan Abraham Norring född i Savolax 1876-02-09, Död i Härlunda Kronobergs län 1869-11-18. Han kom till Sverige 1809 med den retirerande Svensk-Finska armen. Deltog i kriget 1813-14. Gifte sig med Beata Lagerbjelke 1818 i Virestad, Kronobergs län. Från början av 1820-talet bosatt  i Häradsmål, Härlunda, Kronobergs län. Familjen fick 7 barn. Vill du veta mer om hans liv finns en lång artikel i Hufvudstadsbladet 1869-11-26.
Hälsningar
Kjell Norring (J A var min farfarsfarsfar)

2003-04-20, 19:12
Svar #7

Hans Hörberg

Med anledning av diskussionen om J A Norring kan jag meddela att jag är ägare till det hus i   Häradsmåla där Norring bodde.                     Hälsningar  Hans Hörberg.

2003-04-21, 22:21
Svar #8

Lenah Hedin

Har aldrig släktforskat i Finland så jag börjar här o hoppas att någon vänlig själ vill ta mig vid handen o  leda mig:
Söker efter Tyne Alfhild Maria, f 7/5 1895 i Finland (!), efternamn okänt, gift Lunden och död i Västland, Tierps kn 22/6 1988.
Vad gör jag och hur? Tack...

2003-04-22, 08:57
Svar #9

Karin Bergström

Hej!
Du kan börja med att gå in på den finska databasen HisKi. www.genealogia.fi/hiski.Där kan du läsa hur du gör för att forska i Finland.
 
Jag hittade henne där under döpta genom att lägga in namnet Alfhild och födelseåret.
Lycka till!
 
mvh Karin

2003-04-23, 23:31
Svar #10

Lenah Hedin

Till Karin!
Ooooojsan! Vilken guldgruva!!! Tusen Tack!
Lenah

2003-05-23, 22:59
Svar #11

ola Jörgensen

Hejsan!  
 Jag söker förtvivlat efter en anfader vid namn  
 Henrik Dittlof Oppman som kom till Skåne i samband eller omedelbart efter Napoleon
 kriget,  
han var soldat och fick en befattning som Sergant vid Norra Skånska Inf. Reg.  
Jag har hittat en H.D.Oppman i Finland, närmare bestämt i Rantasalmi, men det verkar inte
 stämma då han står som avliden eller afl. fader till ett barn som dog, skumt, jag har letat i
 den finska demografiska databasen i vilken jag funnit dessa fakta. Finns det någon som kan
 tipsa om möjligheter att gå vidare?? Finns det kanske någon som känner till någon som
 forskar i Rantasalmi eller på släkten Oppman??  
 Mvh Ola

2003-05-24, 00:14
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ola Jörgensen,
Det finns en mängd uppgifter i Hiski-basen på Oppman. Det här fann jag med anknytning:
 
29.12.1800  1800  Kolkontaipal     Ditlov Oppman  Reg. Itkoin  (oä. son dödf.)
 
29.11.1801  19.12.1801  Kolkontaipal  1  Volont. Hinr. Ditlov Oppman  Regina Itkoin  Maria Christ.
 
2.2.1803  27.2.1803  Kolkontaipal     Hinr. Dittl. Oppman  Regina Itkoin  Hedv. Ulrica
 
9.1.1807  22.1.1807  Kolkontaip  16  Drag. Hinr. Dittlov Oppman  Regina Itkoin  Gust. Adolph
 
och även:
 
5.6.1796  Randasalmi C.     Jäg. Matts Loo  Tdr Regina Mattsr Itkoin  epäs. (Mendysa....loppu ei näy.)  
 
Vilken är Din uppgift om de avlidna?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-05-24, 01:35
Svar #13

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Terve Ola!
 
Jag tycker att den Henrik Dittlof Oppman och hittat i Rantasalmi verkar vara en trolig anfader. För att klargöra det hela så hittar man i Hiski för Södra Savolax Rantasalmi socken, i byn Osikonmäki en Hinr. Oppman. Det måste vara han för den som skrev in det för Hiski har skrivit en kommentar ”original - TALLKOMM: Dittiöf??”, dvs barnets namn verkar ha tillägget Dittlöf. Fadern hette Henr. Corner. Oppman och modern  Maria Christ. Sacberg. ”Hinr. Dittiöf?? Oppman” föddes 15.4.1780 och döptes 23.4.1780.
 
Modern heter på andra ställen Maria Stina Saxberg ,som verkar vara mera troligt. Fadern som var fältväbel (afsk. fältv. g.), dog 1.11.1793 av feber 51 år gammal.
 
Sonen Henrik Dittlof Oppman hittas i Kolkontaipal i samma socken, först under nr. 1 såsom ”Volont. Hinr. Ditlov Oppman” i februari 1803 och senare under nummer 16 i samma by såsom ”Drag(on). Hinr. Dittlov Oppman” i januari 1807. Han var gift med Regina Itkoin och fick under de två senare datumen barn med henne. Barnens namn var Maria Christ. och Gust. Adolph. Gustav Adolf dog av rödsot 4½ år gammal i augusti 1811, likaså dottern Hedvig Ulrika 8 år gammal. Hon var född i februari 1803. Alltså fick han sammanlagt tre barn.
 
Henrik Dittlof Oppman hittas inte som död i Rantasalmi. Däremot en Lösdrifvare Inh. E:a Regina Ittkonen som dog av ålderdom 73 år gammal den 3.2.1849. Hon måste varit född omkring 1776 och kan vara hustru till Henrik Dittlof Oppman, men behöver inte vara det för en Regina Itkoinen föddes i juni 1774. Två år tidigare. Ovanstående dess före kan ju bara varit gift Itkoinen.
 
Att savolaxarna hamnade i Sverige efter rikets delning år 1809 är ett känt exempel. Här i Göteborg, där jag bor hamnade massor. Den sista nedteckningen, enligt Hiski, att Henrik Dittlof Oppman vistades i Rantasalmi gjordes i augusti 1811. Han kan mycket väl, såsom yrkessoldat, valt att gå in i svenska armén. Det är inte säkert att han vistades i Finland ens de här åren. Fadern noteras bara som anhörig till barnen och de här kaotiska åren efter Finska kriget 1808-1809 hade folk fortfarande möjlighet att bestämma vilken del av det gamla riket de ville kvarstanna i.
 
Jag vet inte om du blev klokare av det här (Klockan är 01.29, så du kan förstå ifall det blir lite tossigheter.), men jag tycker att Henrik Dittlof Oppman i Rantasalmi kan vara en trolig kandidat som din anfader.
 
Med vänliga, men trötta, hälsningar.
Harri Blomberg

2003-05-26, 13:09
Svar #14

ola Jörgensen

Oj,oj,oj,  
här blev det mycket uppgifter,
ett stort tack till er båda Harri och Olle,
har nu själv varit och kollat era uppgifter.
 
En sak som dock bekymrar mig är att H.D.Oppman gifte sig med en Bennedikta Hammelqvist i Sverige har födelse år i Hfl 1785 i Januari,
dessutom undrar jag om uppgiften i föddelse-förteckningen i Rantasalmi: 11.8.1811 Hedvig Ulrika där det står : anhörig: Afl.drag. Henr. Ditlov Oppman.
Betyder det inte afl.:aflidne ?
 
Tacksam för eventuella svar om någon känner till vad förkortningen betyder

2003-05-26, 15:15
Svar #15

Kirsti Ervola

Hej Ola et al.,  
mera iakttagelser kring ämnet H.D.Oppmans härkomst:
 
Avsiktligt eller inte, kan ju Henrik Dittlof Oppmans födelseår i den svenska hf-längden vara felaktigt. Soldater i den på senhösten 1808 norrut och till Sverige retirerande armeen hade knappast några personbevis med sig.  
 
Att han i längden av begravda i Rantasalmi blev märkt som avliden när hans två äldsta barn dog i rödsot augusti 1811, är inte så märkligt. Om han inte hade återvänt hem fast redan två år hade gått sedan fredsslutet, var det rätt naturligt att förmoda honom som död. Knappast fanns det en möjlighet att kolla saken.  
 
Hans hustru Regina Itkonen kan väl vara samma person som föddes i juni 1774. Åldersmärkningar i begravningslängder är ofta rätt approximativa. Och kvinnor i Savolax behöll sina egna släktnamn livet ut.
 
Lycka till,
mvh KE

2003-05-28, 10:07
Svar #16

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Terve Ola Jörgensen! Tittar man i Rantasalmi, begravda under åren 1800-1813 hittar man dessa tre Oppman och de verkar alla ha avlidit och ibland återuppstått efter Finska krigets inledande år 1808.  
 
1) 7.3.1801, Kolkontaipal. Dödf. gåsseb. Original - TALLKOMM: `Kb. med äktensk. löfte af Ditlov Oppman och Regina Itkoin (Så väl Prov. Medicus som domaren i orten, har lagt hand vid unders on detta barns död)  anhörig: Ditlov Oppman  anhörig: Regina Itkoin  
 
2) 3.5.1802, Kolkontaip. b. Maria, hjertspr. Anhörig: Jäg. Ditlow Oppman.
 
3) 25.5.1803, Kolkontpl. b. Maria Lov., kikhosta, anhörig: Korpral A.V. Oppman.
 
4) 22.4.1804, Kolkontpl. b. Hinrietta Vilhelmina, hjertspr., anhörig: Korpral And. Vilh. Oppman
 
5) 16.7.1808, Hijsmäki, b. Hedv. Maria    hjertspr. anhörig: Afl.sergeant Henr. Oppman.  
 
6) 22.8.1808,  Hijsmäki, b. Caisa Lisa. anhörig: Alf.sergeant Henr. Joh. Oppman.
 
7) 3.8.1811  Kolkontaip. Gust. Adolf, rödsot. anhörig: Drag. Henr. Ditlov Oppman  
 
8) 11.8.1811, Kolkontaip. barn Hedvig Ulrika, rödsot. anhörig: Afl.drag. Henr. Ditlov Oppman  
 
9) 5.9.1811, Kolkontaip. barn Ebba Carolina, rödsot, anhörig: Afl.w.Corp. And. Vilh. Oppman.
 
10)  6.8.1813, Hiismäki,  b. Anna Fridrica, gikt, anhörig: Afl.förare Hinr. Oppman.
 
Tittar man sedan på döpta i Rantasalmi under åren 1791 - 1808 ser man det fanns tre stycken herr Oppman under denna period, bortsett ifrån Ditlofs far följande födda:
 
1) 21.9.1791 i Randasalo av serg. Henr. Joh. Oppman och Marg. Soph. Weckman barnet  Sophia Albertina.
 
2) 13.2.1793 i Hismäki av Henr. Joh. Oppman och Greta S. Wechman barnet Joh. Gustaf.
 
3) 12.8.1794 i Hismäki av för. Henr. I. Oppman och Marg. Soph. Weckman barnet  Adolph Wilh.
 
4) 16.6.1796 i Hismäki av Henr. Joh. Oppman och Greta Soph. Veckman barnet Johanna Stina.
 
5) 29.12.1800 i Kolkontaipal av Ditlov Oppman och Reg. Itkoin barnet (oä. son dödf.).
 
6) 19.3.1801 i Hijsmäki N 11 av Serg. Hinric Johan Oppman och Margetha Soph. Weckman barnet Sophia Wilhelmina.
 
7) 29.11.1801 i Kolkontaipal 1 av  Volont. Hinr. Ditlov Oppman och Regina Itkoin barnet  Maria Christ.
 
8) 6.1.1803 i Kolkontaip av V. korpr. A. W. Oppman och Maria Soph. Kyander barnet Maria Lovisa.
 
9) 2.2.1803 i Kolkontaipal av Hinr. Dittl. Oppman och Regina Itkoin barnet Hedv. Ulrica.
 
10) 13.4.1804 i Kolkontaip. av Corpr. And. V. Oppman och Maria Soph. Kyander barnet Henr-a Wilh-a.
 
11) 4.5.1804 i Hijsmäki av För. Henr. Oppman och Marg. Soph. Veckman barnet Anna Fredrika.
 
12) 23.12.1804 i Kolkontaip 15 av Korpr. Dillof Opman och Regina Itkoin barnet Maria Sophia.
 
13) 13.4.1805 i Kolkontaip 1 av Tp. And. Wilh. Oppman och Maria S. Kyander barnet  Gustaf (n.d.).
 
14) 9.1.1807 i Kolkontaip 16 av Drag. Hinr. Dittlov Oppman och Regina Itkoin barnet Gust. Adolph.
 
15) 4.5.1807 i Kolkontaip 1 av  Korpr. And. Wilh. Oppman   och Maria Sophia Kyander barnet Ebba Carolina.
 
16) 23.6.1808 i Hijsmäki N:o 11 av Förar. Henr. Joh. Oppman och Saara Sophia Veckman  Hedvig Maria.
 
Av dessa 16 födda barn framgår det att det finns tre familjer:
 
1) (Vice) Korpral Anders Wilhem Oppman och Maria Sophia Kyander i Kolkontaipal nr 1. (Även kallad tp som i torpare)
 
2)  Dragon Henrik Dittlof Oppman och Regina Itkoin i Kolkontaipal nr 16 (Tidigare kallad volontär under nr 1 och korpral under nr 15).
 
3) Sergeant och förare Henrik Johan Oppman och Margetha (Greta) Sophia Weckman i Hismäki nr 11.
 
Alltså två Henrik och en Anders Oppman och två av dem i samma by på köpet. Och om du ser att föraren Henrik Oppman i Hismäki nr 11 omnämns som avliden redan i mitten av juli 1808, så är det kanske inte konstigt att din Henrik av rena farten dog en gång. ty det är märkligt att han lever åtta dagar före..:
 
7) 3.8.1811  Kolkontaip. Gust. Adolf, rödsot. anhörig: Drag. Henr. Ditlov Oppman.  
 
8) 11.8.1811, Kolkontaip. barn Hedvig Ulrika, rödsot. anhörig: Afl.drag. Henr. Ditlov Oppman.
 
Även Anders Oppman omnämns som död månaden efter.
 
 9) 5.9.1811, Kolkontaip. barn Ebba Carolina, rödsot, anhörig: Afl.w.Corp. And. Vilh. Oppman.
 
Hur det stod till i verkligheten vet jag inte, men att avfärda Henrik Dittlof för den skull att nämns död en gång kanske inte är så klokt? Afl. betyder i det här sammanhanget nog avliden, men kanske det skulle för rättvisans skull betyda avflyttad. Nej, avliden bör det vara, men du får själv ta ställning till hur det ska vara. kanske du kan komma åt originalböckerna. Andra noteringar kan finnas på något annat ställe, kanske man kan hitta i lokalhistorien? Men för att ge dig en bild av vad som hände och för att bekräfta Kirsti Ervolas skrivelse:
 
” Avsiktligt eller inte, kan ju Henrik Dittlof Oppmans födelseår i den svenska hf-längden vara felaktigt. Soldater i den på senhösten 1808 norrut och till Sverige retirerande armeen hade knappast några personbevis med sig.”
 
. ska jag lägga in lite material om vad som hände med savolaxarna i min hemstad Göteborg vilka kom till den östra rikshälften, alltså Sverige, efter Finska kriget. Många av dem återvände aldrig hem till Finland. och åter igen måste jag i förskott be om ursäkt ifall jag är lite råddig. kom hem för två timmar sedan efter ett nattpass.
 
Med vänliga hälsningar
Harri Blomberg
 
 
Kungliga andra Göta artilleriregemente.1900.
(Illustration av G. Bagge.)
 
FINLÄNDSKA ARTILLERISTER I GÖTEBORG VID 1800-TALETS BÖRJAN.
 
Till den västra rikshälften - Sverige - retirerade resterna av den finska arm?n under Finska krigets sista dagar. I mars 1809 stod de finska regementena i Kalix under sin långa reträtt, under sommaren utkämpade de strider strax söder om Umeå. Trupperna blev stående där, när freden slöts i Fredrikshamn den 17 september 1809. De finska truppförbanden var då kraftigt decimerade - de omfattade inalles bara 760 man, som avtackades av Georg von Döbeln (1758-1820) den 8 oktober 1809 i Umeå. Tjugo månader hade dessa finnar då stått oavbrutet under gevär, utkämpat hårda bataljer och lidit svårt av fältsjukan. (1)
 
De finska trupperna upplöstes i Umeå men av kvarlevorna formades två finska fältbataljoner, som till en början gjorde garnisonstjänst i Gävle och Umeå. Den bataljon som legat i Gävle marscherade först till Västerås, där soldaterna och officerarna fattade sina beslut om återvändande till Finland eller kvarstannande i Sverige i februari månad 1810. Av manskapet tog en stor del värvning vid Svea garde medan några gick till Livregementets grenadjärer, Upplands och Västmanlands regementen och några utgjorde ett värvat gränskompani, som under kapten Carl Magnus von Fienandts befäl förlades till Grisslehamn. (Carl Magnus von Fienandt, dog år 1836 som major i Varberg.) Återstoden av den före detta I: a finska bataljonen marscherade till Stockholm för att därifrån återvända till Finland.
 
Den i Umeå kvarblivna II finska bataljonen upplöstes först under sommaren 1810. Genom värvning formerades av dess rester det s.k. norra gränskompaniet, som ingick i Västerbottens regemente.
 
Av ursprungligen 800 man, som hade utgjort det kungliga finska artilleriregementet, återstod endast 80 i Umeå i oktober 1809. Man ville på ansvarigt håll behålla åtminstone ett finsk truppförband, och det blev just artilleriet. Hösten 1809 överskeppades manskapet och pjäserna från Umeå till Gävle. Där ökades regementets numerär genom rekrytering bland norrlänningar och sådana finska soldater, som återvände från krigsfångenskap. I januari 1810 hade före detta Kungl. Finska artilleriregementet redan omkring 400 man under sin fana, nämligen 227 finnar, 131 svenskar, 25 ryssar, fyra polacker och en perser.
Det finska artilleriet vistades i Gävle under ett drygt år; många av dess soldater ingick äktenskap med stadens flickor. Den lugna tiden varade till början av år 1811, då huvudparten av regementet avmarscherade i stark kyla hela den långa vägen till Kristianstad och Landskrona i Skåne, för att ingå som förstärkning i Wendes och Svea artilleriregementen. Upplösningen skedde formellt den 4 juni 1811 och de fem finska artillerikompaniernas öden i dessa främmande förband försvinner i historiens töcken. Det vet man dock, att ännu så sent som 1813 anställdes en finsktalande präst, Simon Lundwall, för finnarnas skull vid Wendes artilleriregemente. (2)
 
Officerskåren från detta finska artilleriregemente uppdelades år 1811 såväl på Wendes och Svea artilleriregemente som på Kungliga Göta artilleriregemente i Göteborg. (3) Kungliga Göta Artilleriregemente i Göteborg hade redan år 1797 manskap med födelseort i den östra rikshälften. Nämnda år var de sex stycken, två år senare hade de minskat till fem. År 1805 var de lika många, men efter riksdelningen ökade antalet markant. År 1811 räknades 12 stycken och år 1816 så många som 81, därefter minskade de åter... 1821 (32 st.), 1826 (23 st.) och 1831 (13 st.). (4) Manskapet var stationerade i ”Borgerskapets kasern” som låg vid Hästebacken inom vallgraven i Göteborg. Där televerksbyggnaden vid Kungsgatan numera är belägen. (5) Där fanns inte bara finländska artillerister, utan även savolaxiska infanterister.
 
Kungliga Göta Artilleriregemente tillfördes år 1816 två i Sverige kvarstående kompanier från Savolax infanteriregemente. Dessa hade tidigare kommenderades runt till olika delar av riket. Finnarna fördelades i Göteborg på 7: e och 8: e belägringskompanierna. Deras härstamning är svår att följa. Chefen för Kungl. Göta Artilleriregemente framhåller i en skrivelse av den 23 mars 1816, att finnarna i allmänhet inte kan förete några prästbetyg, eftersom manskapet varit förlagt på olika ställen över hela riket och deras prästbetyg därför efter hand blivit spridda över pastorsexpeditionerna runt om i landet.
 
Kungliga Göta Artilleriregemente i Göteborg hade ställts efter fälttåget i Tyskland 1813 och Norge 1814 inför mycket stora svårigheter då det gällde att nedbringa antalet artillerister per kompani till det i staten fastställda för fredstid. Det var nämligen inte blott fulltaligt, det var övertaligt. Samtidigt som regementet ställdes inför uppgiften att reducera sin personal tillfördes det nämligen genom ett beslut av Kungliga Majestät dessa finländare som för tillfället var stationerade som bevakningsmanskap Västkusten (i Sverige).
Ny organisation av regementet hade fastställts år 1815 och medförde en minskning av manskapsstyrkan. Den nya organisationen innebar därutöver i huvudsak att personalen skulle fördelas i fält-, belägrings- och fästningsartilleriförband. Åtta kompanier sammansatta av ungt och raskt folk skulle organiseras som fältartilleri. Det återstående tjänstbara manskapet skulle fördelas på övriga kompanier. Fältartilleriet skulle benämnas det lätta artilleriet.
Då 1815 års organisation även innebar en reducering av personalstyrkan kom tillförandet av de finska kompanierna olägligt och ställde regementet inför svårigheter. En viss minskning av personalstyrkan erhölls genom frivillig kommendering till den svenska ön S: t Barth?lemey i Västindien. Regementet var trots allt övertaligt i förhållande till den fastställda staten. Då denna inte kunde överskridas ekonomiskt blev anvisningarna på lön till regementets personal lägre än det belopp, som borde utbetalas till personalen.
 
Med hänsyn till den påbjudna reduceringen kom som sagt det finsktalande personaltillskottet ytterligt olägligt. En del av finnarna förflyttades nästan omedelbart. I en skrivelse från generalfälttygmästaren den 3 mars 1816 beordrades nämligen chefen för Kungliga Göta Artilleriregemente att överföra 63 man från förutvarande södra gränskompaniet till Wendes ridande artilleri. Generalfälttygmästaren, som tillika var chef för Kungliga Wendes Artilleriregemente och mån om kvaliteten på det folk som överfördes dit, framhöll, att det folk som skulle kunna komma ifråga vid ridande artilleriet måste vara särskilt utvalt. Regementschefen vid Kungliga Göta Artilleriregemente försäkrade i en skrivelse till chefsämbetet för Kungliga Wendes Artilleriregemente, att kompanicheferna utvalt sitt yngsta och bästa folk. Om någon av finnarna skulle befinnas undermålig, berodde detta på att han varit permitterad vid mönstringstillfället och därigenom undergått granskning. (6)
 
Ovannämnda tillskott till och omflyttning från regementet i Göteborg har sitt ursprung i en föregående underdånig framställning till konungen och en något utförligare omslagsskrivelse till generalfälttygsmästaren. Där den tillförordnade regementschefen Gillis Edenhjelm, vilken den 16 februari 1816 övertagit regementet efter generalmajoren C. U. Silfverskjöld som i sin tur den 23 januari 1816 utnämnts till överkommendant på rikets västra kust, den 20 mars 1816 skildrar situationen.
De finska gränskompaniernas chef hade i januari blivit förständigade att permittera sitt folk, så att i enlighet med staten endast 45 man och 1 spel återstod. Denna order hade emellertid inte kunnat verkställas, ”emedan den årstiden alltid arbete är svårt att erhålla och i synnerhet för dem, som vore främmande och okände på orten; varföre manskapet ingalunda ville permitteras. Vid de äldre kompanierna (d v s de kompanier, som fanns vid regementet före gränskompaniernas införlivning) har jag icke kunnat utröna, att någon permittering existerat utöver de 15 man, som äro permitterade för kronans räkning, vilken heller icke kunnat ske av samma skäl, som jag ovanföre anfört, nämligen svårigheten att med arbete förtjäna sitt upphälle under vintermånaderna. Tvärtom hava de utfärdade orderna om permittering, för att icke genom övertjänstgörande överskrida staten, måst återkallas, emedan manskapet besvärade stadens innevånare med tiggeri, varföre de åter måste intagas till njutande av gage. Någon behållning finnes således icke av överpermittering”. (7)
 
En särskild undersökning har företagits beträffande de finnar, vilka överfördes till 8: e belägringskompaniet i Göteborg och där ställdes under befäl av kapten C. M. von Fieandt. Eller generalmönstringsrullan av den 18 juni 1816 räknade kompaniet, som inalles bestod av 60 man, 37 finnar. Deras medelålder var 30 år. Många av dem hade cirka tio tjänsteår bakom sig. De hade deltagit i ett flertal kampanjer. Innan 1821 års generalmönstring ägde rum, hade 7 finnar efter uttjänt kontraktstid lämnat regementet och tagit civil anställning. De tillhörde de yngsta. I oktober 1820 avskedades vidare två finnar med stöd av ett kungl. brev av den 2 augusti samma år av det skälet att de ansågs vara ryska medborgare. År 1824 kvarstod 19 finnar i rullorna, då med en medelålder av 39 år. Antalet finnar minskades därefter vid varje mönstringstillfälle. En del avled ”på grund av ålder”. Några erhöll avsked med underhåll. Av dessa hade en mistat armen vid en salut, vilken avsköts då det så kallade Aschebergska monumentet avtäcktes den 29 augusti 1828. Ännu 1835 kvarstod åtta finnar i rullorna, då med en medelålder av 47 år. Vid generalmönstringen 1835 beviljades artilleristerna Last, Hjort, Nord och Ståhl avsked med underhåll. Artilleristen Mathias Lindqvist avled, 51 år gammal. Sommaren 1836 beviljades artilleristen Carl Tjäder avsked efter uttjänt kapitulation. Före detta trumslagaren Carl Täck överflyttades 1837 till ett annat batteri och beviljades senare avsked med underhåll. Den 14 juli 1838 beviljades den siste vid 8: e belägringskompaniet kvarstående finske artilleristen, Johan Grön, avsked med underhåll och med annotation om god och trogen tjänst. Därmed försvann den sista resten av det forna finska artilleriregementet ur Kungl. Göta Artilleriregementes rullor. (8)
 
Det finskspråkiga manskapet hade varit ett främmande inslag i regementet och i staden. I en skrivelse från regementspastorn till slottspredikanten i Varberg framhålles, att dessa finnar ej förstod svenska språket och hade kommit till Göteborg utan prästbetyg, varför han ej kunde yttra sig om deras kristendom eller ledighet till äktenskap. (9) Som regementschef för Kungl. Göta artilleriregemente under åren 1817-1834 var Gillis Edenhielm särskilt angelägen om upprätthållandet av en god krigstukt och disciplin. Samtidigt var han mån om att försvara truppen mot oberättigade anklagelser. Något jag kan tänka mig i språkförbistringssammanhang kan ha drabbat det finska manskapet. Edenhielm blev sedermera landshövding i Göteborgs och Bohus län. (10)
 
En tredjedel av de finländska militärerna valde att bli kvar i Sverige efter riksdelningen genom freden i Fredrikshamn den 17 september 1809. Sammanlagt 117 finländska armeofficerare stannade kvar i moderlandet, av Savolax brigad nästan hälften (34 av 72). Att savolaxarna så mangrant stannade i Sverige kan ha berott på att befälhavaren för brigaden general Jägerhorn beslöt sig för att stanna kvar i Sverige.
De kvarblivna var framför allt yngre män, som befordrats i kriget, för vilka de ryska pensionsvillkoren som utgick från den militära grad, som den vederbörande hade haft före Finska kriget och andra mindre fördelaktiga villkor såsom minst åtta års tjänstgöring i finska trupper krävdes för en fullständig naturalisation, inte tedde sig lockande. (11)
 
 
1) Tarkiainen 1990, sid 338.
2) Ibid, sid 339 och 343.
3) Ljungberg 1924, sid 395.
4) Lundh 1954, sid 88.
5) Modigh 1962, sid 29.
6) Lundh 1954, sid 60. Se även Modigh 1962, sid 19.
7) Ibid, sid 62. Se även Modigh 1962, sid 19.
8) Lundh 1954, sid 90.
9) Modigh 1962, sid 19.
10) Ibid, sid 41.
11) Tarkiainen 1993, sid 18.
 
 
KÄLLOR:
Holmstedt NilsRED: ”Kungl. Göta Artilleriregemente II” - Uppsala 1962. (Förteckning över alla officerare, inklusive de finländska.)
Ljungberg Valdemar: ”Göteborgs befästningar och garnison” - Göteborg 1924.
Lundh Hans Lennart: ”Kungl. Göta Artilleriregemente” - Göteborg 1954.
Modigh Gunnar: ”Kungl. Göta artilleriregemente. En minnesskrift 1644 - 1794 - 1962” - Göteborg 1962.
Tarkiainen Kari: ”Finnarnas historia i Sverige, del 1” -Vammala 1990.
Tarkiainen Kari: ”Finnarnas historia i Sverige, del 2” - Jyväskylä 1993.

2003-05-28, 10:12
Svar #17

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
... västra rikshälften ska det givetvis vara... Sverige alltså... skrev att jag är lite trött...

2003-06-07, 22:21
Svar #18

Kirsti Ervola

Ola Jörgensen,
visst hjälper följande Dig inte att få bekräftelse på O.D.Oppmans identiet, men erbjuder förhoppningsvis lite bakgrundsinformation:
 
Anfader till soldatsläkten Oppman i Rantasalmi var ryttmästare Henrik Oppman (d. 1737), g.m. Katarina Pose (d. 1770); de hade flera söner. Fyra av hans sonsöner från Rantasalmi  omnämns som Savolax brigadens officerare i Finska kriget:
 
Henrik Johan Oppman, f. 1764. Son av korpral Johan Wilhelm Oppman och Lisa Maria Orbinski. Förare / sergeant vid Savolax och Nyslotts läns infanteriregemente, överstelöjtnants kompani, d. före 7/1808. G.m. Margareta Sofia Weckman.
 
Albrecht Wilhelm Oppman, f. 1768. Föregåendes bror. Fältväbel vid Karelska lätta dragonregemente och Sandels' brigad. D. under reträtten i Uleåborg 1808. Ogift.
 
David Wilhelm Oppman, son av sergeant Mårten Oppman (d. 1774) och Maria Frisk. Föregåendes kusin. Rustmästare vid Savolax lätta infanteriregemente. D. under reträtten i Umeå mars 1809. G.m. Sophia Elisabet Kyander.
 
Georg Adolf Oppman, f. 1788. Son av sergeant Göran Adolf Oppman (d. 1788) och Hedvig Dorothea Agander. Föregåendes kusin. Underlöjtnant vid Karelska jägarekåren. 1810 löjtnant vid Jämtlands regemente, avsked som kapten 1811, återvände hem till Rantasalmi och gifte sig med Eva Sofia Norring. D. i Rantasalmi 1866.  
 
Från tryckta källor:
E.S.Tigerstedt: Biografiska anteckningar om Savolax brigadens män 1808 - 1809, Helsingfors 1908.
Ahonen - Alhomäki - Orbinski: Orbinskin suku, 1998, ISBN 952-91-0197-X
 
Till detta nätverk hörde alltså dragon Henrik Dittlov Oppman (f.1780), g.m. Regina Itkoin (Itkonen) (f. 1774, d.1849) och deras barn Maria Christina (f.1801, d.1802), Hedvig Ulrika (f.1803, d.1811), Maria Sofia (f.1804, levde ännu 1832, hade då två o.ä. barn) och Gustaf Adolf (f.1807, d.1811).  - Källa: HisKi
 
Då jag hade tillfälle att kolla längden av vigda i Rantasalmi, det är möjligt att bekräfta också Regina Itkoins födelsedatum: Vigda 31.11.1801: volont. vid Sav.Jäg.Regem. Hinr. Ditlov Oppman och brofogded. Regina Jörsdr. Ickoin, båda från Kolkontaipale by. Ser ut att H.D.Oppman ingick äktenskap med brofogdens dotter mer eller mindre motvilligt - deras andra gemensamma barn hann födas ett par dagar före vigseln. Regina Itkoin var född 20.6.1774 som dotter av Jöran Itkoin och Sophia Qvintus i Lautakotalahti, Rantasalmi.  
 
Om man antar att H.D.Oppman från Rantasalmi är den person som Du söker, hade han i Sverige väl anledning att dölja sitt förflutna; han gjorde sig ju skyldig till tvegifte. . .  
 
M.v.h. KE

2003-06-08, 14:52
Svar #19

ola Jörgensen

Ett stort tack till alla vänliga själar, det är verkligen en guldgruva det här!!!! Gott med lite feedback på mina funderingar och speciellt ett stort tack till Harri B. för en mycket fyllig information och feedback. Det är ju trevligt med små skandaler i släkten så man får lite liv i släkthistorian. Jag tror att jag skall ge mig på rullorna för savolaxjägarkår.
 
Åter stort tack
 
Mvh Ola Jörgensen

2003-08-09, 10:22
Svar #20

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Regina Jöransdotter Itkoinen föddes i Lautakotalax by i Rantasalmi d. 20 juni 1774.
Fader: Jöran Itkoinen
Moder: Sophia Qvintutar (dvs. Qvintus).
Källa: HisKi
 
Mvh
 
HeikkI Särkkä

2003-11-09, 18:03
Svar #21

Utloggad Johan Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skickar in en efterlysning om anor och släktingar till en Kristoffer (Jönsson) Honkainen, känd som lång-Kristoffer.
 
Född i Rantasalmi, Savolax, Finland omkring år 1590. Gift i Ljusnarsberg Sverige 1641-02-03 med en Maria Persdotter. Var tidigare gift med en Mar(g)ita.  
 
Han hade 12 barn och fadern hette troligen Jöns Andersson och kom även han över till Sverige(??).  
 
I vissa källor stavas efternamnet Havuinen.  
 
Död 1663 i Färnebo fs, Värmland.  
 
Jag skulle bli glad för lite hjälp! Jag har sökt i Hiski utan träff.
 
mvh Johan

2004-01-15, 08:54
Svar #22

Alexander Lindquist

1. Oluf Mattson Juvonen f. omkr 1590 troligen i Kuopio, nybyggare i Hoting 1631 och i Mullsjö 1649. g. omkr 1615 m Anna Andersdotter.
Saloheimo anser att Oluf Mattson i Hoting är identisk med Olof Matsson Juvonen från Kuopio i Savolax, som rymde i samband med rekryteringen 1630 av ett finskt infanteriregemente för 30-åriga kriget. Efter Oluf har uppkallats åtminstone en son och två sonsöner till Elisabet. Hon hade även sönerna Matts och Anders som bör ha uppkallats efeter hennes förfäder. Enligt mantalslängden 1631 hade Oluf Mattson finne upptagit tidigare ödejord i Hoting i Fjällsjö socken. I tiondelängden för Ramsele gäll år 1632 nämns hoting, Oluf Matsson finne med utsäde av 1 fj. råg. Finntorpet Huting vid stranden av Huting Siön, kartlades 1639 av Oluf Tresk. Oluf Mattson valdes 1648 till nämndeman. Vid 1646 års rannsakning hade han sönerna Matts och Bengt. De bör då ha varit minst 12 år gamla. Senare nämns också sönerna Anders och Måns. Den senare tog 1649 över hemmanet då faderna flyttade till Nordmaling. Åtminstone de äldsta sönerna bör ha följt med från Savolax. Till Nordmaling hösteting 1649 kom Olof Mattsson finne, som varit bonde och nämndeman upp i Hoting i Fjällsjö socken och där lämnat över till en son. Han erbjöd sig att uppta 12 sel jord i Mullsjö i Nordmaling socken. som en tid legat öde.
År 1654 sägs han utan lov och minne ha börjat bygga ett torp på kronoallmänningen. För detta fick han böta 40 mark. Inget sades i protokollet om var nybygget låg.
 
2. Anna Andersdotter hette möjligen Oluf Mattson finnes hustru. Hon var förmodligen från Savolax. Efter henne kan ha uppkallats en dotterdotter och tre dotterdotterdöttrar. Kanske hette hennes fader Anders. En son och en dotterson uppkallades med det namnet.
Kända eller förmodade barn:
Elisabet Olufsdotter, född troligen i Savolax omkr 1625, d. 1699 i Rudsjö, Fjällsjö sn, gm Påwel Påwelsson, f. omkr 1620 i Grundtjärn 2:1 1650-1683 d. 1683 i Grundtjärn.
Matts Olofsson trol f. på 1620-talet, nämnd 1646 i Hoting, 1655 har han tagit över hemmanet i Mullsjö, upptar 1674 finntorpet Mjösjön på kronans allmänning i nordvästra Nordmaling, ca 8 mil från Mullsjö, där han 1682 skattar för 1/4 hemman.
Måns Olofsson, trol f. på 1620-talet, tolvman 1648 tog 1649 över hemmanet i Hoting om 6 ? sel då fadern flyttade till Nordmaling, fick 1652 lagfart på hemmanet i Hoting, nämns 1654 och 1663, vid en rannsakning 1656 hade Måns Olufson i Hoting utom sig själv, sin hustru samt dräng och piga tre matlag, finnarna Christiern Olsson med hustru, Jacob Pederson med hustru och Erich Jonsson med hustru. Måns fick för hysande av lösa element böta 40 mark för vardera av de tre matlagen; kallelse till bystämma eller sockenstämma utgick med budkavle, kallad klubba, från gård till gård på tinget i Ramsele 1658 beslöts att Måns Olofsson i Hoting inte skulle behöva bära bodkaflen längre än till Rörström, de sockenbönder som bodde utanför honom skulle bära den till Tåsjön år 1696 sades att Måns Olufson för 11 år sedan upptog ett torpställe på andra sidan älven, alltså 1684, de båda hemmanen var 1715 på 3 sel vardera; om hans trollerier; Måns Olofsson i Hoting är enligt en lokal forskare förste kände stamfadern för prästsläkten Björkquist, dit biskop Manfred B. hör.
Bengt Olofsson, trol f. omkr 1630 nämnd 1646 i Hoting.
Anders Olofsson, trol f. omkr 1630
Av barnen uppkallades Matts efter förmodligen sin farfar Matts Juvonen troligen i Kuopio.
Anders efter möjligen sin morfar Anders NN i Finland.
 
3. Matts Juvonen var möjligen farfar till Elisabet Olofsdotter. Han är känd endast genom sonens patronym och bodde förmodligen i Kuopio i Savolax. Efter honom har möjligen uppkallats en sonson, en sondotterson och en sondottersonson
 
Källa: Rötter i Anundsjö - en bygd nolaskogs av Bengt Sjöberg.

2004-11-05, 23:36
Svar #23

Annica Leijon-Rix

Hej!
Jag söker information om Georgina Bernhardina  
(Vilhelmina) (Wonderhagen) Petersson, född 1861 i  
S:t Michel eller S:t Mikael i Finland. Allt av  
intresse.
MVH Annica Leijon-Rix

2004-11-22, 20:01
Svar #24

Beatrice Lindh

Johan!
Bättre sent än aldrig, eller hur är det man säger?
 
Detta är informationen jag har om Lång-Kristoffer.
 
Kristoffer Jönsson Havuinen/Honkainen
f. 1593 nära nyslott i Rantasalmi, Södra Savolax, Finland.
d. sommaren 1663 Sundsjögården, motjärnshyttan, Färnebo, Värmland
I sitt första äktenskap hade han sju söner och två döttrar, i sitt andra äktenskap med Maria Persdotter (de gifte sig 1641-02-03 i Ljusnarsberg) hade han en son och fyra döttrar.
 
Far
Jöns Andersson Honkainen
f. ca 1560 Rantasalmi, Södra Savolax, Finland
d. efter 1620 Sundsjön, Rämmen, Värmland
 
FarFar
Anders Honkainen
f. ca 1530 Rantasalmi, Södra Savolax, Finland.
 
Behöver du information om ättlingar så säg till...jag har ett STORT släktträd.

2004-11-27, 12:02
Svar #25

Götha Blomberg-Jokela

Är det någon som forskar i släkten
Rouhiainen från Juva Savolax Finland?
Min mormor Anna Regina Rouhiainen g. Gerkman
flyttade från Vuorenmaa? Kalvitsa? till
Kyrkslätt i sin ungdom. Jag vet så litet om
hennes släkt.Är det någon som känner till
släkten ROUHIAINEN från Juva Savolax?
 
Kontakta mig.
M.v.h. Götha Blomberg- Jokela.

2004-12-08, 20:29
Svar #26

Sven-Erik Eko Nilsson

Forskar i min släkt Lindlöf från Vitasaari och Rautaampi. Finns det någon som kan bistå mig genom att maila vore jag tacksam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna